Loading...
22 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 22
- Avaliação das aprendizagensPublication . Francisco, ManuelaDebate na Mesa-redonda Internacional:“Perspectivas em EAD na contemporaneidade: visões em época de pandemia”
- Acessibilidade nas plataformas de webconferência BigBlueButton V0.81 e Colibri 2.0 (Adobe Connect): caso IPLeiriaPublication . Sousa, Norberto; Rodrigues, Vitor; Esperança, Cláudio; Francisco, ManuelaNo âmbito dos testes de acessibilidade à plataforma de eLearning (Moodle 2.7) do IPLeiria, onde foi integrada a plataforma de webconferência BigBlueButtonv 0.81, realizou-se uma sessão de teste, com leitores de ecrã, com o objetivo de avaliara acessibilidade do interface e das funcionalidades disponíveis para a audiência e para o apresentador. Foram também realizados testes de acessibilidade ao serviço Colibri 2.0 (plataforma de gestão de reuniões e Adobe Connect), uma vez que este serviço é disponibilizado, de forma gratuita, pela FCT/FCCN, às instituições de ensino superior portuguesas. Foram tidos como critérios de seleção da ferramenta a sua integração com a plataforma Moodle, as funcionalidades de partilha de documentos, ecrã e a gravação das sessões, assim como a acessibilidade a diferentes perfis de utilizadore a diferentes tecnologias. Foram realizados testes de perícia na validação da acessibilidade das plataformas, nomeadamente a navegaçã por teclado e com leitor de ecrã. Verificou-se que a plataforma BigBlueButton integrada no Moodle do IPLeiria é mais amigável para os leitores de ecrã.
- Beyond localization: making learning spaces accessible to allPublication . Francisco, ManuelaWhen addressing localization within Translation Studies, we think of translating web content for a new linguistic and cultural reality. At times, localization is seen as making a text “adequate” to the new readership taking into account local sensitivities and requirements. When the addressees of a given web-based product have a disability, localization alone will not be sufficient to guarantee true access, for the needs and requirements will entail and also go beyond language and culture. This paper is highlighting the issues that need to be addressed to make online learning spaces accessible to all. The take on transadaptation, in the context of accessibility to educational environments, is holistic in nature, given that online learning platforms are required to be set up in line with WCAG directives from inception and that all uploaded content is made available in a variety of formats, among which are alternative texts, captions, audio description, sign language, just to name a few. Only in so doing with the service providers be guaranteeing that users with (sensory, cognitive or physical) impairment will benefit from such educational offers. To convey clearer understanding of the specificities of inclusive online education, two institutions from Portugal are presented in this paper showing the problems they faced and their efforts to make online learning spaces and MOOC accessible: the Polytechnic Institute of Leiria and the Open University. Examples are given from ongoing exercises, and reflections are shared on the cycles of improvement that are necessary to ensure the highest possible standards of inclusion. Included is a comparative analysis of the needs and challenges expressed by students with either hearing or visual disabilities to ensure access to all types of online contents, including spontaneous content (e.g. messages in forums, collaborative online tools).
- Estratégias de active learning para uma aula ativaPublication . Pereira, Isabel; Rodrigues, Carina; Costa, Sandro; Francisco, Manuela; Mineiro, Joana; Pedro, Sónia; Maximiano, Catarina; Esperança, CláudioNuma altura em que a sociedade privilegia, cada vez mais, a capacidade de trabalhar em grupo, a resolução de problemas, a criatividade e o sentido crítico, torna-se premente criar espaços de aprendizagem que apelem à experimentação, à partilha e à interação. Neste artigo iremos refletir, primeiramente, sobre importância de transformar a sala de aula num espaço privilegiado de cocriação, maker, procura de soluções e jogos, a partir de dinâmicas de grupo, com base em estratégias de active learning e, de seguida, iremos descrever práticas pedagógicas, com e sem recurso a soluções digitais, dinamizadas no workshop “Class-itrim: aula ativa e vitaminada”.
- Guia de produção de conteúdos digitais acessíveisPublication . Francisco, Manuela; Sousa, NorbertoA utilização das TIC está presente em qualquer instituição de ensino, desde o pré-escolar ao pós-graduado. Seja em contexto administrativo ou em sala de aula, a disponibilização de conteúdos digitais no seio da comunidade escolar e universitária é uma prática comum. A maioria das pessoas utiliza as aplicações mais comuns do Microsoft Office (WORD, POWERPOINT, EXCEL) ou do Open-Office (WRITER, IMPRESS, CALC) disponibilizando os ficheiros em formato DOC/ ODT, PPT/ ODP, XLS/ ODS ou PDF, sem ter a noção que estes podem não estar acessíveis a todos. Neste sentido, este guia pretende colmatar uma lacuna nesta matéria, na língua portuguesa, apresentando-se como uma referência/ ferramenta de trabalho orientadora na produção de conteúdos e difusão do conhecimento. Além das principais regras para a produção de documentos em formatos mais comuns, são também apresentadas sugestões de procedimentos que visam facilitar a navegação e compreensão da informação, em particular por parte de pessoas cegas.
- Accessible options for deaf people in e-Learning platforms: technology solutions for sign language translationPublication . Martins, Paulo; Rodrigues, Henrique; Rocha, Tânia; Francisco, Manuela; Morgado, Leonel
- Flight to new eLearning makerspacesPublication . Pereira, Isabel; Mineiro, Joana; Francisco, Manuela; Rodrigues, Carina; Costa, Sandro; Pedro, Sónia; Maximiano, Catarina; Esperança, CláudioDesde 2007 que o Politécnico de Leiria tem vindo a desenvolver ações de formação para os seus docentes e para a comunidade em geral. As ações incidem fundamentalmente sobre diferentes abordagens pedagógicas que envolvem o active learning, a inclusão e acessibilidade, o design e tecnologia.
- Estratégias para uma educação online acessível na plataforma MoodlePublication . Francisco, ManuelaEste trabalho visa contribuir para uma educação online mais acessível, através da partilha de resultados obtidos na análise de acessibilidade à versão 3.9 da plataforma Moodle. Foram realizados testes manuais com recurso ao leitor de ecrã NVDA e navegação por teclado, a quatro temas do Moodle, em ambiente Windows. Esta análise incidiu nas funcionalidades do Moodle que permitem interação do estudante (Recursos e Atividade) e nas ferramentas externas H5P, Perusall e Google Assignments, integradas no Moodle, também analisadas com o perfil de estudante. Com base nos resultados apresentam-se algumas recomendações relativas às funcionalidades mais acessíveis e algumas práticas pedagógicas que podem tornar a educação online mais equitativa.
- "Ver com os ouvidos e ouvir com os olhos": considerações para uma comunicação inclusiva: a descrição de imagem e som em contextos educativos onlinePublication . Francisco, Manuela; Neves, Josélia
- Reflection on human and automatic image description in elearning contextPublication . Francisco, Manuela; Amado, CristinaIn the current year, Perusall was integrated with the LMS of Universidade Aberta (Portugal) and will be used as a pilot project this semester, in the Accessibility in Education and Training Curricular Unit (CU), from the 2nd year of the Education undergraduate programme. The course is entirely distance learning and the interaction is fundamentally asynchronous. The CU was designed according to the university's pedagogical model and provides 2 assessment moments throughout the semester with a weight of 20% each, and a final assessment moment with a weight of 60%. Two classes are involved with 68 students each. The activity designed at Perusall will take place between April 10 and May 12, 2021, being assessed with a weight of 20% of the final grade. In this activity, in Perusall, it is intended that students read an available document about the techniques to create accessible digital content, they shall elaborate questions about it and vote on the 3 questions that they consider to have aroused the most interest on the topic.Seeking to create more meaningful learning situations, a pedagogical approach inspired by the Inquiry-Based Learning model (IBL) was adopted. Some authors refer that the IBL allows students a greater reflection and involvement with the theme under study and its applicability in real contexts. It is also mentioned in the literature that this model combined with a socio-constructivist approach enhances a greater awareness of the problems and solutions related to the theme, still allowing to innovate in new scenarios. Thus, based on these assumptions, a collaborative activity was designed, in which a document is provided for reading, reflecting and questioning. Each student must ask 3 questions that relate the theory to the practice, being able to present concrete scenarios. It is also intended that each student votes on the 3 questions that upraised his attention to the topic, that relates theory with practice and/or that motivates more research on the subject. The evaluation focuses on the quality of the questions created and voted on, as well as on the score generated by Perusall where a holistic evaluation was configured based on access, interactions with the document and the other students. The goal is to provide students an overview of the main topics that aroused more interest and questioning within the theme worked in this module.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »