Loading...
39 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 39
- Consumer perceptions and attitudes of the circular economy and food by-productsPublication . Sousa, Pedro Manuel de; Moreira, Maria João; Moura, Ana Pinto de; Cunha, Luís MiguelAccording to FAO, one-third of all edible food produced for human consumption is wasted or otherwise lost from the food chain per year, or about 1.3 billion tonnes. In Europe, the amount of industrial food waste or loss varies between 19% and 39% of the total food loss in the food supply chains. As a result, the adoption of a circular economy policy has received special attention from the agrifood industries, allowing for the creation and development of new food products made of by-products that would otherwise be wasted or used for secondary applications. The aim of this research is twofold: i) to understand the way consumers perceived the circular economy and food products from the circular economy, and ii) to evaluate attitudes towards the circular economy. For this, a mixed methodology was applied free word association methodology was applied to evaluate consumers’ conceptualization of the circular economy and the use of by-products as foods. Data were analysed by grouping the responses into exclusive and exhaustive categories, and a correspondence analysis was also performed to originate perceptual maps. Additionally, a questionnaire was designed to evaluate major concepts and attitudes correlated with the circular economy. Data were reduced by principal component analysis (PCA), and participants were grouped through clustering. Results showed that consumers understand the circular economy as related mainly to Sustainability, Economy, and Circularity dimensions. Participants had great difficulty identifying the by-products used as foods or as food ingredients. Four groups were identified based on the associations to the six principal components originated by the PCA. However, the results highlighted a very low association with all clusters of the Food Valorisation dimension within the concept of the circular economy, and also a lack of a clear understanding of consumers’ attitudes towards food products from the circular economy.
- Comunicação dos perigos alimentares pela imprensa escrita: um estudo de caso para o milénio (2000-2017)Publication . Azevedo, R.; Mil-Homens, A. S.; Cunha, Luís Miguel; Moura, Ana Pinto deOs media assumem um papel crítico na disseminação da informação sobre o risco alimentar, podendo o consumidor instruir-se sobre a atualidade dos diferentes perigos alimentares, recorrendo nomeadamente à leitura da imprensa escrita. A presente investigação pretendeu avaliar o modo como as notícias associadas ao risco alimentar são tratadas por um jornal diário nacional. Para o efeito, consideraram-se os títulos das suas capas, para o período de 2000 a 2017. Recorreu-se à análise de conteúdo, procurando--se identificar categorias comuns às diferentes capas, construindo-se um formulário de recolha de informação. Das 335 capas analisadas, confirmou-se que os perigos alimentares tiveram cobertura nas capas do jornal, representando cerca de 5% das capas noticiadas durante o período em estudo, sendo que o tipo de perigo mais difundido foi o biológico, seguido do perigo nutricional. Individualmente, os perigos alimentares mais abordados foram a obesidade, o vírus da gripe das aves e a BSE. Verificou-se ainda que a BSE assumiu particular importância por ser o perigo alimentar que constituiu um maior número de manchetes. A maioria das capas analisadas sobre perigos alimentares dizia respeito ao território português.
- Introducing "the new food choice and consumer paradigms"Publication . Moura, Ana Pinto de; Cunha, Luís Miguel; Azeiteiro, Ulisses; Leal Filho, WalterIn this special issue, the main results from an International Seminar entitled: New Food Paradigms, held in Portugal in October 2008 are presented. The event was organized on behalf of the Associated Laboratory, REQUIMTE, University of Porto, Portugal. A total of seven rigorously peer-reviewed papers stemming from the Seminar are presented.
- A utilização da rotulagem alimentar e nutricional por parte do consumidor: estudo sobre os principais elementos valorizados para o pão de forma embaladoPublication . Frias, Ana; Mouraz, Ana; Cunha, Luís MiguelA identificação das características da embalagem que podem influenciar a perceção do produto revela-se importante, podendo permitir o consumo de um produto alimentar que melhor corresponda às expectativas dos consumidores. Pretendeu-se avaliar o padrão de fixação de atributos específicos de embalagens de pão de forma e avaliar como essa variabilidade se relaciona com as preferências do produto. Foi selecionada uma amostra de conveniência de 57 participantes. Cada participante visualizou num eye tracker 4 tríades compostas por três embalagens de pão de forma, e selecionou a sua embalagem preferida, à medida que os seus movimentos oculares eram registados e várias métricas eram calculadas através do software do eye tracker: tempo até a primeira fixação, número de visitas e duração total da visita. Cada participante elicitou os atributos percebidos como semelhantes e diferentes em 9 conjuntos de 4 embalagens diferentes, totalizando 27 embalagens de pão de forma. Os resultados revelaram que os participantes raramente visualizam a informação nutricional, a menos que a mesma esteja localizada centralmente na embalagem. As características da rotulagem mais relevantes foram: a data de validade, os elementos gráficos e transparência da embalagem, e as informações sobre o tipo de produto. Estes resultados sugerem que existe uma necessidade de melhorar a apresentação da informação nutricional nas embalagens de pão de forma, de modo a ajudar os consumidores a fazerem escolhas alimentares mais informadas.
