Repository logo

Repositório Aberto

Universidade Aberta Scientific Repository

 

About the Repository

The Open Repository is the institutional repository of Universidade Aberta and was built with the aim of storing, preserving, disseminating, and providing access to UAb's intellectual production in digital format. The goal is to gather, in one place, the entirety of UAb's scientific publications, thereby contributing to the increase of its visibility and impact while ensuring the preservation of its intellectual memory.

Recent Submissions

The symbiotic relationship between institutions and governance: a critical analysis of power, legitimacy, and democratic performance
Publication . Jacquinet, Marc
This essay examines the intricate relationships between institutions and governance, exploring how formal and informal institutional arrangements shape governmental effectiveness, democratic legitimacy, and policy outcomes. Through a comprehensive analysis of theoretical frameworks, empirical evidence, and comparative case studies, this work demonstrates that institutions serve as both constraining and enabling structures that fundamentally determine the quality of governance. The analysis reveals that while strong institutions can enhance democratic performance and state capacity, institutional design choices reflect underlying power dynamics and can perpetuate inequalities. This investigation contributes to ongoing debates about institutional reform, democratic consolidation, and the optimization of governance systems in diverse political contexts.
O papel das lideranças escolares no apoio à utilização das TIC no processo de ensino/aprendizagem: estudo de caso
Publication . Silva, Teotónio Filomeno Almeida Correia e; Goulão, Fátima
Este trabalho de investigação decorreu num Agrupamento de Escolas do Norte do país no ano letivo 2023/24, com o intuito de analisar o papel da liderança na disponibilização dos recursos digitais, na sua gestão bem como na promoção da capacitação dos professores para uma utilização pedagógica efetiva dos recursos e plataformas digitais. Analisa também o modo como o apoio técnico e pedagógico aos docentes é mobilizado pelas lideranças na resolução dos constrangimentos. Esta investigação, de natureza qualitativa, baseou-se em entrevistas semiestruturadas realizadas a seis docentes com funções de liderança e oito docentes apenas com funções letivas. O trabalho permitiu concluir que o envolvimento das lideranças na efetivação da utilização dos recursos e plataformas digitais bem como na promoção da capacitação dos docentes é fundamental para a integração efetiva desses recursos nos processos de ensino e aprendizagem. Permitiu também concluir a importância atribuída pelos docentes ao apoio técnico e pedagógico. Os docentes estão capacitados para utilizar os recursos existentes na escola embora o nível de capacitação não seja idêntico. Assim, foram implementadas ações de formação para aumentar o nível de capacitação dos docentes em função do respetivo grau de proficiência. A escola está muito bem equipada e as lideranças desempenham um papel muito importante na promoção da utilização dos recursos bem como na disponibilização do apoio técnico, aspeto bastante solicitado pelos docentes. A importância das tecnologias na educação na escola é uma realidade e pode ser analisada a partir de diferentes perspetivas, quer ao nível das infraestruturas de rede e comunicações, equipamentos atualizados, apoio técnico-pedagógico, plataformas de gestão pedagógica e de gestão escolar que no seu conjunto contribuem para práticas pedagógicas centradas nas necessidades específicas do aluno. A sua utilização tem sido o motor de mudanças significativas nos métodos de ensino, permitindo personalizar a aprendizagem e desenvolver competências digitais dos alunos.
Gilbert Simondon's ethics of technology: an extended analysis
Publication . Jacquinet, Marc
This essay explores Simondon's ethical perspective on technique and technological change, highlighting both the philosophical foundations and practical implications of his thought. It will examine how Simondon's ethics emerges from his ontological and epistemological commitments, while drawing connections to contemporary technological challenges and comparing his approach with other philosophical traditions. By engaging with Simondon's work as a living philosophical resource rather than a historical artifact, we can discover valuable insights for navigating our increasingly complex technological environment.
The circular economy: theoretical foundations, practical applications, and critical perspectives
Publication . Jacquinet, Marc
The transition from a linear "take-make-dispose" economic model to a circular economy represents one of the most significant paradigm shifts in contemporary economic and environmental discourse. This conceptual framework has emerged as a response to the increasing recognition of planetary boundaries, resource scarcity, and the environmental externalities associated with conventional economic systems (Rockström et al., 2009). The circular economy proposes a regenerative approach wherein products, materials, and resources maintain their utility and value for as long as possible, while waste generation is minimized through deliberate design, maintenance, repair, reuse, remanufacturing, refurbishing, and recycling (Ellen MacArthur Foundation, 2015).
Dreams and visions in Fernão Lopes and gomes eanes de zurara typologies and functions
Publication . Moreira, Filipe Alves; Gomes, Joana Matos
Fernão Lopes and Gomes Eanes de Zurara, two of the most emblematic chroniclers of 15th-century Portugal, explored the theme of supernatural revelations in their works, integrating them in a way that transcended mere historical record. Trough visions, dreams, and prophecies, these transcendental elements not only conferred an almost divine legitimacy to the narrated events but also played a central role in consolidating identities and strengthening the project of constructing a collective memory. Tis study aims to uncover the narrative and visual strategies used by both authors. Troughout this analysis, the objective is to understand how these supernatural elements are employed to construct historical narratives and how they relate to the theological and philosophical discussions of the time. We will focus solely on episodes in which phenomena identifed as visions and dreams, either explicitly or implicitly, occur. Other supernatural premonitory elements, such as omens and prodigies, which also appear frequently in their chronicles, will be set aside.