Centro de Estudos Globais | Comunicações em congressos, conferências e seminários / Communications in congresses, conferences and seminars
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Centro de Estudos Globais | Comunicações em congressos, conferências e seminários / Communications in congresses, conferences and seminars by Sustainable Development Goals (SDG) "03:Saúde de Qualidade"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
- Anais do I Colóquio de Ciências Humanas e Sociais em Corpo e Alimentação: olhares ibero-americanos a partir de questões de classe, etnia, gênero e sexualidade desde uma perspectiva interseccionaPublication . Prado, Shirley D.; Kraemer, Fabiana B.; Santos, Ligia; Bosi, Maria Lucia; Vieira, Cristina Pereira; Gracia-Arnaiz, MabelColóquio de Ciências Humanas e Sociais em Corpo e Alimentação - Anais do I Colóquio de Ciências Humanas e Sociais em Corpo e Alimentação - olhares ibero-americanos a partir de questões de classe, etnia, género e sexualidade desde uma perspetiva interseccional
- O Currículo Europeu de Prevenção (EUPC) na formação de profissionais como estratégia de inovação em CADPublication . Anjos, Purificação; Bettencourt, Carmen; Silva, Natacha Torres da; Prata, Isabel; Henriques, SusanaOBJETIVOS: Caracterizar o EUPC e discutir o processo formativo dos profissionais em prevenção, perspetivando o potencial de qualidade e inovação na intervenção preventiva METODOLOGIA: Partindo da análise do EUPC e da formação dos profissionais, discutimos os resultados do pré e pós teste realizados pelos formandos que frequentaram a microcredencial ‘EUPC-Frontline’. DESENVOLVIMENTO: O Currículo Europeu de Prevenção (EUPC) (EMCDDA 2019), surge num contexto de crescente interesse e atenção, a nível mundial, de desenvolvimento de padrões de qualidade dos profissionais em prevenção, promovendo também a capacitação dos decisores, líderes de opinião e responsáveis políticos. O EUPC é baseado em referenciais, normas e evidências internacionais, com uma filosofia de intervenção europeia, de respeito pelos direitos humanos, reconhecimento do valor complementar da redução de riscos e do equilíbrio entre os programas de prevenção e políticas públicas. O EUPC-Frontline, que dota os profissionais da linha da frente dos conhecimentos e ferramentas necessários para dar prioridade a intervenções baseadas em dados concretos evidências, eliminando gradualmente práticas obsoletas e iatrogénicas. Os resultados do pré- e pós-teste mostram o perfil dos formandos da primeira edição da microcredencial e revelam tendências no que se refere aos seus conhecimentos e atitudes face à prevenção. CONCLUSÃO: A formação dos profissionais reforça a ciência da prevenção ao capacitar os profissionais para a sua aplicação e desenvolvimento.
- Digital literacy in mental health: the case of addictionsPublication . Henriques, Susana
- Four decades of changing health systems in Southern Europe: a comparative analysis centered on the Portuguese casePublication . Jacquinet, Marc; Curado, Henrique; Gomes, Paulo Sérgio Machado Veloso; Caetano, João RelvãoHealthcare systems have undergone a wide and deep transformation that is only partly reflected in the growth of the per capita spending relative to GDP. Much more transformations are to be explained. Southern European countries are usually considered as a relatively homogeneous group with similar social trends in their health care system. Is it really so and to what extent? Are their more than three or four European models and are European societies – with regard to health policies and systems – converging? What are the specificities of Southern European countries? Our comparative analysis encompasses European countries from the EU and some other countries of the OECD. The data explored are the Health statistics from the OECD and country analysis and data. The Portuguese case serves as a yardstick to get a point of reference. Policy measures and trends will be compared. The results can be summarized at two or three levels: (1) the changes in demography with ageing population all over Europe, (2) the reorientations of health policies and (3) the new social practices around those health national systems. Some specificities of the different counties or group of countries are to be highlighted. The picture is one of complex change: neither a simple convergence nor clear divergences.
- A implementação da responsabilidade social nas organizações esportivas no distrito federalPublication . Ocampo, Gisele Kede Flor; Jacquinet, Marc; Azevedo, Aldo António
- Implementation process of a manualised program: implications for research and practicePublication . Bettencout, Carmen; Sousa, Leonardo; Henriques, Susana; Silva, Natacha Torres daBackground: Socioemotional development strategies are an important way of empowering individuals to choose healthy behaviours. Scientific evidence shows that the earlier socio-emotional learning/management issues are addressed, the better the outcomes. Methods: The program “Calmly– Learning to Learn Yourself” focuses on the development of children’s socio-emotional skills and positive relationships. It emphasizes self-regulation, communication, adaptability, creative thinking, resilience, and problem-solving. It is considered a universal prevention program. Regarding its effectiveness, it has been indicated in the Xchange prevention registry as “Further studies recommended”. Consequently, the program’s application is subject to evaluation and a monitoring system that ensures data collection to assess its effectiveness. “Calmly” is being implemented by adequately trained facilitators in 1st Cycle schools (3rd year classes), during a school year, in Ponta Delgada, the largest municipality in the Azores and the one with the most fragilities. The program involves 19 classes, covering 320 children, in a classroom setting, with the presence of the teacher. Results: “Calmly” was designed according to a specific territorial context and for a determined target audience, having, further, been customized according to developmental stage. Despite the adaptation efforts, weaknesses were detected related to contextual and linguistic specificizes. However, the support materials for the intervention sessions could not be modified due to copyright and funding reasons. It is also worth noting that, due to the high cost of support materials, access had to be reduced for the target audience. The program's implementation is still ongoing. Despite being at this stage (approximately 50% of the intervention), some positive results can already be visible, particularly in terms of identifying basic emotions and using strategies for effective emotional management. Discussion: Despite having been subject to adaptation and customization for the required age group, the adaptation to the territorial, social and linguistic context did not prove to be the most appropriate. Although the Azores are an integral part of Portuguese territory and share some characteristics, we believe there are unique aspects that must be considered, including the ultraperipheral context. As a future strategy, we will focus on creating a program that originates in the Azores, but can be adapted to other territorial contexts.
- Jovens LGBTQIA+ sexualidade saúde e bem-estarPublication . Vieira, Cristina Pereira; Henriques, SusanaAs pessoas Lésbicas, Gays, Bissexuais e Transgénero, Queer, Intersexo, Assexual LGBTQIA+ (o sinal “mais” representa outras identidades de género e orientações sexuais que não se encaixam no padrão cisgénero e heteronormativo) são estigmatizadas, aquando da descoberta da sua sexualidade e expressão de género não normativa. A partir de sistemas e representações sociais, que assentam na ideia de “anormalidade” (Weeks, 1989), enfrentam trajetórias de vida de grande vulnerabilidade de saúde (Santos 2020). Neste contexto, é preciso que as instituições ensino e saúde façam uma reflexão crítica, sustentada pelas evidências dos diferentes estudos empíricos nacionais e internacionais, com um recorte sobre as trajetórias de vida juvenis não normativas, que desde muito cedo assentam num círculo vicioso de vulnerabilidade e discriminação, com múltiplos impactos ao nível da sua saúde e bem-estar.
- Que formação para a prevenção em CADPublication . Henriques, SusanaQue formação para a prevenção em Comportamentos Aditivos e Dependências (CAD) aborda o panorama em Portugal. Partindo do contexto Europeu, enquadra-se o Currículo Europeu de Prevenção (EUPC) que sustenta duas vias de formação. Apresentam-se os dados de disseminação do EUPC na Europa e não só. Terminamos com a caracterização da formação baseada no EUPC em Portugal.