Loading...
13 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 13
- Application of virtual reality simulation in firefighter training for the development of decision-making competencesPublication . Reis, Vitor; Neves, ClaudiaThis paper focuses on the training of firefighters, using simulated scenarios in virtual reality, to develop decision-making competences in the management of relief operations. Through the action research method, a training program was designed and improved to develop the competences considered critical in the field of decision making in the context of fire brigade interventions, using simulation exercises with scenarios in virtual reality. During two action research cycles, a pilot training course was conducted for a group of eight internal and external trainers from the Portuguese National Fire Service School, and a second course for eight fire officers from different Firefighters' corps. The data collected and the comparative analysis on the performance of the two groups of trainees, as well as the trainers' and trainees' perception in terms of evaluation of the training course, allowed to identify corrections and introduce changes, in the logic of continuous improvement of the training product. The results achieved in the research work demonstrated the adequacy of the training program and the use of virtual reality simulation, distinguishing a set of orientations that can be considered in similar formative contexts.
- Simulations in virtual reality: assessment of firefighters' decision-making competencePublication . Reis, Vitor; Neves, ClaudiaThis study focuses on the use of virtual reality simulations for the training of portuguese firefighters in emergency operations management and the assessment of decision-making competence. The research was carried out through the action-research method. In the first cycle a pilot training course was carried out in a group of eight trainers from the Portuguese National Fire Service School, in which data were collected on the performance of trainees and in the evaluation of training. In the last step, corrections and improvements to the training course were identified. In the second cycle of action-research the steps were repeated with the formal implementation of the training course for eight fire officers of several fire brigades in the country. Every trainee played the role of incident commander in two different training scenarios and their performance was assessed at both times using a common evaluation tool. The evaluation of the impact of the changes introduced in the second cycle was carried out through a comparative analysis of the learning assessments, the evaluations of the trainees of the two groups and the evaluation of the team of trainers. The results of the trainees' performance and the training evaluation allow to conclude that the training course promoted the development of decision-making competence in the management of emergency operations using virtual reality simulations.
- Formação profissional de bombeiros portugueses : aplicação da simulação virtual ao desenvolvimento das competências de tomada de decisãoPublication . Reis, Vitor; Neves, CláudiaNeste estudo abordamos a aplicação da simulação de realidade virtual (SRV) na formação de bombeiros para desenvolver as competências de tomada de decisão, através da conceção de uma ação de formação para atualização dos elementos do quadro de comando dos corpos de bombeiros no domínio da gestão de operações. O estudo foi realizado através do método de investigação-ação, em que no 1º ciclo partimos de um diagnóstico inicial para identificar os principais constrangimentos e oportunidades de melhoria que deviam ser considerados na planificação da proposta formativa. Foi concebido o programa de formação da ação, tendo por base as competências consideradas críticas para a tomada de decisão, contando para tal com um painel de peritos. O planeamento e a conceção dos recursos pedagógicos resultaram de um trabalho colaborativo entre o investigador e uma equipa de cinco formadores internos da ENB que participaram ativamente nas atividades desenvolvidas ao longo do estudo. Foi realizada a ação de formação piloto, destinada a um grupo de oito formadores internos e externos da ENB, em que foram recolhidos dados relativos ao desempenho dos formandos e sobre a avaliação da formação. Na última etapa foram identificadas as correções e as melhorias a incluir na ação de formação. No 2º ciclo de investigação-ação repetiram-se as etapas, com a implementação formal da ação de formação destinada a oito elementos do quadro de comando de diversos corpos de bombeiros do país. A avaliação do impacto das alterações introduzidas foi realizada através da análise comparativa dos resultados de aprendizagem, das avaliações atribuídas pelos formandos das duas turmas e da avaliação da equipa de formadores sobre a ação de formação. Os resultados do desempenho dos formandos e da avaliação efetuada sobre a formação permitem concluir que a ação de formação concebida neste estudo promove o desenvolvimento das competências de tomada de decisão na gestão de operações através da aplicação da simulação virtual.
- O impacto da ética na cultura organizacional dos bombeiros: revisão sistemática pelo Método PRISMAPublication . Cruz, Gualter; Rouco, Carlos; Reis, VitorA ética é essencial nas organizações e estas operacionalizam a sua introdução através da adoção de códigos que orientam o agir dos seus colaboradores. A adoção de um comportamento ético torna-se assim um pilar fundamental, em particular para os bombeiros. É objetivo desta revisão identificar o impacto da ética na cultura organizacional dos bombeiros. Para o efeito realizou-se uma revisão sistemática pelo método prisma através da busca nas bases de dados eletrónicos Biblioteca virtual em saúde, CINAHL, MEDLINE e APA PsycInfo através do uso de descritores e operadores booleanos. De um total de 2422 artigos, após aplicação dos critérios de elegibilidade apenas foram incluídos 17 artigos. Os resultados demonstram que a adoção de um código de ética nos bombeiros apresenta vantagens ao nível da cultura organizacional, comando, chefia e liderança, desempenho éticoprofissional e também no conhecimento ético. Existe sempre uma responsabilidade ética associada a qualquer ação durante uma missão.
