Repository logo
 

Ciências da Educação | Artigos em revistas internacionais / Papers in international journals

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 10 of 304
  • Adaptação do Communities That Care Youth Survey para Portugal: um estudo piloto
    Publication . Henriques, Susana; Rabelo, Rachel
    O questionário Communities That Care Youth Survey (CTCYS) avalia fatores de risco e de proteção, prevendo uma série de problemas de saúde comportamentais, incluindo uso de substâncias psicoativas, violência e delinquência em jovens e adolescentes. Em 2022, o CTCYS foi adaptado para Portugal, incorporando fatores de risco e proteção, associados ao uso de substâncias psicoativas, comportamento antissocial e problemas de saúde mental em quatro dimensões: comunidade, família, escola e indivíduo-pares. O presente estudo investigou as propriedades psicométricas e a aplicabilidade do CTCYS em Portugal. O processo de adaptação envolveu a tradução e o refinamento do US CTCYS complementado de discussões em grupos focais com alunos e especialistas. Realizou-se ainda um pré-teste num dos municípios da Região Autónoma dos Açores (RAA) no sentido de aferir a consistência interna do instrumento. Os resultados indicam que a estrutura do CTCYS adaptado a Portugal capta amplamente os principais fatores de risco e proteção considerados. A versão final foi aplicada a 1218 alunos a da RAA e foi realizada nova análise de confiabilidade e validade dos constructos visando a verificação da confiabilidade dos resultados da pesquisa. De modo geral, a os resultados mostraram-se promissores. Neste artigo apresentamos a análise dos resultados que identificam maiores efeitos para o consumo de substâncias psicoativas nos jovens da RAA. O uso dos resultados do CTCYS na identificação dos fatores de risco mais proeminentes para o consumo de substâncias em adolescentes, demonstra o potencial desta ferramenta para orientação de intervenções comunitárias de prevenção.
  • ePortfólios como recurso de carreira: programa online com estudantes do ensino superior
    Publication . Henriques, Susana; Goulão, Fátima; Barros, Daniela Melaré Vieira
    O programa B4C -Boost for Careervisa promover e/ou melhorar a empregabilidade dos estudantes do ensino superior a partir de um enfoque nos recursos de carreira. Foi desenhado e oferecido em ambiente digital para estudantes de duas instituições de ensino superior públicas portuguesas. Noâmbito do programa cada participante desenvolveu um eportfólio enquanto instrumento de apoio à empregabilidade e de avaliação. No presente artigo apresentamos e discutimos os resultados da análise de conteúdo temática dos 151 eportfólios desenvolvidos nasduas edições do B4C. A análise temática foi orientada, por um lado, pelos temas emergentes da estrutura teórica, designadamente os recursos de carreira, e por outo lado, pela sua operacionalização por parte dos participantes. Os principais resultados evidenciam que o programa, enquanto desenvolveu competências específicas, relacionadas com os recursos de carreira e outras como as digitais, desenvolveu também a consciência para a importância dos recursos de carreira numa perspetiva de integração ou de gestão de percursos complexos.
  • Las competencias en las políticas de currículum de ciencias: los casos de Brasil y Portugal
    Publication . Martins, Idalina; Abelha, Marta; Abreu, Rozana Gomes de; Costa, Nilza; Lopes, Alice Casimiro
    El objetivo de este trabajo es analizar comparativamente las políticas curriculares producidas recientemente en Brasil y en Portugal; se centra en el significante competencia y enfatiza tanto en las aproximaciones como en los distanciamientos y deslices de sentidos de ese concepto. Dicho análisis se desarrolló esencialmente con base en el abordaje del ciclo continuo de políticas de Stephen Ball. Concluimos que las diferencias entre las apropiaciones realizadas en los dos países se derivan, sobre todo, del modo de actuación de los investigadores en enseñanza de las ciencias y currículum en el sentido local del significante analizado.
