Gestão e Economia | Comunicações em congressos, conferências e seminários / Communications in congresses, conferences
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- Access to homebanking services a portuguese perspectivePublication . Negas, Mário Carrilho; Lopes, José; Bernardo, Maria do Rosário MatosHaving the information at our fingertips we can consider that we live in a digital age. In fact, images, sounds, videos and information in general are shared every minute all around the world by people connected to the Internet. We live with all the benefits, speed and efficiency that the Internet brings to us, but we must be aware of the inherent risks to data and equipment security. The future of the banking system is definitely dependent on the online services it can provide. Therefore, it is vital to know deeply all the types of cybercrimes that can affect this industry in order to defend those who use the banking online services. This research explores the theme computer security, specifically concerning the homebanking activity, so that (1) we can identify the risks involved in the use of this service and (2) understand if the users are aware of them.
- A adopção das IPSAS em Portugal conduzirá necessariamente ao relato de informação financeira comparável no âmbito do Sector Público Administrativo?Publication . Santos, Paula Gomes dos; Pinho, CarlosAs demonstrações financeiras públicas podem ser menos comparáveis do que os seus utilizadores, habitualmente, presumem. Face à expectativa de implementação das IPSAS em Portugal, este estudo pretende contribuir para determinar se a sua adopção conduzirá, necessariamente, ao relato de informação comparável. As principais conclusões prendem-se com a necessidade de harmonizar a informação orçamental no que respeita quer aos modelos das demonstrações financeiras e aos conceitos envolvidos, quer quanto aos métodos de mensuração das receitas e das despesas. Tenha-se presente que as IPSAS não contemplam as diversas questões estudadas sendo as mesmas definidas pela variada, dispersa e contraditória legislação em vigor.
- Adopção de sistemas empresariais e de plataformas electrónicas de contratação no sector público portuguêsPublication . Negas, Mário Carrilho; Bernardo, Maria do Rosário MatosA implementação de sistemas de ERP (EnterpriseResourcePlanning) e CRM (Customer Relationship Management), assim como a utilização de Plataformas Electrónicas de Contratação, são algumas das acções de modernização da Administração Pública portuguesa para dar cumprimento às directivas da União Europeia, que visam incentivar o progresso cientifico e tecnológico e a implementação cada vez mais efectiva do eGovernement nos seus estados membros. É neste contexto que nos propomos estudar o impacto dos sistemas ERP/CRM e Plataformas Electrónicas de Contratação em termos de eficiência e eficácia do sector público português, com a identificação das melhores práticas de adopção e implementação destes sistemas, e o seu nível de aplicação. A metodologia de investigação a adoptar combina duas abordagens, qualitativa e quantitativa, para alcançar de forma mais adequada os objectivos de investigação.
- Agrarian migrant workers in times of Covid-19 pandemic: the cases of Spain and PortugalPublication . Jacquinet, Marc; Bussotti, LucaThe research addresses the impact of the pandemic on rural migrant workers in two Southern European countries that are at the center of a restructured supply chains of fresh vegetables: Portugal and Spain, where a new political economy of agriculture emerged in the last decades. These two well-known countries for wine produce also olive, olive oils, almonds, tomatoes, oranges, grapes, and other fruits and vegetables. Traditionally, the workers were still in the 1990s mostly coming from local places. Now, immigrants from Sub-Saharan and Northern Africa and from Eastern Europe, the Middle East, and Asia are a large part of the agrarian labor force. The vulnerability, discrimination, and difficulties of livelihood of these migrants workers are common currency and, despite contradictory economic incentives, the pandemic has made matters worst, especially for women and individuals not speaking the local languages. After describing the historical evolution and differences of the agrarian sectors of the two countries for fresh fruits and vegetables, we discuss the impact of the pandemic with a focus on gender. Whereas the situation before the pandemic was precarious and slowly improving on some counts, namely the increase of worker organization, the current process is one of recess. The paper identifies questions neglected by the literature on the pandemic in rural areas, in particular the vulnerability of immigrant workers to hunger, austerity, gender divide and discrimination, health risks, heavy constrained work, deportation, joblessness, and the lack of policies to ease social and economic ills beyond the focus on temporary normalization and repression.
- Artificial intelligence, big data, platform capitalism and public policy: an evolutionary perspectivePublication . Jacquinet, MarcThe present paper aims to discuss the change in political economy when considering the new context and complexity of social, environmental and economic issues today, and more recently all the debates around artificial intelligence, big data and platform capitalism. First, it is important that the reflection be situated in the new and latest phase of transformation of the capitalist system, either globally or locally. Second, the convergence between artificial intelligence, big data, computer science and platforms is not fortuitous and there is more than buzzwords, but new real economic processes emerging. Third, the evolutionary perspective adopted here is based on complexity theory and the recent developments in the study of innovation, technological change and institutions, from a rather heterodox view mixed with economic history. Fourth, the historical dimension of change and the need to adopt a long view of historical processes, namely because of uncertainty, ignorance and constraints on economic agents. Finally, the problem of framing political issues and measures is tackled and is related to the level of complexity of what is at stake with the digital transformation of capitalist economies and different types of democratic societies.