- Firefighters’ leadership and well-being in rural fires: study in virtual reality environmentsPublication . Pinheiro, Raquel; Reis, Vitor; Curral, Luis; Chambel, Maria JoséIn this study, we analysed the effects of team leadership style on the well-being of firefighter teams operating under conditions of a simulated rural fire. Twenty teams of firefighters (composed of five elements each) took part in a computer‐based fire‐fighting simulation task and were randomly assigned to one of two conditions (leadership style: directive vs. empowering). Our results showed that directive leadership style was negatively associated with team members levels of stress and anxiety, while an empowering leadership style did not have a significant effect on team members levels of stress and anxiety. The distinct effects of team leadership style remain unchanged when we controlled for the levels of stress and anxiety before the simulation. Through moderated regression analyses we observed that the effect of directive leadership styles in reducing stress and anxiety was stronger for participants with higher levels of previous stress and anxiety. Implications for theory and practice are discussed.
- Relationship between decision-making styles and leadership styles of portuguese fire officersPublication . Rouco, Carlos; Marques-Quinteiro, Pedro; Reis, Vitor; Duarte, IsabelNumerous studies in management and leadership indicate that one’s decision-making style is reflective of one’s leadership style. In the context of civil protection and the fire service, the ability of the fire officers to adopt the best style of decision-making and leadership in each situation represents a critical factor of success. Therefore, the present study was designed to examine the relationship between decision-making and the leadership style of fire officers. For this study, a quantitative method was used, with the application of questionnaires with closed questions. A sample of 346 officers of Portuguese fire stations answered the questionnaire. Correlations between styles are consistent with findings from other studies. Decision-making styles directly influence the leadership styles adopted. Fire officers prioritize people and social concerns, involving teams in decision-making. Research shows positive correlations between participants’ roles, conceptual decision-making, and relation-focused leadership. Higher academic degrees are associated with relationship-focused leadership. Behavioral decision-making mediates the impact of education on leadership styles.
- TRACENET: a VR framework to support online collaborative training activitiesPublication . Rigon, Simone; Perda, Giulio; Farella, Elisa Mariarosaria; Battisti, Roberto; Remondino, Fabio; Reis, Vitor; Marchesi, Silvia; Vaccari, Paolo; Wran-Schumer, DavidThe article introduces the VR framework and the preliminary outcomes of the ongoing European TRACENET project, an interdisciplinary and collaborative initiative to support and enhance Civil Protection training activities through 3D geospatial data and VR solutions. The VR framework is a virtual and collaborative multi-player environment for manifold and diverse hazard simulations which allows remote users to see the outcomes of their intervention decisions. The VR framework is a complementary solution to traditional training activities, enabling cost reduction of full-scale on-site exercises - included in so-called EU MODEX activities. The framework is based on the Unreal rendering engine and is primarily dedicated to situation assessment, intervention planning and decision making.
- Liderança e bem-estar dos bombeirosPublication . Chambel, Maria José; Carmona, Laura; Curral, Luis; Pinheiro, Raquel; Anjos, Joana Faria; Reis, Vitor; Neto, Mariana; Ângelo, Rui; Namorado, SofiaA publicação deste e-book surge como um dos resultados do projeto de investigação Processo de liderança e saúde ocupacional dos bombeiros: Desenvolvimento de um programa de intervenção, financiado pela Fundação para a Ciência e Tecnologia, o qual integrou a Faculdade de Psicologia da Universidade de Lisboa (instituição proponente), a Escola Nacional de Bombeiros (instituição participante) e o Instituto Nacional de Saúde Doutor Ricardo Jorge (instituição participante). Este projeto integra uma estratégia de desenvolver investigação e intervenção para responder aos atuais desafios societais, nomeadamente a criação de organizações saudáveis, com combate à doença mental e à promoção do bem-estar no mundo do trabalho. De facto, este projeto foi concebido com um propósito muito concreto – compreender melhor qual a liderança mais ajustada para que os chefes dos bombeiros possam atuar criando as condições para que os seus subordinados sejam resilientes e mantenham elevados níveis de bem-estar, mesmo atuando em situações de emergência muito exigentes e stressantes como é o caso dos incêndios rurais; apostar no desenvolvimento dessas competências, desenvolvendo um programa de formação para chefes, o qual passou a estar disponível na Escola Nacional de Bombeiros. Deste modo, consideramos contribuir para a tão desejada ponte entre o conhecimento académico e a prática organizacional, ajudando os decisores a tomarem decisões baseados na evidência científica. Nos três primeiros capítulos apresentamos a profissão de bombeiro como uma profissão com diversificadas exigências que podem afetar o bem-estar e salientamos a importância da liderança como um recurso para permitir que os profissionais enfrentem essas exigências garantindo que o seu bem-estar não sai prejudicado. Nos dois capítulos seguintes, apresentamos os estudos realizados neste projeto e os seus principais resultados, salientando o estilo de liderança mais adequado nas situações do dia-a-dia e durante a intervenção num incêndio rural. No capítulo final, apresentamos o programa de formação que resultou das observações dos estudos realizados e que tem como objetivo desenvolver as competências de liderança transformacional, por parte dos chefes das equipas de bombeiros.
