Browsing by Issue Date, starting with "2024-10-18"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Resonant aesthetics: attention and synaesthesia in digital media artPublication . Veiga, Pedro Alves da; Castilho, Luísa Correia; Dias, Rui Sampaio; Rocha, Luzia; Dias, António de SousaThis article posits the creative exploration of the interconnections between image and sound, as well as the intricate interplay between aesthetics and poetics within the contemporary landscape of new digital artistic formats. To facilitate this exploration, it analyses the nuanced roles attributed to visual and sonic elements and their cognitive effect as attention grabbing mechanisms, in order to discern their mutual interferences and the consequential amplification of their artistic resonance. Moreover, it extends its purview beyond the visual and auditory domains, contemplating the ramifications for the broader spectrum of human senses. Through this analysis of aesthetic dimensions, including sensory experiences that transcend the Aristotelian realms of perception, it seeks to unravel the cognitive and communicational implications inherent in the synergistic employment of these media and the transformative potential encapsulated within the convergence of digital formats, unearthing the profound sensory, cognitive, and communicational impacts that resonate within the realms of art and human perception.
- Conversas Abertas. Histórias de Vida de EstudantesPublication . Universidade Aberta; Branco, Mauro; Falé, PedroNa primeira parte do programa, são dadas a conhecer as histórias de vida de estudantes da UAb: Filipe Ruivo, estudante de Gestão, a partir da Roménia. Do Sabugal, no distrito da Guarda, encontramos Carla Alves a frequentar a licenciatura em História. Depoimento de Amália Fonseca, coordenadora do CLA do Sabugal. Na segunda parte, a jornalista Teresa Botelheiro entrevista a Bastonária da Ordem dos Nutricionistas, Dr.ª Liliana Sousa.
- Escala de Usos da Internet: validação da versão portuguesaPublication . Aires, Luísa; Almeida, Leandro; Instituto de Educação, Universidade do MinhoA evolução tecnológica e a crescente pressão social para o uso da Internet têm evidenciado desigualdades no seu uso, tanto nas condições de acesso, como das competência de uso e usufruto. Estas desigualdades impactam na vida das pessoas, em particular na sua formação e atividade profissional. O conceito de fosso digital tem evoluído, passando do acesso básico às tecnologias digitais (1º nível) para as competências de uso destas tecnologias (2º nível) e, mais recentemente, para os resultados tangíveis do uso da internet (3º nível) (Scheerder et al., 2017). No presente estudo foi aplicada e validada uma escala de Usos da Internet. A Escala de Usos da Internet adaptada ao contexto português mostrou-se robusta e adequada para avaliação dos padrões de uso entre os estudantes universitários.