LE@D - Laboratório de Educação a Distância e Elearning | Capítulos livros / Papers in books
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing LE@D - Laboratório de Educação a Distância e Elearning | Capítulos livros / Papers in books by Author "Afonso, Ana Paula"
Now showing 1 - 10 of 11
Results Per Page
Sort Options
- FAVILLE - Facilitators of Virtual LearningPublication . Morgado, Leonel; Morgado, Lina; Penicheiro, Filipe; Afonso, Ana Paula; Moreira, J. AntónioO projeto FAVILLE visa contribuir para alcançar padrões de qualidade em relação à "facilitação em ambientes virtuais de aprendizagem" e desenvolver as competências que os facilitadores da aprendizagem virtual necessitam para a sua prática ou melhoraria das suas técnicas. O termo é recente (duas décadas) mas é ainda usado de forma intercambiável com outros como, e-tutor, formador online, facilitador virtual, etc. Um facilitador de aprendizagem virtual é um profissional que facilita a aprendizagem, motiva e apoia os formandos, promove a comunicação e colaboração, e cria oportunidades para a aprendizagem através de várias técnicas e potencia o envolvimento dos formandos nas atividades. A 1ª fase do projeto foi dedicada ao diagnóstico de necessidades, para numa 2ª fase, se conceber e implementar um curso piloto dirigido a que decorreu com formandos europeus. Foi ainda desenvolvida uma aplicação digital que descreve os métodos de facilitação e exemplos do seu uso, e proposta uma framework para a validação de competências dos facilitadores em ambientes virtuais de aprendizagem.
- FLeD learning design tool: scaffolding flexible scenarios through the use of flipped learning patternsPublication . Albó, Laia; Noguera, Ingrid; Hernández-Leo, Davinia; Afonso, Ana Paula; Agostini, Daniele; N. Alkhasawneh, ShathaThis demo paper presents a web-based learning design tool that aims to support university teachers in designing flexible learning scenarios. Its purpose is to pedagogically guide teachers in the design and decision-making process of flexible learning. The tool uses flipped learning patterns as the basis for their designs, and a scaffolding system to facilitate the adaptability of the learning designs to diverse components (digital, inclusiveness and learning regulation). The tool offers automatic recommendations during the design, based on the pattern the user selected at the beginning of the process. Specifically, three patterns are offered to guide teachers in addressing educational needs during flexible and flipped learning by providing strategies to: promote feedback exchange, enhance students' self-regulation during prior preparation, and regulate and manage student collaboration. Moreover, the system offers a playful path to guide and engage teachers throughout the learning design process and community features for teachers to see and reuse other teachers' designs shared within the platform. The tool has been designed and developed in the context of a European project and tested by 20 lecturers in five countries.
- A gestão contextual do "Não-Lugar": geração e gestão de comunidades virtuais (de aprendizagem)Publication . Afonso, Ana PaulaEste capítulo apresenta uma resenha sobre o paradigma comunitário da aprendizagem, à luz de três perspetivas complementares: abordagem desconstrutivista, abordagem [socio]construtivista e, a abordagem contextual. Em seguida enunciamos os pressupostos teóricos que traduzem a nossa leitura sobre a geração de comunidades virtuais (de aprendizagem). Concluimos com algumas orientações gerais para a geração e gestão de CVA contemplando, não apenas o contexto tecnológico, mas também os contextos pedagógico e relacional, resultantes da observação do fenómeno de gestão de comunidade de aprendizagem online.
- La educación a distancia se encontra con los professores:el diseño de un modelo para las escuelas durante la pandemiaPublication . Morgado, Lina; Afonso, Ana Paula; Rocha, Maria Antonieta; Spilker, Maria JoãoEl impacto de la pandemia de COVID-19 se hizo sentir en todo el mundo. El cierre de las instituciones educativas condujeron a la transición de emergencia del sistema educativo presencial al online para minimizar las consecuencias negativas para los estudiantes. El objetivo de esta investigación son los aspectos asociados al proceso de transi ción dentro de las escuelas K-12. Las principales preguntas pretendían evaluar datos sobre el contexto de las escuelas, la autonomía, las alternativas encontradas y aplicadas, así como desarrollar un modelo de formación rápida para los profe sores. Aunque este modelo se aplicó en diferentes instituciones, en este artículo nos centraremos en el análisis de los resultados de una escuela portuguesa. El estudio sigue una metodología de investigación basada en el diseño. Los participantes fueron profesores y un equipo de investigadores del Laboratorio de Ensenanza a Distancia e eLearning, una unidad de investigación con sede en la Universidade Aberta. Por un lado, los resultados revelaron que los profesores tienen lacunas de cono cimiento en lo que respecta a las competencias digitales intermedias y avanzadas y una ausencia casi total de competencias digitales específi cas de la Educación a Distancia. Por otra parte, a través del curso de formación y siguiendo el modelo desarrollado, se consiguió concienciar a los profesores sobre la distinción entre Enseñanza Remota y Educación a Distancia así como, desarrollar algunas habi lidades próprias de la enseñanza online. Así, este estudio ayuda a revelar que es conveniente desarrollar cursos de formación para cruzar las fronteras, desde las ideas preconcebidas sobre el e-learning hasta una transformación digital y cultural.
