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LE@D - Laboratório de Educação a Distância e Elearning | Artigos em revistas / Papers in journals

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  • O Laboratório de Educação a Distância e eLearning
    Publication . Morgado, Lina
    Breve apresentação do LE@D - Laboratório de Educação a Distância e eLearning unidade de investigação e desenvolvimento com o registo FCT nº 4372, sediada na Universidade Aberta. Criada em 2007, como uma das ações do Programa de Inovação em EAD, teve como objetivo principal apoiar a virtualização da Universidade Aberta (UAb), monitorizar a implementação do Modelo Pedagógico Virtual, desenvolver produtos e aplicações para o ensino online e apoiar a formação docente avançada. Para além disso, propunha-se ser um observatório internacional de acompanhamento de tendências e práticas internacionais na área da Educação a Distância e eLearning. Presentemente, o foco de investigação do LE@D centra-se em torno das temáticas que envolvem a Educação a Distância, a Educação Aberta, eLearning e os vários fenómenos que abrangem a cibercultura e a Sociedade em Rede. No âmbito do processo de avaliação das Unidades I&D, levado a cabo pela Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT), que terminou no presente ano de 2019, o LE@D obteve a classificação de BOM e financiamento para o desenvolvimento das suas atividades de investigação.
  • Educación mediática en contextos informales: un estudio de caso de la transmisión cultural portuguesa a través de Assassin's Creed
    Publication . Cerezo-Pizarro, Mario; Morgado, Lina; Revuelta-Domínguez, Francisco-Ignacio; Guerra-Antequera, Jorge
    Los videojuegos son una herramienta de difusión educativo-cultural valorada dentro de la denominada educación mediática informal por su alto potencial para adquirir aprendizajes. El número de videojugadores ha crecido de forma exponencial en las últimas décadas convirtiendo las representaciones sociales y culturales que se realizan en este medio en objeto de estudio y análisis educativo. Los investigadores consideran necesario identificar los rasgos culturales transmitidos a través del videojuego como objeto de estudio, y de la representación cultural portuguesa realizada en este medio. En el análisis realizado se utiliza el estudio de caso y el método analítico cualitativo de Hofstede, desde el enfoque antropológico y cultural que identifica elementos y representaciones de la cultura portuguesa en los videojuegos. Identificando y discutiendo rasgos y elementos culturales que permitirán a investigadores y educadores establecer una base sobre la que construir aprendizajes informales mediados con videojuegos.
  • The effect of leadership style on firefighters well-being during an emergency
    Publication . Curral, Luis; Carmona, Laura; Pinheiro, Raquel; Reis, Vitor; Chambel, Maria José
    Leaders are crucial to ensuring the well-being of their subordinates. This study aims to understand the effects of two leadership styles (empowering vs. directive) on subordinates’ well-being in an emergency situation (i.e., rural fire). A simulation study was conducted with two experimental conditions (empowering vs. directive leadership), and the subordinates’ stress levels were measured before and after the simulated episode. Contrary to expectations, empowering leadership had no significant effect on subordinates’ stress levels, while directive leadership contributed to reducing them. As expected, this effect was stronger for the subordinates with higher levels of stress prior to the simulated episode.
  • Códigos de ética e organizações: revisão integrativa pelo Método PRISMA
    Publication . Cruz, Gualter; Rouco, Carlos; Reis, Vitor
    A ética profissional afeta qualquer organização em todas as suas vertentes, na medida que garante a qualidade dos serviços prestados e é um pilar fundamental no processo de tomada de decisão de qualquer colaborador. O objetivo desta revisão integrativa foi identificar as vantagens da implementação de um código de ética numa organização. Realizou-se uma revisão integrativa da literatura (RIL) usando as bases de dados eletrónicos (Pubmed, Web of Science, plataforma EBSCOhost, CINAHL e na plataforma b-on) mediante uso de descritores e operadores booleanos. A procura foi apresentada através do diagrama PRISMA para apresentar o fluxo de busca por evidências. A procura recuperou um total de 1865 artigos e após avaliação dos critérios de elegibilidade, 22 artigos foram incluídos. Os resultados demonstraram que a adoção de códigos de ética pelas organizações é uma prova firme de declaração da organização comprometer-se em respeitar os direitos dos cidadãos e da sociedade.
  • O impacto da ética na cultura organizacional dos bombeiros: revisão sistemática pelo Método PRISMA
    Publication . Cruz, Gualter; Rouco, Carlos; Reis, Vitor
    A ética é essencial nas organizações e estas operacionalizam a sua introdução através da adoção de códigos que orientam o agir dos seus colaboradores. A adoção de um comportamento ético torna-se assim um pilar fundamental, em particular para os bombeiros. É objetivo desta revisão identificar o impacto da ética na cultura organizacional dos bombeiros. Para o efeito realizou-se uma revisão sistemática pelo método prisma através da busca nas bases de dados eletrónicos Biblioteca virtual em saúde, CINAHL, MEDLINE e APA PsycInfo através do uso de descritores e operadores booleanos. De um total de 2422 artigos, após aplicação dos critérios de elegibilidade apenas foram incluídos 17 artigos. Os resultados demonstram que a adoção de um código de ética nos bombeiros apresenta vantagens ao nível da cultura organizacional, comando, chefia e liderança, desempenho éticoprofissional e também no conhecimento ético. Existe sempre uma responsabilidade ética associada a qualquer ação durante uma missão.
  • Exploring immersive multimodal virtual reality training, affective states, and ecological validity in healthy firefighters: quasi-experimental study
    Publication . Oliveira, Joana; Dias, Joana Aires; Correia, Rita; Pinheiro, Raquel; Reis, Vitor; Sousa, Daniela; Agostinho, Daniel; Simões, Marco; Castelo-Branco, Miguel
    Background: Firefighters face stressful life-threatening events requiring fast decision-making. To better prepare for those situations, training is paramount, but errors in real-life training can be harmful. Virtual reality (VR) simulations provide the desired realism while enabling practice in a secure and controlled environment. Firefighters’ affective states are also crucial as they are a higher-risk group. Objective: To assess the impact on affective states of 2 simulated immersive experiences in a sample of healthy firefighters (before, during, and after the simulation), we pursued a multivariate approach comprising cognitive performance, situational awareness, depression, anxiety, stress, number of previous adverse events experienced, posttraumatic stress disorder (PTSD) severity, and emotions. The efficacy and ecological validity of an innovative VR haptic system were also tested, exploring its impact on performance. Methods: In collaboration with the Portuguese National Fire Service School, we exposed 22 healthy firefighters to 2 immersive scenarios using the FLAIM Trainer VR system (neutral and arousing scenarios) while recording physiological data in a quasi-experimental study. Baseline cognitive performance, depression, anxiety, stress, number of adverse events, and severity of PTSD symptoms were evaluated. Positive and negative affective states were measured before, between, and after each scenario. Situational awareness, sense of presence, ecological validity, engagement, and negative effects resulting from VR immersion were tested. Results: Baseline positive affect score was high (mean 32.4, SD 7.2) and increased after the VR tasks (partial η2=0.52; Greenhouse-Geisser F1.82,32.78=19.73; P<.001). Contrarily, mean negative affect score remained low (range 11.0-11.9) throughout the study (partial η2=0.02; Greenhouse-Geisser F2.13,38.4=0.39; P=.69). Participants’ feedback on the VR sense of presence was also positive, reporting a high sense of physical space (mean score 3.9, SD 0.8), ecological validity (mean score 3.8, SD 0.6), and engagement (mean score 3.8, SD 0.6). Engagement was related to the number of previously experienced adverse events (r=0.49; P=.02) and positive affect (after the last VR task; r=0.55; P=.02). Conversely, participants reported few negative effects (mean score 1.7, SD 0.6). The negative effects correlated positively with negative affect (after the last VR task; r=0.53; P=.03); and avoidance (r=0.73; P<.001), a PTSD symptom, controlling for relevant baseline variables. Performance related to situational awareness was positive (mean 46.4, SD 34.5), although no relation was found to metacognitively perceived situational awareness (r=–0.12; P=.59). Conclusions: We show that VR is an effective alternative to in-person training as it was considered ecologically valid and engaging while promoting positive emotions, with few negative repercussions. This corroborates the use of VR to test firefighters’ performance and situational awareness. Further research is needed to ascertain that firefighters with PTSD symptomatology are not negatively affected by VR. This study favors the use of VR training and provides new insights on its emotional and cognitive impact on the trainee.