  • The Portuguese Online Knowledge Library (B-on): a year of Academic Research at Portucalense University
    Publication . Nunes, Manuela Barreto; Abelha, Marta
    “B-on” is the electronic resources platform acknowledged by the Portuguese scientific community, providing a high number of scientific resources and electronic services. Portucalense University adhered to B-on in 2013. After a year, a study of use and evaluation of the professors’ satisfaction was conducted. This paper presents the results obtained through the application of a questionnaire and the analysis of statistical data supplied by the platform. Results reveal a medium level of compliance, although with high intensity and users’ satisfaction. More information literacy instruction is required in order to amplify and diversify the use of the tool.
  • Effect(s) of teacher evaluation on collaborative practices: induction or inhibition?
    Publication . Marcos, Ana; Machado, Eusébio André; Abelha, Marta
    This article deals with collaborative practices of teachers in the context of teacher evaluation. For this purpose and following a theoretical framework that is previously explained, we proceed to the presentation of partial results obtained in the framework of an ongoing study. In conclusion, and based on the available empirical evidence, we discuss the effect(s) of the teacher evaluation, assessing in particular, its role as a factor of induction or inhibition of collaborative practices.
  • Educação social e aprendizagem e serviço (ApS): uma forma de educação experiencial
    Publication . Abelha, Marta; Fernandes, Sandra; Miguel, Isabel; Sousa, Edgar
    A Aprendizagem e Serviço (ApS) constitui uma forma de educação experiencial que combina objetivos de aprendizagem com o serviço na/com a comunidade. Este artigo apresenta uma experiência de ApS que decorreu numa IES privada, em Portugal. Os participantes no estudo são estudantes do 2ºano da Licenciatura em Educação Social. O projeto integrou três unidades curriculares: i) Planeamento, Gestão e Avaliação de Projetos Sociais; ii) Mediação Educacional; iii) Psicologia Social. A experiência ApS também envolveu um parceiro da comunidade local, onde os estudantes implementaram as suas atividades. Os resultados da avaliação da experiência, partindo do feedback recolhido junto dos estudantes, professores e membros da comunidade, revelam um balanço positivo das potencialidades desta nova abordagem educacional, destacando-se a participação e o envolvimento ativo dos estudantes, a articulação entre a teoria e a prática e o desenvolvimento de competências como o trabalho em equipa, a reflexão crítica e o compromisso social e ético.
  • A gestão democrática das escolas e das universidades, nos 50 anos de Abril
    Publication . Lima, Licínio C.; Carvalho, Maria João; Fraga, Nuno; Almeida, Ana Patrícia
    Este número temático da Revista Lusófona de Educação pre-tende descrever, analisar e interpretar a gestão democrática das escolas e das universidades, nos 50 anos de Abril. Associada ao 25 de Abril de 1974, o que lhe confere um sig-nificado político, a gestão democrática resulta da libertação de tensões que, durante décadas, se fizeram sentir e que se esten-deram às escolas (Delgado & Martins, 2002), resultando em alte-rações introduzidas nas escolas pelos próprios atores educativos, em particular pelos professores e alunos, na fase imediatamente posterior à revolução, numa tentativa clara de rutura com o mo-delo liceal fortemente centralizado (Barroso, 1999, 2002; Lima, 1998). Este período de descompressão política dará conta da capacidade dos atores educativos em dominar zonas de incer-teza, transformando a escola em espaços de comunicabilidade que permitiram a mudança e onde o poder se operacionalizava a partir da tomada de decisão, exercendo-se uma autonomia "con-quistada pela acção, reclamada e ensaiada na prática, através de processos de democracia direta" (Lima, 1998, p. 157) e não resultado de uma delegação de poderes, o que corporiza a divisa "Poder às Escolas". O Decreto-Lei n.º 176/74, de 29 de abril, e especialmente o De-creto-Lei n.º 221/74, de 27 de maio, entre outros diplomas legais que lhe seguiram, irão reconhecer, retrospetivamente, dinâmicas
  • Learning Management Systems (LMS) used in Southern Europe
    Publication . Dias, Ana; Dias, Paulo; Pimenta, Pedro
