CIAC-UAb - Centro de Investigação em Artes e Comunicação, Polo da Universidade Aberta
Permanent URI for this community
Este grupo de investigação visa a realização de pesquisa tanto ao nível da computação e dos computadores como das tecnologias dos media juntamente com a conceção de experiências estéticas altamente apelativas e envolventes que fundamentem o desenvolvimento de artefactos computacionais criativos e inovadores fortemente interligados com cenários de fruição e uso de cariz artístico, intercultural e socialmente intervencionistas, permitindo compreender e alargar as fronteiras da arte e da tecnologia, da cultura, do entretenimento e da educação e as suas implicações no quotidiano.
Browse
Browsing CIAC-UAb - Centro de Investigação em Artes e Comunicação, Polo da Universidade Aberta by Title
Now showing 1 - 10 of 195
Results Per Page
Sort Options
- 5º Retiro Doutoral em Média-Arte DigitalPublication . Marcos, Adérito; Tavares, Mirian; Martins, Amílcar; Saldanha, Ângela; Silva, Bruno; Veiga, Pedro Alves da; António, Rui; Costa, SusanaLivro de bordo do 5º Retiro Doutoral em Média-Arte Digital – Audentes Fortuna Iuuat”, Faro, 8-14 julho de 2017.
- 6º Retiro Doutoral em Média-Arte DigitalPublication . Marcos, Adérito; Tavares, Mirian; Bidarra, José; Martins, Amílcar; Coelho, José; Carvalho, Elizabeth; Saldanha, Ângela; Mucheroni, MarcosLivro de bordo do 6º Retiro Doutoral em Média-Arte Digital – Ad Astra Per Aspera”, Centro Cultural Magalhães Lima, Alfama, Lisboa, 21-27 julho de 2018.
- A/r/cografia: a criatividade investigada na investigação criativaPublication . Veiga, Pedro Alves daO cerne do processo de investigação é constituído pela experimentalidade artística: o seu significado, as descobertas, mesmo que marginais, e a sua comunicação. A a/r/cografia é uma proposta de amplificação da a/r/tografia , uma meta-metodologia de investigação baseada na prática artística vivida, e que visa enquadrar o trabalho de investigação criativa sob três prismas: o da arte (art - A), o da investigação (research – R) e o da comunicação (communication – C). Uma vez que a comunicação pode ser entendida como um conceito bidirecional mais abrangente do que o ensino/aprendizagem, característicos da a/r/tografia – além de constituir uma parte natural, não apenas dos processos criativos na arte, mas também da própria arte e um dos objetivos da produção de conhecimento – a a/r/cografia efetivamente amplia o escopo da a/r/tografia.
- A/r/cography: art, research and communicationPublication . Veiga, Pedro Alves daThis article aims at establishing the foundations for a/r/cography as an “art and communication”-based research methodology, inspired by a/r/tography yet more encompassing, and particularly suitable for the digital art world. As part of the larger family of practice-based research methodologies, a/r/tography presents various ways through which it can be explored, but since it is aimed at the arts and education, its scope is forcibly hampered by the fact that not all researchers and art practitioners are necessarily teachers. However, since most of its underlying principles can be extended for non-teachers, thus arose the idea to propose a methodology that would retain ontological, epistemological and methodological assumptions, but would expand beyond the limitations imposed by the role of the teacher. This extension is called a/r/cography and is structured upon the interchangeable roles of artist, researcher and communicator, as being intrinsic to the underlying living inquiry processes. Furthermore, this proposal is supported by the author’s own experience from a/r/cographic processes in the creation, exhibition and communication of digital artworks.
- An expanded field in media-digital art: proposal of an aesthetics in the interconnection of media-art, fashion and theatrePublication . Carvalho, Acácio de; Pereira, Selma; Marcos, AdéritoIn this article the authors aim to contribute to the definition of an aesthetics in the expanded field of Media-Art. Based on the discussion about the post-digital aesthetics, which we interpret as a field of expanded digital, we propose a definition of an aesthetic that is the reflection of the contemporaneousness, of doing and, above all, of Digital Media Art. This article follows a study to define an aesthetic resulting from the interrelationship between Fashion, Media-Art and Theatre.
- Anamorphosis reformed: from optical illusions to immersive perspectivesPublication . Araújo, AntónioWe discuss a definition of conical anamorphosis that sets it at the foundation of both classical and curvilinear perspectives. In this view, anamorphosis is an equivalence relation between three-dimensional objects, which includes two-dimensional representatives, not necessarily flat. Vanishing points are defined in a canonical way that is maximally symmetric, with exactly two vanishing points for every line. The definition of the vanishing set works at the level of anamorphosis, before perspective is defined, with no need for a projection surface. Finally, perspective is defined as a flat representation of the visual data in the anamorphosis. This schema applies to both linear and curvilinear perspectives and is naturally adapted to immersive perspectives, such as the spherical perspectives. Mathematically, the view here presented is that the sphere and not the projective plane is the natural manifold of visual data up to anamorphic equivalence. We consider how this notion of anamorphosis may help to dispel some long-standing philosophical misconceptions regarding the nature of perspective.
- Anatomy primitivesPublication . Azevedo, Hugo de; Araújo, AntónioWe propose an installation that investigates the notion of the anatomical canon and its conceptual and practical role in the artistic modeling of human anatomy. This installation guides the visitor through the synthesis of a digital canon built from standard 3D primitives. Through a model that can be interactively constructed or deconstructed step-by-step, using simple controls, the visitoris invited to study, and draw, the human surface anatomy and its main features as interpreted through the natural tools of digital modeling.
- Ao som dos fluxos da informação: processos de sonificação nas artes sonorasPublication . Paquete, Hugo; Bastos, Paulo Bernardino; Marcos, AdéritoThis essay tries to analyse the impact of the sonification processes in the sound arts, analysing their first and second order modes proposed by Scot Lancaster. This is achieved exploring the definition of their new production methodologies, philosophical implications and conceptual significance taking as examples artistic practical artworks analysed as speculative critical systems I, II, and III. It also explores the artistic trends that have been observed since 1990 in the post-digital aesthetics outside the aesthetics of failure. These artistic practices consist of generating art works based in the data-flows from geology, electromagnetism, nature, economics or other disciplines and practices to convert them into sound events originated outside the physic of sound as non-vibration forces. That is associated in my argument as data-event-sound with a new ontology. This allows a secondary ontology outside the forces that animate the understanding of sound as vibration. The sound is presented as translation of the data-information-flows establishing a relationship with the concept of appearance and form explored by Susanne Langer, opening the understanding of the work of art as a system of interdependent relations in the meta-medium of the digital-art. It generates new ways of understanding sound as mutation in which digital, biology, culture and spiritual establish interconnections between the computer as a digital domain in a landscape of code, promoting complex regimes of laminar-perception. These connections of meaning must be discussed in sound studies because they represent asymptomatic effects of the digital in life, art and the post-digital aesthetic momentum.
- Aperfeiçoamento da formação de bombeiros através da realidade virtual: perspetivas sobre benefícios, desafios e integração tecnológicaPublication . Pinheiro, Bruno; Veiga, Pedro Alves da; Branco, PauloA utilização da realidade virtual (RV) na formação de bombeiros é uma inovação promissora, com o potencial de transformar métodos de treino tradicionais, ao permitir simulações de cenários de alto risco de forma controlada e segura. Este artigo explora os benefícios e os desafios da integração da RV em programas de formação, destacando as suas vantagens no desenvolvimento de competências práticas e na preparação para situações de emergência complexas. O realismo proporcionado pela RV facilita a imersão dos bombeiros em ambientes virtuais onde podem praticar manobras e tomada de decisões sem os riscos inerentes ao uso de fogo real, aumentando a segurança e permitindo a repetição de cenários sem custos adicionais significativos. Contudo, a aplicação da RV enfrenta desafios técnicos e de aceitação. Barreiras como o custo elevado de equipamentos, as dificuldades na criação de simulações completamente realistas, especialmente para replicar fatores como o calor e o fumo, e a resistência de alguns profissionais em adotar tecnologias novas são questões relevantes. Além disso, a necessidade de hardware especializado e a possível ocorrência de desconfortos físicos, como enjoos, indicam a importância de um período de adaptação. Ainda assim, estudos indicam que a RV pode oferecer benefícios significativos, como o feedback imediato e a possibilidade de personalização do treino para responder às necessidades individuais. A integração eficaz da RV requer uma abordagem colaborativa entre corporações de bombeiros e de quem desenvolve a tecnologia para adaptar a inovação às especificidades do treino de emergência. O potencial da RV para elevar o nível de preparação dos bombeiros de forma segura e eficiente aponta para uma aplicação crescente dessa tecnologia na área de segurança pública, destacando a importância de investigações futuras para otimizar o seu uso em cenários reais de emergência.
- Apontamentos de computação gráficaPublication . Carvalho, ElizabethApontamentos da componente prática da Unidade Curricular 21020 de Computação Gráfica da Licenciatura em Engenharia Informática.