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CRUZ DOMINGUES AMANTE, LÚCIA DA GRAÇA

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  • Desafios da avaliação digital no ensino superior
    Publication . Pereira, Alda; Oliveira, Isolina; Tinoca, Luís; Pinto, Maria do Carmo Teixeira; Amante, Lúcia
    A obra que aqui se apresenta consubstancia uma parte da investigação desenvolvida no âmbito do projeto “Avaliação e eLearning no Ensino Superior “(@ssess.he), financiado pela Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT). Este projeto desenvolveu-se entre 2011 e 2013, e teve como foco a investigação em torno da avaliação digital no Ensino Superior. O projeto visou estudar as estratégias de avaliação digital, adequadas e válidas aos ambientes virtuais de aprendizagem no Ensino Superior, contribuindo para a clarificação de processos e visando a definição de indicadores que garantam a sua autenticidade e validade na avaliação de competências em contextos de elearning.
  • Digital assessment of competences: tools and practices
    Publication . Pereira, Alda; Amante, Lúcia; Oliveira, Isolina; Pinto, Maria do Carmo Teixeira; Monteiro, Vera; Paz, João; Oliveira, Ricardo; Santos, José Rui; Alexandre, Fernando
  • Programa de Avaliação da Aplicação e Desenvolvimento do Modelo Pedagógico Virtual
    Publication . Mendes, António Quintas; Amante, Lúcia; Morgado, Lina; Pereira, Alda
  • Avaliação digital no ensino básico e secundário
    Publication . Monteiro, Vera; Pereira, Alda; Amante, Lúcia; Oliveira, Isolina; Paz, João; Oliveira, Ricardo; Pinto, Maria do Carmo Teixeira; Alexandre, Fernando; Santos, José Rui
    Este REP@ (Recurso Pedagógico Aberto) disponibiliza aos professores dos ensinos Básico e Secundário um espaço onde podem encontrar propostas de soluções que lhe permitam levar a bom termo a sua prática pedagógica, recorrendo às tecnologias digitais no campo da avaliação. Procura, por isso, ser um contributo para o esforço coletivo na superação das dificuldades atualmente sentidas nestes graus de ensino devido à pandemia da COVID-19. A sua conceção e disponibilização foi possível com base na investigação desenvolvida no Laboratório de Educação a Distância e eLearning (LE@D). Este recurso não tem uma sequência única, pode ser explorado de forma livre de acordo com o interesse do professor num dado momento.
  • Evaluación digital de competencias
    Publication . Pereira, Alda; Amante, Lúcia; Oliveira, Isolina; Pinto, Maria do Carmo Teixeira; Monteiro, Vera; Paz, João; Oliveira, Ricardo; Santos, José Rui; Alexandre, Fernando
  • Desenvolvimento de um recurso pedagógico aberto para apoio à avaliação digital no ensino básico e secundário
    Publication . Amante, Lúcia; Pereira, Alda
    Durante o primeiro confinamento vivido em Portugal, face ao consequente fecho abrupto das escolas e e à transição para formas de educação remotas, os professores enfrentaram diversas dificuldades e entre elas o confronto com a necessidade de alterar formas tradicionais de avaliação, recorrendo ao uso de ferramentas digitais em contexto não presencial. É nesse âmbito que uma equipa do Laboratório de Educação a Distância e eLearning (LE@D) da Universidade Aberta, que investiga na área da avaliação digital das aprendizagens, desenhou e desenvolveu um Recurso Pedagógico Aberto (ReP@) dirigido aos professores dos ensinos Básico e Secundário procurando deste modo contribuir para apoiar o desenho de soluções que lhes permitissem melhorar a sua prática pedagógica, recorrendo às tecnologias digitais para concretizar atividades de avaliação. Neste texto procuramos dar conta do Recurso desenvolvido, cuja atualidade se mantém para lá da pandemia, indo ao encontro das necessidades de transformação digital das escolas que importa continuar a desenvolver e consolidar. Enquadramos conceptualmente o seu desenvolvimento na perspetiva da cultura da avaliação que valoriza o desenvolvimento de atividades avaliativas integradas no processo de aprendizagem e sublinha a dimensão ética da avaliação. Apresentam-se os princípios que presidiram à conceção do recurso tendo em conta esta perspetiva, operacionalizada com base no conceito de competência, conceito chave nesta abordagem. Explicita-se a estrutura e organização adotada, dando conta do modelo para a seleção de tecnologias adequadas à avaliação digital, bem como da matriz usada para a elaboração dos diversos exemplos de atividades de avaliação que integram o Recurso.