- O NOOC "Aprendizagem Ativa e Gamificada"Publication . Morgado, Lina; Afonso, Ana Paula; Mendes, António Quintas; Penicheiro, FilipeEste capítulo apresenta o NOOC Aprendizagem Ativa e Gamificada (AAG) desenvolvido o âmbito do projeto europeu ENID-Teach. O NOOC centra-se na metodologia da aprendizagem ativa, procurando realçar o contraste entre o ensino transmissivo e a aprendizagem ativa. Também discute conceitos fundamentais como interação e interatividade, tipos de interação (professor-aluno, aluno-aluno, aluno-conteúdo) que conduzem à aprendizagem ativa, bem como questões de distância transacional. A fim de aprofundar uma metodologia de aprendizagem ativa, é dada maior ênfase à gamificação da aprendizagem e à discussão do significado concetual da gamificação e das suas aplicações na aprendizagem. O NOOC AGL proporciona uma exploração guiada de ferramentas digitais para a aprendizagem gamificada e uma caixa de ferramentas de experiência para a conceção de atividades de aprendizagem ativas e gamificadas e um conjunto de 10 REAS descritivas e interativos.
- NOOC: active and gamified learningPublication . Morgado, Lina; Afonso, Ana Paula; Mendes, António Quintas; Penicheiro, FilipeThis chapter presents the NOOC "Active and Gamified Learning" (AGL) NOOC developed as part of the European ENID-Teach project. The NOOC focuses on the methodology of active learning, seeking to highlight the contrast between transmissive teaching and active learning. It also discusses fundamental concepts such as interaction and interactivity, types of interaction (teacher-student, student-student, student-content) that lead to active learning, as well as issues of transactional distance. In order to deepen an active learning methodology, greater emphasis is placed on the gamification of learning and the discussion of the conceptual meaning of gamification and its applications in learning. NOOC AGL provides a guided exploration of digital tools for gamified learning and an experience toolbox for designing active and gamified learning activities and a set of 10 descriptive and interactive OERs.
- Pandemic impact on adult education and training practices in Portugal: professional perspectivePublication . Alcoforado, Luís; Figueiredo, Ana Beatriz; Afonso, Ana PaulaPortugal has been developing policy initiatives aimed at raising the levels of education and professional qualifications of the adult population. Among the most innovative practices resulting from these proposals, a system of recognition, validation, and certification of competences was implemented, based on centers and teams prepared for the development of these innovative activities. With the 2020 pandemic, educational practices, until then essentially face-to-face, were forced to use different means and to resort to digital technologies. This chapter presents the results of an investigation carried out through a questionnaire aimed at professionals from the centers that allows us to conclude that, despite some difficulties and regardless of the unquestionable importance of face-to-face activities, the use of digital technologies was presented as a good solution and can be enhanced in favor of training people and the activity of the centers.
- Pedagogias pós-pandemia e hibridização do trabalho docente: digitalização e práticas educacionais abertasPublication . Morgado, Lina; Afonso, Ana Paula; Rocha, Maria Antonieta; Spilker, Maria JoãoO cenário vivido recentemente com a pandemia colocou novos desafios e rupturas à sociedade, incluindo a educação. Os governos recorreram a medidas extremas como, o estado de emergência. Em Portugal todas as instituições de ensino encerraram. Desse facto emergiu a necessidade de dar continuidade e concluir o ano escolar através da mediação tecnológica. Este capítulo discute e apresenta uma pesquisa em progresso sobre a resposta das instituições de ensino portuguesas e a adoção de alternativas ao ensino tradicional. Esta transição de uma sala de aula presencial para uma sala de aula online conduziu a práticas diversas: desde a adopção de práticas educacionais que constituíam uma réplica do sistema presencial (Remote Learning), a práticas mais suportadas na matriz Educação a Distância (EAD), a modelos híbridos e ainda, modelos de Educação Aberta (EA) e de práticas educacionais abertas (PEA). A pesquisa adopta a metodologia Design-Based Research (DBR) tendo implementado vários ciclos iterativos: entrevistas e grupo focal; design de intervenções por equipa interdisciplinar; desenvolvimento de modelo de formação de professores; avaliação. Este capítulo apresenta os resultados do projeto em progresso e dos modelos desenhados de acordo com a análise no terreno que possibilitaram o apoio à medida às instituições envolvidas através do LE@D, a unidade de pesquisa dedicada à EAD.
- Project Erasmus + IDEAS: innovative digital education and skillsPublication . Bidarra, José; Carvalho, Isabel Cristina; Morgado, Lina; Afonso, Ana Paula; Rocha, Maria AntonietaThis project is being developed in response to a European-wide need to improve teacher digital skills and competences in light of the COVID-19 pandemic and the rapid move to a fully online or blended approach to teaching, learning and assessment. In addition, technological innovations in the area of teaching and learning are leading to new challenges as educational institutions learn to adapt to new pedagogical approaches and digital tools. So, this communication aims to present the Innovative Digital Education & Skills (IDEAS) Erasmus+ project, and help tackle the digital skills gaps across Europe. The project intends to build new tools and create a community of mentors, with the development of a Community of Practice on LinkedIn, where teachers can share best practice pedagogical approaches, culminating in a Best Practice Guide which will offer a step-by-step guide for developing digital competence in their specific education setting.
- Project IDEAS: an innovative digital education and skills approachPublication . Bidarra, José; Carvalho, Isabel Cristina; Afonso, Ana Paula; Morgado, Lina; Rocha, Maria AntonietaThe Innovative Digital Education and Skills (IDEAS) Project is an ERASMUS+ project involving four European countries(United Kingdom, Malta, Denmark, and Portugal), aiming to improve teacher digital skills and competences through a 30-hour microlearning teacher training course. The output consists of bite-sized modules using adaptive learning modelsenabling teachers from any curricular area of Vocational Education & Training or Higher Education to increase their digitalcompetences and skills. It is supported by a personalised training package with support from specially trained IDEASMentors. The project follows the EU's Digital Education Action Plan (2021-27) Strategic Priority 1: "digitally competent andconfident teachers"