- Exploring immersive multimodal virtual reality training, affective states, and ecological validity in healthy firefighters: quasi-experimental studyPublication . Oliveira, Joana; Dias, Joana Aires; Correia, Rita; Pinheiro, Raquel; Reis, Vitor; Sousa, Daniela; Agostinho, Daniel; Simões, Marco; Castelo-Branco, MiguelBackground: Firefighters face stressful life-threatening events requiring fast decision-making. To better prepare for those situations, training is paramount, but errors in real-life training can be harmful. Virtual reality (VR) simulations provide the desired realism while enabling practice in a secure and controlled environment. Firefighters’ affective states are also crucial as they are a higher-risk group. Objective: To assess the impact on affective states of 2 simulated immersive experiences in a sample of healthy firefighters (before, during, and after the simulation), we pursued a multivariate approach comprising cognitive performance, situational awareness, depression, anxiety, stress, number of previous adverse events experienced, posttraumatic stress disorder (PTSD) severity, and emotions. The efficacy and ecological validity of an innovative VR haptic system were also tested, exploring its impact on performance. Methods: In collaboration with the Portuguese National Fire Service School, we exposed 22 healthy firefighters to 2 immersive scenarios using the FLAIM Trainer VR system (neutral and arousing scenarios) while recording physiological data in a quasi-experimental study. Baseline cognitive performance, depression, anxiety, stress, number of adverse events, and severity of PTSD symptoms were evaluated. Positive and negative affective states were measured before, between, and after each scenario. Situational awareness, sense of presence, ecological validity, engagement, and negative effects resulting from VR immersion were tested. Results: Baseline positive affect score was high (mean 32.4, SD 7.2) and increased after the VR tasks (partial η2=0.52; Greenhouse-Geisser F1.82,32.78=19.73; P<.001). Contrarily, mean negative affect score remained low (range 11.0-11.9) throughout the study (partial η2=0.02; Greenhouse-Geisser F2.13,38.4=0.39; P=.69). Participants’ feedback on the VR sense of presence was also positive, reporting a high sense of physical space (mean score 3.9, SD 0.8), ecological validity (mean score 3.8, SD 0.6), and engagement (mean score 3.8, SD 0.6). Engagement was related to the number of previously experienced adverse events (r=0.49; P=.02) and positive affect (after the last VR task; r=0.55; P=.02). Conversely, participants reported few negative effects (mean score 1.7, SD 0.6). The negative effects correlated positively with negative affect (after the last VR task; r=0.53; P=.03); and avoidance (r=0.73; P<.001), a PTSD symptom, controlling for relevant baseline variables. Performance related to situational awareness was positive (mean 46.4, SD 34.5), although no relation was found to metacognitively perceived situational awareness (r=–0.12; P=.59). Conclusions: We show that VR is an effective alternative to in-person training as it was considered ecologically valid and engaging while promoting positive emotions, with few negative repercussions. This corroborates the use of VR to test firefighters’ performance and situational awareness. Further research is needed to ascertain that firefighters with PTSD symptomatology are not negatively affected by VR. This study favors the use of VR training and provides new insights on its emotional and cognitive impact on the trainee.
- Códigos de ética e organizações: revisão integrativa pelo Método PRISMAPublication . Cruz, Gualter; Rouco, Carlos; Reis, VitorA ética profissional afeta qualquer organização em todas as suas vertentes, na medida que garante a qualidade dos serviços prestados e é um pilar fundamental no processo de tomada de decisão de qualquer colaborador. O objetivo desta revisão integrativa foi identificar as vantagens da implementação de um código de ética numa organização. Realizou-se uma revisão integrativa da literatura (RIL) usando as bases de dados eletrónicos (Pubmed, Web of Science, plataforma EBSCOhost, CINAHL e na plataforma b-on) mediante uso de descritores e operadores booleanos. A procura foi apresentada através do diagrama PRISMA para apresentar o fluxo de busca por evidências. A procura recuperou um total de 1865 artigos e após avaliação dos critérios de elegibilidade, 22 artigos foram incluídos. Os resultados demonstraram que a adoção de códigos de ética pelas organizações é uma prova firme de declaração da organização comprometer-se em respeitar os direitos dos cidadãos e da sociedade.