Browsing by Issue Date, starting with "2017-09"
Now showing 1 - 10 of 25
Results Per Page
Sort Options
- An expanded field in media-digital art: proposal of an aesthetics in the interconnection of media-art, fashion and theatrePublication . Carvalho, Acácio de; Pereira, Selma; Marcos, AdéritoIn this article the authors aim to contribute to the definition of an aesthetics in the expanded field of Media-Art. Based on the discussion about the post-digital aesthetics, which we interpret as a field of expanded digital, we propose a definition of an aesthetic that is the reflection of the contemporaneousness, of doing and, above all, of Digital Media Art. This article follows a study to define an aesthetic resulting from the interrelationship between Fashion, Media-Art and Theatre.
- Guidelines for drawing immersive panoramas in equirectangular perspectivePublication . Araújo, AntónioVirtual Reality (VR) Panoramas work by interactively creating immersive anamorphoses from spherical perspectives. These panoramas are usually photographic but a growing number of artists are making hand-drawn equirectangular perspectives in order to visualize them as VR panoramas. This is a practice with both artistic and didactic interest. However, these drawings are usually done by trial-and-error, with ad-hoc measurements and interpolation of precomputed grids, a process with considerable limitations.We develop in this work the analytic tools for plotting great circles, straight line images and their vanishing points, and then provide guidelines for achieving these constructions in good approximation without computer calculations, through descriptive geometry diagrams that can be executed using only ruler, compass, and protractor.
- In pursuit of a high-temperature, high-pressure, high-viscosity standard: the case of Tris(2-ethylhexyl) TrimellitatePublication . Wakeham, William A.; Assael, Marc J.; Avelino, Helena Maria da Nóbrega Teixeira; Bair, Scott; Baled, Hseen O.; Bamgbade, Babatunde A.; Bazile, Jean-Patrick; Caetano, Fernando J. P.; Comunas, Maria J. P.; Daridon, Jean-Luc; Diogo, João C. F.; Enick, Robert M.; Fareleira, João M. N. A.; Fernandez, Josefa; Oliveria, M. Conceicao; Santos, Tânia V. M.; Tsolakidou, Chrysi M.This paper presents a reference correlation for the-viscosity of tris(2-ethylhexyl) trimellitate designed to serve in industrial applications for the calibration of viscometers at elevated temperatures and pressures such as those encountered in the exploration of oil reservoirs and in lubrication. Tris(2-ethylhexyl) trimellitate has been examined with respect to the criteria necessary for an industrial standard reference material such as toxicity, thermal stability, and variability among manufactured lots. The viscosity correlation has been based upon all of the data collected in a multinational project and is supported by careful measurements and analysis of all the supporting thermophysical property data that are needed to apply the standard for calibration to a wide variety of viscometers. The standard reference viscosity data cover temperatures from 303 to 473 K, pressures from 0.1 to 200 MPa, and viscosities from approximately 1.6 to 755 mPa s. The uncertainty in the data provided is of the order of 3.2% at 95% confidence level, which is thought to be adequate for most industrial applications.
- Pecha-Kucha no Modelo Pedagógico Virtual da UAb: contributo da pesquisa em pedagogia do elearningPublication . Nascimento, Lauriza; Morgado, LinaA pesquisa insere-se no âmbito do programa de Mestrado em Pedagogia do Elearning (MPeL) e presta-se a investigar a sua prática pedagógica nas edições da Conferência myMPeL, aquando dos painéis comunicativos a dinamizá-la. Explora-os em concepção, elaboração e execução, sob o aporte do formato e técnica comunicacional dos PechaKucha, que prevê a comunicação por 20 diapositivos (slides) a cada 20 segundos, contendo os diapositivos, de preferência, imagens e palavras-chave a prover o pensar, criar e comunicar o trabalho académico-científico num curso online do segundo ciclo, quando projeta a “celebração da aprendizagem”, mediante a partilha de trabalhos representativos da aprendizagem, relativos as unidades curriculares, como uma comunidade alargada. Focaliza a sua força inovadora, quer em nível do aprendente, quer a nível institucional. Avalia e verifica as capacidades de comunicação oral, o aprofundamento de temáticas em “apresentar aprendendo e aprender apresentando”, a aprendizagem entre pares (ou prática coletiva de aprendizagem), assente em natureza disruptiva, contextual e situada. A relação entre a comunicação oral, escrita e visual, usando as imagens que sustentam a mensagem ou que, alegoricamente, representam a mensagem oral e faz saber sobre as competências manifestas e em presença. A metodologia segue uma linha de pesquisa em natureza quantitativa-qualitativa. Os resultados deste estudo de caso, foram prospectados através de instrumento de inquérito online e, posterior aferição, sistematização e tratamento e, encontram-se em apresentação no desenvolvimento na investigação. Na fase empírica, foram utilizados dois instrumentos de recolha de dados online. No primeiro momento, a amostra reúne os mestrandos participantes dos painéis e caracteriza a pesquisa quantitativa. No segundo inquérito, a amostra é formada de mestrandos e mestres de edições anteriores do curso, cujo propósito é subscrever a pesquisa em natureza qualitativa. Os resultados evidenciam que a importância do formato/técnica dos PechaKucha no desenvolvimento de competências que o qualificam como um expansor cognitivo e atribuem qualidade à prática educativa, sobretudo, presta-se a prover a capacidade de trabalho autônomo, colaboração, flexibilidade e sobretudo, comunicação de aprendizagem.