- Conceptualization of rice with low glycemic index: perspectives from the major european consumersPublication . Cabral, Diva; Fonseca, Susana Caldas; Moura, Ana Pinto de; Oliveira, Jorge; Cunha, Luís MiguelRice and cereal consumption has become a concern for consumers due to usually high glycaemic indexes (GI), which is a critical issue for a balanced and healthy diet. Therefore, the development of new products with low GI is an important target of the industry, particularly in countries with high consumption. This study assesses consumers’ perceptions about “rice” and “rice with low GI” and evaluates the effect of consumers’ rice consumption profiles through the application of a free word association technique in a structured self-administered electronic questionnaire with 256 Portuguese consumers (the European market with the highest per capita consumption of rice by far). The frequency of rice consumption was evaluated, and the consumption profile was determined through a hierarchical cluster analysis, with 9% identified as daily consumers. The response words were categorized by the triangulation technique, and the association between the word categories and dimensions, sociodemographic characteristics, and consumption profile were determined. Respondents most frequently associated “rice” with rice dishes, its sensory attributes, and nutrition, highlighting the satisfaction of nutritional and hedonic needs. Consumers revealed positive expectations in relation to the functionality of “rice with low GI”. The consumers’ rice consumption profiles, sex, age, and educational levels influenced their perception towards “rice“ and “rice with low GI”. This study provides important insights for the industry to develop a consumer-oriented, low GI rice product.
- Consumer’s valuation and quality perception of kid’s meat from traditional “Cabrito da Gralheira”: protected geographical indicationPublication . Ribeiro, António Lopes; Moura, Ana Pinto de; Cunha, Luís MiguelDuring the last years, there has been an increased interest in traditional food products (TFP), which are linked to a place or region of origin. Two main drivers may explain this trend: the increasing policy support, particularly within the European Union (EU), and the consumer demand for TFP.
- Rotulagem alimentar na perspetiva dos operadores: perceção dos operadores económicos face à aplicação do novo quadro regulamentar europeu de informação sobre os géneros alimentícios.Publication . Carrilho, Teresa; Moura, Ana Pinto de; Cunha, Luís MiguelNa sequência da publicação do Regulamento (UE) n.º 1169/2011 do Parlamento Europeu e do Conselho, de 25 de outubro, relativo à prestação de informação aos consumidores sobre os géneros alimentícios, que implicou novas obrigações, surgiram, à época, entre os operadores das empresas do setor alimentar certas preocupações sobre a sua interpretação e aspetos práticos de implementação, pelo que se entrevistaram os operadores mais representativos do setor agroalimentar quer pertencentes às empresas da indústria alimentar quer pertencentes ao retalho organizado. O presente trabalho visa rever retrospetivamente as opiniões destes operadores em relação aos pontos fortes e fracos do Regulamento, bem como as oportunidades e ameaças subjacentes à sua implementação tanto para o seu negócio como para o consumidor. Recorrendo-se à análise temática, procedeu-se à categorização dos discursos desenvolvidos pelos operadores económicos, tendo por base opiniões semelhantes e contrastantes. Os resultados indicam que os operadores apresentavam uma opinião na generalidade positiva sobre o Regulamento, bem como avaliaram adequado o seu então prazo de aplicação. Os operadores identificaram a dimensão dos caracteres como obstáculo à informação voluntária e sugeriram o desenvolvimento de campanhas de divulgação junto do consumidor sobre a nova regulamentação da União Europeia relativa à prestação de informação aos consumidores sobre os géneros alimentícios.
- Consumer perception and willingness to try new food products produced by new food technologiesPublication . Frias, Ana; Moura, Ana Pinto de; Cunha, Luís Miguel; Silva, Aline; Almeida, Maria Daniel Vaz deThe increased demand for healthier and sustainable foods is a major driver for the development of a wide variety of processing technologies, such as ohmic heating, high-pressure processing and edible coating. These technologies have the advantage of better preserving the original quality of food products. Therefore, understanding consumers’ needs and possible barriers to acceptance of these technologies helps to better assess the commercial viability of new food products resulting from their application. The aim of this research is to evaluate Portuguese consumers’ attitudes towards new food technologies and understand their willingness to try new food products produced with such technologies.
- Consumer preferences for Brazil nuts using conjoint analysis: exploring study of the importance of place of origin, production method, nutritional benefit and food safetyPublication . Cunha, Luís Miguel; Moura, Ana Pinto de; Lima, Rui Costa; Souza, M. P.; Souza-Filho, T. A.; Silvia, Tania Nunes da; Pedrozo, Eugenio A.The main objective of this research was to obtain insights about the impact of presenting Brazil nuts characteristics on the packaging, related with the place of origin – Amazon -, the production method – Organic-, the nutritional benefit – high levels of selenium - and food safety – absence of aflatoxins - on the valorisation of Brazil nuts by European consumers.
- Manual de rotulagem alimentar: abordagem integrada desde os operadores económicos ao consumidorPublication . Montanari, Francesco; Moura, Ana Pinto de; Cunha, Luís Miguel