    This part of the study refers to Southern Europe. Research and interviews were applied to a number of institutions, experienced in e-Learning and using Learning Management Systems (LMS) to support their e-courses provisions and eLearning structures. A total of 21 interviews were carried out all over the concerned countries Portugal, Spain, Italy, France and Greece. A Southern Europe overview puts in evidence the regions figures in terms of Internet users. In fact 17,5% of Southern European population uses Internet, much less then the 50% of Internet users in the Nordic Countries, the 33% in Northwestern Europe, the 30% in Germany, 10% in Czech Republic (similar to Portugal and Greece). Interviews include 11 self developed LMSs and 5 commercially available LMSs. From the commercially available LMSs in use, 4 Institutions use Web CT (3 are Universities), 2 other Institutions use Blackboard, 2 other use Learning Space and one institution uses Docent and another institution uses Intralearn. There are a total of 561 online courses that are using the 16 LMS systems. Important is to note that 4 institutions have from 1 to 3 courses, 7 institutions have from 4 to 15 courses and only 10 have from 16 to 85 courses. These mean that 50% of the researched institutions have less then 15 courses online. There are a total of 470 online tutors and a total of 41296 only students. At present there is a tendency to organise and structure the e-Learning offer using a type of software somewhere classified has Learning Management System. Those systems are dedicated to some issues of the learning process, but in almost all the cases (commercially available systems or self developed) the systems are not able to perform all the activities the institutions need. Administration aspects, integration with existing software and content management are some of the issues not well treated by most part of the LMS studied. Language is a main issue in Southern Europe and LMSs not translated to Countries languages can be easily unsuccessful. The research also led us to observe that most part of the e-Learning managers assume a position of experimentation and initiation on the e-Learning process (50% of the researched institutions have less then 15 courses online). An overall evaluation allows us to observe that the commercially available platforms can be very practical to start with but they have problems with linguistic issues, as well as with assessment tools adequacy to target groups and pricing. Own developed systems are simpler and directly related to the target groups; they surpass the linguistic problems of the commercially available platforms and are constantly updated, being able to improve their features according to trainers, trainees and administration evolution. Besides the linguistic advantage national marketing strategies together with competitive pricing contribute to the great use of those own developed LMSs. Another important issue is the Universities e-Learning managers concern with the University policy and strategies for this field. Apparently Southern European Universities are note dedicating enough importance and attention to this subject.
  • Understanding navigation and disorientation in hypermedia learning environments
    Publication . Dias, Paulo; Sousa, Ana Paula
    Difficulties with orientation are common in hyperdocuments. This paper describes an exploratory study into the role of a navigation map, as a helping tool, during browsing processes. We tried to establish the influence of this navigational tool, provided by a hypermedia prototype, in retrieval tasks. Twenty-two students tested this prototype and some data were collected: scores obtained in a task-test and a record of the path followed by the subjects. With these data we defined a set of ratios as an attempt to understand the subjects' browsing processes. Findings suggest that the map was not effective in the ameliorative role. Perhaps it is not wise to assume that a map that helps performance in a spatial context also forms an aid in a hypermedia environment under a nonhierarchical model.
  • Learning in the information society
    Publication . Isaías, Pedro; McPherson, Maggie
    Despite some spectacular e-learning failures in recent years, e.g. the British government's “e University”, educational technologies have continued developing and have made advances in several learning paradigms. These new learning paradigms appear as new ways to deal with the old traditional learning concepts and philosophies throughout the widespread of technical gadgets and approaches. In fact, the current generation of high school children and young adults are now really familiar with a whole range of devices such as Bluetooth mobiles, digital cameras, and MP3 music players such as the iPod, which has ensured their acceptance of digital technology in a way that their predecessors did not. Research indicates that despite earlier e-learning setbacks, with the relevant planning, e-learning partnerships can be successful. Nevertheless, the question as to how teaching and learning can benefit from these new information technologies and environments and how academic staff can keep pace with the ever-changing technology needs to be addressed. In this issue, we offer six papers that express well the concept of Learning in the Information Society.