CIAC-UAb - Centro de Investigação em Artes e Comunicação, Polo da Universidade Aberta
Permanent URI for this community
Este grupo de investigação visa a realização de pesquisa tanto ao nível da computação e dos computadores como das tecnologias dos media juntamente com a conceção de experiências estéticas altamente apelativas e envolventes que fundamentem o desenvolvimento de artefactos computacionais criativos e inovadores fortemente interligados com cenários de fruição e uso de cariz artístico, intercultural e socialmente intervencionistas, permitindo compreender e alargar as fronteiras da arte e da tecnologia, da cultura, do entretenimento e da educação e as suas implicações no quotidiano.
Browse
Browsing CIAC-UAb - Centro de Investigação em Artes e Comunicação, Polo da Universidade Aberta by Issue Date
Now showing 1 - 10 of 194
Results Per Page
Sort Options
- Multimedia and learningPublication . Bidarra, José
- El potencial del vídeo en la educación abierta y a distanciaPublication . Bidarra, José; Mason, RobinEl presente informe investiga la adopción de diversos tipos de vídeo por parte de las instituciones de enseñanza abierta y a distancia europeas. Señala brevemente el potencial que representa para los alumnos el convertirse en productores de vídeo, en lugar de meros consumidores. Se centra después en el uso de la videoconferencia como tecnología de apoyo en tres universidades abiertas. Se incluyen también las lecciones aprendidas y algunas sugerencias para mejorar la calidad de las tutorías con vídeo.
- Multimedia artefacts that help us learn: perspectives of the UNIBASE project on distance learningPublication . Chambel, Teresa; Bidarra, José; Guimarães, Nuno
- A case for learning sites with video bytes: the hyperscapes experiencePublication . Bidarra, José; Guimarães, Nuno
- From cognitive maps to hypervideo: supporting flexible and rich learner-centred environmentsPublication . Guimarães, Nuno; Chambel, Teresa; Bidarra, JoséThis paper discusses the creation of rich learning environments, based on the expression of knowledge structures through cognitive mapping tools and its integration with rich information spaces, namely based on hypervideo support. The paper introduces a background of cognitive and pedagogical or learning models that suggest the use of knowledge mapping tools and the support for different cognitive modes and learning styles. The power of video information, together with the exploration of non-linear access and navigation, is then presented. Experiences in both dimensions of the approach are presented.
- Enhancing learner: centred design of hypermedia artefacts through cognitive and affective indicatorsPublication . Bidarra, José; Chambel, Teresa; Guimarães, NunoThis paper discusses some issues and research findings of the project we call UNIBASE. In order to improve the learning processes through hypermedia technology, we investigated the role of cognitive mapping and the application of certain cognitive ambiguities and breakdowns. The addition of clear learning goals, explicitly expressed through cognitive mapping tools, allowed students to acquire the right knowledge and helped them adopt a productive strategy. Complementary to this elicitation process, video information embedded in hypermedia learning environments was used to increase the levels of attention and motivation, using devices such as movement, novelty and appeal. Our aims were to explore and develop the application of innovative hypermedia artefacts.
- Hiperespaços e mapas cognitivos na aprendizagemPublication . Bidarra, JoséO hipermédia e o multimédia têm sido, por vezes com demasiada ênfase e frequência, colocados no centro das atenções, no que respeita aos actuais desenvolvimentos em tecnologias para aprendizagem a distância. De facto, a investigação corrente sobre as novas tecnologias na educação focalizou desde há muito na descoberta de modos mais eficazes de transmitir aos alunos a informação relevante. Do nosso ponto de vista, contudo, interessa-nos antes saber como desenvolver os artefactos cognitivos que os aprendentes necessitam na sua aprendizagem, por exemplo, em actividades de construção de hiperespaços multimédia na Web e no âmbito de projectos multidisciplinares envolvendo alunos, professores, autores e tecnólogos.
- Handling hypermedia complexity: fractal hyperscapes and mind mappingPublication . Bidarra, José; Guimarães, Nuno; Kommers, PietMainstream research on educational technology has focused on the discovery of more effective ways for conveying “relevant” information to students. A problem that we identified is that students often do not engage with the subject matter, especially when dealing with complex domain representations, even when high quality hypermedia resources are available. With the widespread of multimedia content and the emergence of massive information resources there is a need for powerful and effective learning tools that can handle all kinds of media configurations. Our results show that concept mapping, mind mapping and the creation of hyperscapes are very effective means to give learners control over hypermedia materials and improve motivation.
- The hyperscapes experiencePublication . Bidarra, José