  • A pedagogical model for online education at Universidade Aberta
    Publication . Pereira, Alda; Mendes, António Quintas; Morgado, Lina; Amante, Lúcia; Bidarra, José
  • Evaluating continuous assessment quality in competence-based education online : the case of the e-Folio
    Publication . Relvas, Maria de Jesus; Pereira, Alda; Oliveira, Isolina; Tinoca, Luís; Amante, Lúcia; Pinto, Maria do Carmo Teixeira; Moreira, Darlinda
    The pedagogical model, in use at Universidade Aberta (UAb) since 2007, is based on four cornerstones: student-centered learning; flexibility; interaction; digital inclusion. The cornerstone of digital inclusion is particularly important in the context of a fully virtual learning environment such as the one offered at UAb. The article was the result of a research project developed at the Distance Education Laboratory (LE@D – Laboratório de Educação a Distância) of UAb, focused on assessment issues, namely the two main types of instruments (e-folios and p-folios) used in undergraduate fully online courses at UAb. The research work developed by the team (Alda Pereira; Isolina Oliveira; Luís Tinoca; Lúcia Amante; Maria de Jesus C. Relvas; Maria do Carmo T. Pinto; Darlinda Moreira), whose members produced this paper, was particularly focused on the e-folio which a) is a short digital document; b) should clearly demonstrate the student’s acquired or developed given competence; c) may include a critical reflection about the student’s own learning, or a report about field work, or a problem solving activity, or a reading review, or the production of an artifact. Two main research questions were therefore asked, as a basis for both the whole project and this paper: 1) what relationship is there between the concept of competence being used in the e-folios and our current working definition? 2) what are the main characteristics of the e-folios? The research is based on the analysis of a pool of 35 e-folios collected within a sample of volunteer teachers, representing seven different scientific areas (education; languages; culture; literature; natural sciences; economy; documental sciences), preceded by a group discussion and clarification period around the concept of competence, and followed up by the creation of an analysis grid centered on the following criteria: the course competences; the e-folio competences; types of competences; the assignment; types of task; assessment criteria; instructions; resources; timetable; and structure. From the analysed e-folios, it becomes clear that the assessed competences were all framed by the concept of competence assumed by this research group, although they are not always presented with a clear formulation; it also becomes clear that the most valued type of competence was “problem solving”, with a recurrent use of textual based resources, and that there were several interpretations of what an e-folio may be.
  • A prática em avaliação digital de competências
    Publication . Oliveira, Isolina; Pereira, Alda; Amante, Lúcia; Oliveira, Ricardo
  • How can we use ICT to assess competences in higher education: the case of authenticity
    Publication . Pereira, Alda; Oliveira, Isolina; Amante, Lúcia; Pinto, Maria do Carmo Teixeira
    The assessment of competences requires an approach where knowledge, abilities and attitudes are integrated, naturally implying the resource to a variety of assessment strategies. Within this context we have seen the emergence of what has been called by several authors the Assessment Culture. Necessarily, it should make use of a variety of different assessment strategies and tools, so as to better assess performance in authentic activities that should be as similar as possible to the contexts in which the competences will be implemented. This new learning landscape has promoted the implementation of new alternative assessment strategies aligned with the most recent paradigms of assessment design [1]. These alternative assessment strategies are characterized by an integration of assessment into the learning process, a high level of student participation, the development of tasks leading to the production of artifacts, and contextualization in real world applications [2]. Moreover , with the development of new ICT and the emergence of web 2.0, teaching and learning resource ever more to new technological enabled content production and distribution media, as well as computer mediated communication. In this landscape, the use of ICT to assess competences is a new challenge for the formal higher education. To clarify these issues, it’s fundamental to be more precise when we talk about assessing competences using ICT. For this reason, it is important to define a concept of e-assessment that includes tasks specifically designed for competence assessment with the support of digital technologies. In this way, we propose the concept of alternative digital assessment strategy that refers to all technology-enabled assessment tasks where the design, performance, and feedback must be mediated by technologies. Moreover, in order to assure quality assessment in Higher Education, we developed a theoretical framework supported by four dimensions – authenticity, consistency, transparency and practicability – each composed by a set of parameters, aimed at promoting the quality of the assessment strategies being used [3]. In this paper, we discuss in detail the criteria of authenticity, one of those dimensions, and we present four examples of alternative authentic assessment strategies, embedded in instructional design, used by different teachers in different academic contexts of Portuguese universities.