Ciências da Educação | Relatórios/Documentos de trabalho / Reports/Working papers
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Ciências da Educação | Relatórios/Documentos de trabalho / Reports/Working papers by Author "Almeida, Ana Patrícia"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Edição comemorativa dos 25 anos Forum Português de Administração Educacional: 1994-2019Publication . Viseu, Sofia; Neves, Claudia; Lopes, José Hipólito; Almeida, Ana Patrícia; Cruz, Clara; Pires, Carlos; Almeida, Ana PatríciaCriado em 1994, o Forum Português de Administração Educacional perfaz no presente ano 25 anos de existência, tendo vindo a afirmar-se como uma importante plataforma de diálogo entre profissionais da administração educativa, professores e diretores de escolas e investigadores em Portugal. Graças à sua ação, foram concretizados inúmeros congressos e encontros com colegas de outras geografias, nomeadamente na Europa e no Brasil, proporcionando momentos de intercâmbio e a consolidação de redes de cooperação. Estas ações foram acompanhadas pela produção de uma linha editorial própria, com a publicação de atas, livros e de uma revista, que constituem um testemunho rico sobre o trabalho realizado sob os auspícios do Forum, mas também das mudanças e evoluções operadas na administração educacional nestas últimas duas décadas e meia. Como forma de assinalar este aniversário, entendemos mostrar a nossa gratidão por todos aqueles que deram o seu contributo para que o Forum se mantivesse ativo na prossecução da sua missão e dos seus propósitos. Entre eles, contam-se todos aqueles que desempenharam funções nos corpos sociais da nossa associação (ver em anexo a composição dos corpos sociais entre 1994 e 2019) e, muito em particular, os presidentes das sucessivas direções a quem pedimos para escreverem um pequeno testemunho da sua experiência e que aqui publicamos. Aproveitamos ainda esta ocasião para sublinhar o papel decisivo desempenhado por Luís Leandro Dinis para a nossa associação; fosse pelo seu desempenho nos corpos sociais, fosse pelo cumprimento de funções como professor requisitado ou fosse como associado, mostrou-se sempre disponível para, de forma rigorosa e generosa, contribuir para a consolidação do Forum. Para assinalar que a vida associativa é feita por um coletivo, de mulheres e de homens interessados pela administração educacional em Portugal, entendemos também congregar e publicar os artigos de opinião que, desde 2016, têm vindo a ser divulgados nas plataformas digitais do Forum.
- Prototype framework, including its rationale, development and features – in English language and partner country language versions. Deliverable 3.1Publication . Neves, Claudia; Abelha, Marta; Almeida, Ana Patrícia; Abrantes, Pedro; Jääskeläinen, Pauliina; Culshaw, Suzanne; Cazgir, Kardelen; Oganisjana, Karine; Ozols, Roland; Pažur, Monika; Petzold, Julia; Smith, Karen; Spahn, Lea; Weber, Susanne ; Woods, Philip
- Prototype guides – in English language and partner country language versions. Deliverable D3.2Publication . Neves, Claudia; Abelha, Marta; Almeida, Ana Patrícia; Abrantes, Pedro; Jääskeläinen, Pauliina; Culshaw, Suzanne; Cazgir, Kardelen; Oganisjana, Karine; Ozols, Roland; Pažur, Monika; Petzold, Julia; Spahn, Lea; Weber, Susanne ; Aladrović, Katarina; Smith, Karen; Woods, Philip
- Report case(s) Design. Report, by each partner, of their case(s) design (including ethics permission) and how it contributes to the total projectPublication . Pažur, Monika; Jääskeläinen, Pauliina; Petzold, Julia; Cazgir, Kardelen; Spahn, Lea; Weber, Susanne; Kozlovskis, Konstantins; Oganisjana, Karine; Lace, Natalja; Ozols, Rolands; Neves, Claudia; Almeida, Ana Patrícia; Oliveira, Juliana; Abelha, Marta; Abrantes, Pedro; Woods, Philip; Mpamhanga, Karen; Culshaw, Suzanne; Reeves, HannaThe purpose of this deliverable is for all partners to share their case designs, ethics permissions, and explain their contributions to the overall project goal. The project aims to create an innovative, evidence-based aesthetic and embodied pedagogical Framework that impacts the practice of education for democracy and the associated Guides to pedagogical practice that support responsive, participatory pedagogies.1 For that, the six AECED partner countries use a Participatory Action Research (PAR) design through which they co-create, trial, and analyse a prototype pedagogical Framework and four associated Guides for elementary school, secondary school, higher education, and adult/professional education. In this deliverable, we present the case design for all 19 cases, covering a wide array of institutional trialing settings to ensure a differentiated and diverse set of data for reflecting on, analysing, evaluating, and re- designing the pedagogical Framework and the practice Guides. In alignment with the research aim and overarching research questions of the project, we have formulated specific research questions for all national partners, as outlined in the methodological Framework. These questions serve as guiding principles for the cross-case analysis, ensuring that each partner's research aligns with the overall objectives and contributes to a comprehensive understanding of the project's focal areas. In the following, we will give a short overview of the case design phase that also encompasses the approval of each country's ethics commission. Both aspects will then be portrayed in the appendix.