- A avaliação do desempenho enquanto ferramenta motivacional no setor público portuguêsPublication . Lira, Miguel; Viseu, Clara; Silva, Victor Paulo Gomes daA avaliação do desempenho é um dos instrumentos motivacionais ao dispor dos dirigentes das organizações, embora só cumpra essa função se os trabalhadores percecionarem a avaliação como sendo justa e precisa, e demonstrarem satisfação com a mesma. Considerando que o Sistema Integrado de Gestão e Avaliação do Desempenho na Administração Pública (SIADAP) é um instrumento de gestão do setor público português ainda escassamente abrangido pela literatura, torna-se essencial obter um melhor conhecimento dos efeitos motivacionais do mesmo. A fim de contribuir para esse conhecimento realizámos um estudo empírico sobre o SIADAP. O estudo baseou-se num questionário que gerou 334 respostas válidas, as quais foram objeto de um tratamento estatístico de natureza descritiva e inferencial. Os resultados apontam no sentido de os dirigentes públicos disporem de um instrumento de gestão que poderá elevar a motivação dos funcionários, desde que estes percecionem que são avaliados de forma justa e precisa, e estejam satisfeitos com a avaliação. Porém, a tónica dominante é a de inquiridos considerarem o processo de avaliação injusto e impreciso, e estarem insatisfeitos com o mesmo. Assim sendo, os resultados apontam, também, no sentido do SIADAP pouco motivar os funcionários públicos portugueses para melhorarem o seu desempenho.
- Business intelligence and of transformational leadershipPublication . Nobre, Ângela Lacerda; Duarte, Rogério; Jacquinet, Marc; Pimentel, Fernando; Silva, MariaThe evolution of the twenty-first century has witnessed the raise of management sciences and the sophistication of its tools and methodologies. A critical part of such evolution has been the development of computing science technologies. Under this setting, Quality Management Systems have developed as a fundamental bridge between information systems and the strategic and operational sides of both businesses and of public institutions. The strategic power of information management has been configured as the field of Business Intelligence, which captures the dynamic circuits of business process modelling and of the decision-making flows.
- Collaborative design of case studies applying an adaptive digital learning toolPublication . Isaías, Pedro; Lima, SolangeThis paper explores the use of Smart Sparrow as an authoring tool to explore course content using adaptive case studies that were developed by students. Smart Sparrow is a platform that endows teachers with the possibility to build adaptive learning pathways for their course content. The collaboration process started with students from a previous course within the Students as Partners framework. For the group participants, it was a rich learning opportunity for understanding the course content, the adaptive delivery platform and the course assessment. As students construct the cases, they become creators of content. This paper describes the process of creating the content using a collaborative design process, and the lessons learned.
- Comunidades sustentaveis, governança e a grande transiçãoPublication . Jacquinet, Marc; Nobre, Ângela Lacerda; Duarte, Rogério; Pimentel, FernandoComo ponto de partida da definição, discussão e implementação de uma comunidade sustentável, podemos escolher a definição de Swales (1988, 1993, 1998) da comunidade de discurso que se baseia num conjunto de princípios a meditar.
- Conhecer os utilizadores de Homebanking em PortugalPublication . Negas, Mário Carrilho; Lopes, José MartinhoO artigo tem como objetivo caracterizar os utilizadores dos serviços de homebanking em Portugal, e identificar quais as operações bancárias mais realizadas no âmbito do serviço de homebanking. A análise da população portuguesa quanto à utilização dos meios eletrónicos bancários divide-a em três grupos distintos: os utilizadores da banca tradicional, que apenas se relacionam com o seu banco deslocando-se à agência física; os utilizadores da primeira geração de canais eletrónicos, como as Caixas de Pagamento Automático, vulgo multibanco (ATM), que têm uma ampla difusão territorial e uma disponibilidade de 24 horas por dia; e os utilizadores da banca digital. Embora o multibanco continue a ser o canal privilegiado pelos portugueses para comunicarem com o seu banco (80,7%), seguido pelo contacto pessoal na deslocação ao balcão (62,4%), o homebanking tem vindo gradualmente a impor-se (estando nos 28,9% em 2010). Para o estudo da problemática foi utilizada a metodologia exploratória, através da abordagem quantitativa, na qual foram analisadas 2370 respostas.