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- FAVILLE - Facilitators of Virtual LearningPublication . Morgado, Leonel; Morgado, Lina; Penicheiro, Filipe; Afonso, Ana Paula; Moreira, J. AntónioO projeto FAVILLE visa contribuir para alcançar padrões de qualidade em relação à "facilitação em ambientes virtuais de aprendizagem" e desenvolver as competências que os facilitadores da aprendizagem virtual necessitam para a sua prática ou melhoraria das suas técnicas. O termo é recente (duas décadas) mas é ainda usado de forma intercambiável com outros como, e-tutor, formador online, facilitador virtual, etc. Um facilitador de aprendizagem virtual é um profissional que facilita a aprendizagem, motiva e apoia os formandos, promove a comunicação e colaboração, e cria oportunidades para a aprendizagem através de várias técnicas e potencia o envolvimento dos formandos nas atividades. A 1ª fase do projeto foi dedicada ao diagnóstico de necessidades, para numa 2ª fase, se conceber e implementar um curso piloto dirigido a que decorreu com formandos europeus. Foi ainda desenvolvida uma aplicação digital que descreve os métodos de facilitação e exemplos do seu uso, e proposta uma framework para a validação de competências dos facilitadores em ambientes virtuais de aprendizagem.
- Magical Board Theatre: interactive stories that can be played on multiple boards: two educational prototypesPublication . Lacet, Demetrius; Penicheiro, Filipe; Morgado, LeonelInteractive storytelling uses in education are limited by the time required for its production and the ephemeral nature of interaction systems, leading inter-active stories to have a short usefulness life. We have developed the concept of platform-independent interactive stories, called virtual choreographies, enabling interactive stories to be replayed on novel technological platforms as they emerge, tackling the second half of this problem. The first part was also approached via a graphical storyboarding approach. Both aspects have been prototyped in a demonstration, called Magical Board Theatre (“Teatro de Tabuleiro Mágico”, original Portuguese name). We present this prototype, including its storyboarding tool, summarize the virtual choreographies ap-proach, and demonstrate how the prototype operationalizes them with story and platform examples.
- O NOOC "Aprendizagem Ativa e Gamificada"Publication . Morgado, Lina; Afonso, Ana Paula; Mendes, António Quintas; Penicheiro, FilipeEste capítulo apresenta o NOOC Aprendizagem Ativa e Gamificada (AAG) desenvolvido o âmbito do projeto europeu ENID-Teach. O NOOC centra-se na metodologia da aprendizagem ativa, procurando realçar o contraste entre o ensino transmissivo e a aprendizagem ativa. Também discute conceitos fundamentais como interação e interatividade, tipos de interação (professor-aluno, aluno-aluno, aluno-conteúdo) que conduzem à aprendizagem ativa, bem como questões de distância transacional. A fim de aprofundar uma metodologia de aprendizagem ativa, é dada maior ênfase à gamificação da aprendizagem e à discussão do significado concetual da gamificação e das suas aplicações na aprendizagem. O NOOC AGL proporciona uma exploração guiada de ferramentas digitais para a aprendizagem gamificada e uma caixa de ferramentas de experiência para a conceção de atividades de aprendizagem ativas e gamificadas e um conjunto de 10 REAS descritivas e interativos.
- ENID-Teach European network in D-flexible teaching: actions and resultsPublication . Morgado, Lina; Mendes, António Quintas; Afonso, Ana Paula; Aires, Luísa; Penicheiro, Filipe; Souza, Elizabeth; Pinto, João; Areias, Maria ElisaENID-Teach is a pedagogical design proposal aimed at university teachers, professors, trainers, and teacher educators. Its general goal is to help educators master D-Flexible Learning methodologies, apply microlearning techniques, and enhance their digital competence in digital pedagogies. This gola is allinged with a) DiCompEdu - European Framework the Digital Competence Educators. b) UNESCO ICT - Competency Framework for Teachers c) SDG - Sustainable Development Goals. d) OEP and OER - Open Education Practices and Resources.
- FAVILLE: um percurso para o desenvolvimento de competências dos “facilitadores de aprendizagem virtualPublication . Morgado, Lina; Afonso, Ana Paula; Morgado, Leonel; Penicheiro, Filipe; Moreira, J. AntónioO sucesso no processo de aprendizagem em educação a distância vai além da mecânica dos estudantes interagindo com os conteúdos e com os seus pares, tutores e docentes. Depende da manutenção dessa interação e da exploração dessa dinâmica ao longo de todo o curso. Um papel que tem sido reconhecido no sentido de incentivar, apoiar e manter essa dinâmica é o de "facilitador da aprendizagem virtual". No entanto, a função, as responsabilidades, e competências que um facilitador virtual deve dominar para desempenhar essa função com sucesso não é totalmente explorada e reconhecida.
- Work-in-progress - Immersing E-facilitators in training: the perspective of Project FAVILLE - facilitators of virtual learningPublication . Lattke, Susanne; Morgado, Leonel; Afonso, Ana Paula; Penicheiro, Filipe; Morgado, Lina; Moreira, J. AntónioThe paper presents the e-facilitator concept and explores the perspective of some professionals in the field (stakeholders) on this role and its competencies. Facilitation in virtual learning environments is a growing challenge when more and more learners find their way to online learning platforms and many universities adapt their courses to digital environments since the global pandemic forced many people to stay at home.
- NOOC: active and gamified learningPublication . Morgado, Lina; Afonso, Ana Paula; Mendes, António Quintas; Penicheiro, FilipeThis chapter presents the NOOC "Active and Gamified Learning" (AGL) NOOC developed as part of the European ENID-Teach project. The NOOC focuses on the methodology of active learning, seeking to highlight the contrast between transmissive teaching and active learning. It also discusses fundamental concepts such as interaction and interactivity, types of interaction (teacher-student, student-student, student-content) that lead to active learning, as well as issues of transactional distance. In order to deepen an active learning methodology, greater emphasis is placed on the gamification of learning and the discussion of the conceptual meaning of gamification and its applications in learning. NOOC AGL provides a guided exploration of digital tools for gamified learning and an experience toolbox for designing active and gamified learning activities and a set of 10 descriptive and interactive OERs.
- Preserving story choreographies across multiple platforms: an approach to platform-independent reuse of characters' behaviors for games, simulations, animations and interactive videosPublication . Lacet, Demetrius; Penicheiro, Filipe; Morgado, Leonel; Coelho, AntónioThis article presents an approach that allows the reuse of choreographies of digital stories, regardless of the platform for which they have been developed. Nowadays, story choreographies are linked to either game technology, simulations or interactive animations for which they have been implemented, so they become unavailable as these platforms become obsolete. This limits their reuse, because to perpetuate these digital stories requires new and repeated efforts and investments in its re-creation for new technological platforms that appear in substitution of the previous ones. We propose a methodology to safeguard the semantics of this "narrative choreographies" in an independent way, allowing them to be automatically adapted to new technological platforms when the original ones become obsolete.
- Immersive learning researchPublication . Morgado, Leonel; Allison, Colin; Beck, Dennis; Penicheiro, FilipeWelcome to the Journal of Universal Computer Science (J.UCS) special issue organized by the Immersive Learning Research Network (iLRN) following the 2017 iLRN conference. This issue includes eight papers on the focused topic "Immersive Learning Research", including extended versions of papers presented at iLRN 2017 and articles from the public call for papers.