- Le crayon bleu de la censure : oeuvres d’auteurs français interdites au Portugal entre 1933 et 1974Publication . Gonçalves, Luís Carlos PimentaThe Censor’s Blue Pen: Works by French Authors Banned in Portugal between 1933 and 1974. The dictatorial regime imposed by the Estado Novo regime in force in Portugal between 1933 and 1974 imposed a severe censorship of publications in general and more specifically to books published in Portugal and abroad. Because of the influence that French culture had, many authors, ancient and contemporary, from Flaubert to Sartre going through Sagan, had their works banned. The reasons for the ban were several: the persecution of the author, the work and sometimes to the editor, as exemplified by Francisco Lyon de Castro and his Europa-América publishing company. Besides the memories of those who directly suffered from censorship, writers, publishers and booksellers, there are other evidences in these legal proceedings instructed by the Black Book about the Fascist regime that published in 1981 Books banned by the fascist regime, censorship circulars and arrest proceedings. The extensive list includes French works in the original language or translated such as Madame Bovary, Bonjour Tristesse or Bel Ami, which will be discussed in more detail in this article, analyzing the circumstances of its prohibitions. If the censorship of the press was systematic and permanent, the book’s was erratic and circumstantial, largely for lack of means and resources as indicated by Álvaro Salvação Barreto, General Director of censorship between 1932 and 1944. Thus, sometimes apparently inexplicably, the same work could be banned and some time later this ban could be lifted, as with Mademoiselle Fifi of Maupassant.
- (e) MaterialitiesPublication . Carvalho, Acácio de; Pereira, Selma; Marcos, AdéritoThis project combines the (e) materiality of the image on the screen, in Photography and in Augmented Virtual Reality. From Fashion, Theatre and Expanded Media-art, which extrapolate their original formats and (e)materialize on the screen, overcome the ephemerality associated with digital in the printed image and return to their virtualisation with Augmented Virtual Reality. With this installation we propose to explore, through artistic practice, an aesthetic, which values the concept and the critic through art, is a reflection of contemporaneity, of doing, and, above all, of Digital Media Art.
- Promoção da originalidade nos trabalhos académicos na UAbPublication . Novo, Ana; Nobre, Ana; Pereira, Pedro; Simão, JoãoEste texto foi elaborado no âmbito das funções do Grupo de Trabalho para a Promoção da Originalidade dos Trabalhos Académicos na UAb, onde se alertam os estudantes para a necessidade de cumprir a lei dos Direitos de Autor, referenciando sempre os trabalhos ou frases que não são de sua autoria. Refere-se ainda a existência do software Turnitin, disponível na Plataforma Moodle, recurso importante para a verificação da originalidade dos textos (trabalhos, fóruns, etc.) submetidos na Moodle.
- Aprender em ambiente virtualPublication . Dias, Paulo
- Integração duma rede social em educação aberta e a distância: impacto do Microblog num MOOCPublication . Morgado, Lina; Ramalheiro, Maria João da CruzVários estudos já demonstraram a importância da presença social para aumentar a aprendizagem efetiva. Este capítulo tem como objetivo apresentar e discutir o uso do microblog como potenciador da presença social e da interação e comunicação no contexto dum MOOC. Há atualmente uma grande variedade de formas e ferramentas de comunicação e publicação online que constituem a web social. No entanto, muitas dessas formas de comunicação requerem um investimento considerável de tempo e atenção, tanto em termos de preparação / produção do que é publicado e partilhado, bem como a respeito da interação (leitura, visualização de digitalização) do que é partilhado por outros utilizadores. O Twitter lançou uma nova forma de publicar e comunicar online através de mensagens curtas (140 caracteres), agora conhecido como microbloguing. Desde então, outras formas "curtas" de publicar e compartilhar conteúdo têm aparecido. Dentro do modelo e abordagem pedagógica para a implementação de cursos online abertos e massivos, o uso do microbloguing desempenhou um papel importante. Durante a semana de familiarização, a ferramenta de microbloguing foi usado como uma ferramenta de comunicação entre os facilitadores e os participantes, dando espaço para a socialização e crescimento de uma comunidade de aprendizagem.
- On the viscosity and other properties of poly(Ethylene Glycol) 600Publication . Pereira, Marta F. V.; Santos, Tânia V. M.; Avelino, Helena Maria da Nóbrega Teixeira; Caetano, Fernando J. P.; Fareleira, João M. N. A.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »