Browsing by Author "Rocio, Vitor"
Now showing 1 - 10 of 75
Results Per Page
Sort Options
- Os avatares Maria e João: tutores virtuais na plataforma e-learning da Universidade AbertaPublication . Marcos, Adérito; Carvalho, Elizabeth; Martinho, Carlos; Cláudio, Ana Paula; Carmo, Maria Beatriz; Rocio, VitorEste artigo apresenta reflexões seminais acerca da utilização de tutores virtuais no sistema de e-learning da Universidade Aberta. O tutor virtual é uma analogia do tutor humano, adota uma interface antropomórfica com características emocionais, comumente denominado de avatar, que integra inteligência artificial e pode constituir uma abordagem interessante, tanto para o professor como para os estudantes, se se perspetivar o futuro dos ambientes típicos de ensino e educação a distância online e em rede e a crescente massificação da individualização do acompanhamento do estudante. Embora atraente de muitas formas, especialmente quando se leva em linha de conta a redução da carga da interação e do apoio que um professor (humano) deve fornecer nesses ambientes, várias questões se colocam visando a plena e efetiva integração de avatares como artefactos de mediação da tutoria virtual. Este artigo fornece um conjunto de perspetivas iniciais sobre este desafio, introduzindo o estado da arte no campo, enquanto apresenta alguns desenvolvimentos recentes e em experimentação na Universidade Aberta pela instanciação de dois avatares – a Maria e o João.
- A boa educação na escola: perspetivas, práticas e desafios. Livro de atasPublication . Santos, Álvaro Almeida; Paulo, César Israel; Menezes, Isabel; Aires, Luísa; Figueiredo, Maria Pacheco; Abelha, Marta; Rocio, Vitor
- Building and exploring semantic equivalences resourcesPublication . Carvalho, Gracinda; Matos, David Martins de; Rocio, VitorLanguage resources that include semantic equivalences at word level are common, and its usefulness is well established in text processing applications, as in the case of search. Named entities also play an important role for text based applications, but are not usually covered by the previously mentioned resources. The present work describes the WES base, Wikipedia Entity Synonym base, a freely available resource based on the Wikipedia. The WES base was built for the Portuguese Language, with the same format of another freely available thesaurus for the same language, the TeP base, which allows integration of equivalences both at word level and entity level. The resource has been built in a language independent way, so that it can be extended to different languages. The WES base was used in a Question Answering system, enhancing significantly its performance.
- Campus Aberto: o ambiente digital online da Universidade AbertaPublication . Rocio, Vitor; Marcos, Adérito
- Campus virtual numa Universidade de EaD: a perspetiva tecnológicaPublication . Rocio, VitorA Educação a Distância tem sido alvo de bastante atenção nos últimos tempos, principalmente devido à situação de pandemia, que obrigou as instituições de ensino, de um dia para o outro, a transferirem os seus processos de ensino para a rede, com os intervenientes a participarem a distância, através de tecnologias como web-conferência, plataformas de e-learning, aplicações de mensagens e redes sociais. O processo constituiu um “ensino remoto de emergência”, com pouca preparação de docentes e discentes. Naturalmente, a qualidade do ensino a distância depende das abordagens e metodologias pedagógicas, mas sendo suportadas em tecnologia, esta assume um papel central. No entanto, para configurar uma verdadeira transformação digital, tem de se ter em conta todos os processos e todos os atores. Neste texto pretende-se apresentar essa perspetiva abrangente do Campus Virtual de uma universidade de ensino a distância, do ponto de vista tecnológico, usando como exemplo o caso da Universidade Aberta.
- Chatbots scenarios for educationPublication . Virkus, Sirje; São Mamede, Henrique; Rocio, Vitor; Dickel, Jochen; Zubikova, Olga; Butkiene, Rita; Vaiciukynas, Evaldas; Ceponiene, Lina; Gudoniene, DainaEducational chatbots are digital tools designed to assist learners in various educational settings. These chatbots use natural language processing (NLP) and machine learning algorithms to simulate human conversation and respond to user queries in a way that facilitates learning. They can be integrated into various educational platforms such as learning management systems, educational apps, and websites to provide learners with a personalized and interactive learning experience. Our paper discusses different scenarios for educational purposes and suggests in total four scenarios for educational needs.
- Combining sentiment analysis scores to improve accuracy of polarity classification in MOOC postsPublication . Laroca, Herbert; Rocio, VitorSentiment analysis is a set of techniques that deal with the verification of sentiment and emotions in written texts. This introductory work aims to explore the combination of scores and polarities of sentiments (positive, neutral and negative) provided by different sentiment analysis tools. The goal is to generate a final score and its respective polarity from the normalization and arithmetic average scores given by those tools that provide a minimum of reliability. The texts analyzed to test our hypotheses were obtained from forum posts from participants in a massive open online course (MOOC) offered by Universidade Aberta de Portugal, and were submitted to four online service APIs offering sentiment analysis: Amazon Comprehend, Google Natural Language, IBM Watson Natural Language Understanding, and Microsoft Text Analytics. The initial results are encouraging, suggesting that the average score is a valid way to increase the accuracy of the predictions from different sentiment analyzers.
- Construção de um chatbot para apoio ao estudantePublication . Rocio, Vitor; Wesley, AnilaA educação a distância online tem recebido muita atenção ultimamente, devido à pandemia de Covid-19. No entanto, a maioria dos alunos desconhece as suas abordagens pedagógicas, a necessidade de estudo autónomo, os modos de avaliação e também os serviços administrativos, que funcionam principalmente online. Neste contexto, os alunos geralmente precisam de um suporte inicial que algumas instituições fornecem na forma de um curso / módulo de bootcamp. Como a maioria das dúvidas dos novos alunos são as mesmas, neste artigo propomos apresentar um chatbot automatizado que responda diretamente às dúvidas comuns que os alunos têm quando começam a frequentar uma universidade online. O bot foi fornecido aos alunos no módulo bootcamp, complementando a função do monitor do módulo (humano). Após avaliar o feedback dos alunos, obtemos resultados encorajadores, que apontam para a conveniência de usar um chatbot automatizado para responder diretamente às perguntas mais frequentes e para fornecer suporte inicial.
- Context-aware mobile applications in Fog Infrastructure: a literature reviewPublication . Barros, Celestino Lopes de; Rocio, Vitor; Sousa, André; Paredes, HugoToday’s cloud computing techniques are becoming unsustainable for real time applications as very low latency is required with billions of connected devices. New paradigms are arising; the one that offers an integrated solution for extending cloud resources to the edge of the network and addresses current cloud issues is Fog Computing. Performing Fog Computing brings a set of challenges such as: provisioning edge nodes to perform task volumes downloaded from the Cloud; placing task volumes on edge nodes; resource management on edge nodes; need for a new programming model; programming, resource management, data consistency service discovery challenges; privacy and security and improving the quality of service (QoS) and user experience (QoE). This paper aims at introducing the Fog Computing concept and it presents a literature review on the way it is applied: context-sensitive applications and context-sensitive mobile service platforms. The result of the study is presented as the current research challenges for context aware mobile applications in Fog Computing infrastructure.
- Context-aware task scheduling slgorithm for the Fog paradigm: a model proposalPublication . Barros, Celestino Lopes de; Rocio, Vitor; Sousa, André; Paredes, Hugo; Teixeira, OlavoTask scheduling in fog paradigm is very complex and, in the literature, according to the author’s knowledge there are still few studies. In the cloud architecture, it is widely studied, and, in much research, it is approached from the perspective of service providers. Trying to bring innovative contributions in these areas, in this paper, we propose a solution to the context-aware task-scheduling problem for fog paradigm. In our proposal, different context parameters are normalized through Min-Max normalization, requisition priorities are defined through the application of the Multiple Linear Regression (MLR) technique and scheduling is performed using Multi-Objective Non-Linear Programming Optimization (MONLIP) technique. The results obtained from simulations in the iFogSim toolkit, show that our proposal performs better compared to the non-context-aware proposals.