  • Promovendo a formação contínua de professores de Escolas Comunitárias de Luanda: uma experiência de elearning
    Publication . Vieira, Teresa; Amante, Lúcia
    Partindo do diagnóstico de necessidades de formação contínua dos professores das Escolas Comunitárias de Luanda, a presente investigação visou desenvolver e proporcionar um curso na modalidade eLearning, bem como estudar o impacto e as potencialidades desta formação específica no contexto em causa. Estes professores desenvolvem a sua atividade docente em escolas carenciadas de bairros situados na periferia da capital de Angola. No enquadramento do estudo abordamos as alterações provocadas pela sociedade em rede no paradigma educacional, designadamente a emergência da formação na modalidade eLearning e realizamos ainda a contextualização da intervenção, dando conta da Associação dos Professores Comunitários e do seu papel no âmbito do sistema educativo de Angola. No plano metodológico, foram seguidas as etapas de conceção e desenvolvimento de projetos educacionais. Adotámos instrumentos de natureza qualitativa designadamente a entrevista, na fase de diagnóstico, associada a um questionário. Na fase de avaliação além de observação participante durante a implementação do projeto, concebemos também um questionário que aplicámos ao conjunto dos formandos no final da formação. Apresentamos a implementação do curso e damos conta dos resultados da sua avaliação, assinalando algumas condicionantes que influenciaram o seu nível de sucesso. Discutimos a possível contribuição da pedagogia do eLearning, em consonância com objetivo principal do presente projeto, identificando constrangimentos bem como pontos fortes. Concluímos que o curso delineado despertou o interesse e a motivação do público-alvo, contribuiu para o aperfeiçoamento de práticas, bem como alcançou o reconhecimento dos participantes, evidenciando, contudo, certas limitações. Assim, com base na análise realizada damos conta de reajustamentos no modelo de curso com vista a uma maior eficácia em contextos como o que estudámos, designadamente apontando para uma opção híbrida, que conjugue momentos presenciais e períodos de trabalho on-line.
  • A integração curricular da Wikipédia no contexto formativo do designer educacional: caso focalizado numa ação de extensão
    Publication . Cardoso, Teresa Margarida Loureiro; Pestana, Filomena; Gamez, Luciano
    Pretende-se, neste texto, relatar uma experiência de integração curricular da Wikipédia no contexto formativo do Designer Educacional, situada a partir de uma proposta que envolveu o desenho de coreografias didáticas propostas no Curso Superior de Tecnologia em Design Educacional da Universidade Federal de São Paulo. À proposta formativa, associou-se, também, a realização de um evento de extensão intitulado “Wikipédia no Currículo: Utopia ou Realidade?”. Neste âmbito, apresenta-se, num primeiro momento, o suporte teórico fundamentado nas questões associadas à Educação Aberta, onde se inscreve a Rede Académica Internacional WEIWER®, e, nela, a Wikipédia. Metodologicamente, a investigação suporta-se num estudo de caso sob o prisma do paradigma pragmático, que se socorreu de instrumentos de recolha de dados, que também se perspetivam. Posteriormente, é abordado o contexto formativo no qual se integrou o referido evento de extensão, bem como os resultados dessa iniciativa, com base em dados recolhidos a partir de dois inquéritos, realizados por meio de questionário, e da observação, participante, por meio de grelha de observação focada. Da análise, estatística e de conteúdos das evidências, aponta-se como resultados da investigação que ainda há muito desconhecimento acerca de como estabelecer a integração da Wikipédia no currículo de forma efetiva, o que revela a necessidade de prover informações relevantes em meio académico, a fim de inspirar novos atores, docentes e discentes, a reconhecerem o potencial de uso científico da enciclopédia da atualidade, como uma ferramenta aliada ao desenho de novas coreografias didáticas em contextos educacionais diversos, abertos e em rede, assim consubstanciando novos trilhos pedagógicos e de integração curricular da Wikipédia.
  • Exploring the role of digital assistants and chatbots as learning companions in open and distance learning
    Publication . Morgado, Lina; Oliveira, Teresa; Afonso, Ana Paula; Carvalho, Isabel Cristina; Ferret, Nathalie
    Digital assistants, virtual tutors or chatbots are new digital tools that significantly enhanced their support for teaching activities, especially in the case of distance learning. Technological advancements have made it possible for these devices to be integrated into various platforms, particularly LMSs or aggregated into virtual settings. In distance learning, student support is a crucial variable as this type of teaching is entirely mediated by technology. Based on the ODL literature, students often encounter difficulties due to a lack of comprehension of tasks, emotional factors and interaction with their teachers and tutors [1], [2]. This article reports on our experiences integrating digital assistants - Virtual tutors and Chatbots- in academic, professional development contexts of teacher training (TUTORIA VIRTUAL project - the virtual tutor as a mediating artefact for Higher education online learning) and scientific support for ODL students in a graduation course (IDEAS Project - An Innovative Digital Education and Skills Approach). The digital assistant (the Virtual Tutor) is a representation of a human teacher or tutor. It autonomously interprets each teaching-learning situation and intervenes with the student according to a specific tutoring plan. The plan includes instructions from the teacher/human tutor and is tailored to the field of knowledge and the student's profile. The Virtual Tutor was developed by a Portuguese consortium of researchers to analyse the pedagogical impact of integrating anthropomorphic interfaces with emotional characteristics, also known as Encapsulated Virtual Agents (ECA) or 'avatars', in online learning environments (OL) based on learning management systems (LMS) for online university teaching. The main idea is to explore how ECAs can be modelled, adapted, and used as virtual tutors in LMS to provide individual online support and follow-up to each student [3]. This presentation describes the implementation of this approach in a large ODL class for a degree in education. The course follows the institution's virtual pedagogical model and a specific scenario was designed for this intervention. Based on the analysis of student discourse and to improve and monitor the impact of the Virtual Tutor as a 'learning companion' [4], it was found that students perceive a lack of proximity, involvement (voice, gaze, affection), dialogue, and guidance in the implementation. The feedback points out that the design of "avatars" could be more intuitive and efficient.
  • Learning design for flexible higher education : roadmap to an european pilot development
    Publication . Morgado, Lina; Afonso, Ana Paula; Carvalho, Isabel Cristina
    This paper presents the development process for designing and implementing an innovative pilot course under the ERASMUS+ project, FLeD (Learning Design for Flexible Education), to promote flexible and effective pedagogical practices in higher education. This project arises in response to the identified need for effective learning in digitally mediated contexts, going beyond the mere adaptation of traditional teaching methods to virtual contexts, a gap highlighted by the COVID-19 pandemic and the European Digital Education Plan. The pilot project aims to explore and expand digital competencies and pedagogical innovation among the teaching staff of the six participating universities, which others can subsequently replicate. The main goal of the FLeD project is to help design flexible learning scenarios by applying the Flipped Learning (FL) method and optimising digital technologies to maximise asynchronous time and promote a sustainable shift towards flexible education. The objectives of the pilot design include testing the effectiveness of the FLeD project's tool, assessing the strengths and weaknesses of the process, and refining resources to ensure a playful experience and the development of inclusive learning scenarios. The phases of this pilot project cover preparation, implementation, evaluation, discussion, and refinement, emphasising co-designing FL scenarios, implementation in a real context, gathering evidence, and analysis for continuous improvement. During the preparation phase, learner personas were defined, and participants were selected, followed by an online workshop. In the implementation phase, teachers collaborated in the design of FL scenarios, registered in the FLeD tool, co-created FL scenarios, received peer feedback, and shared scenarios. The scenarios were implemented in real contexts with the support of the FLeD tool and the guidelines provided. The pilot course began in December 2023, with teachers designing its content and familiarising themselves with the FLeD platform. Course scenarios are currently being implemented, and assessment instruments are being applied. By promoting innovative teaching practices and providing a pedagogical framework and guidelines for developing innovative learning scenarios, this project contributes to training teachers who are better prepared to use flexible and effective teaching strategies. The pilot project raises awareness of flipped learning by testing and refining the resources designed. It facilitates the adoption of pedagogical approaches that respond better to students' needs in diverse contexts (face-to-face, hybrid, and online). The successful implementation of the FLeD Project can transform how teaching is pedagogically designed in universities, making it more adaptable, inclusive, and engaging. Furthermore, by emphasising collaboration, feedback, and iterative improvement, the project establishes a model for continuous pedagogical innovation, impacting the quality of higher education and preparing students for the challenges of the 21st century.