CIAC-UAb - Centro de Investigação em Artes e Comunicação, Polo da Universidade Aberta
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Este grupo de investigação visa a realização de pesquisa tanto ao nível da computação e dos computadores como das tecnologias dos media juntamente com a conceção de experiências estéticas altamente apelativas e envolventes que fundamentem o desenvolvimento de artefactos computacionais criativos e inovadores fortemente interligados com cenários de fruição e uso de cariz artístico, intercultural e socialmente intervencionistas, permitindo compreender e alargar as fronteiras da arte e da tecnologia, da cultura, do entretenimento e da educação e as suas implicações no quotidiano.
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Browsing CIAC-UAb - Centro de Investigação em Artes e Comunicação, Polo da Universidade Aberta by Sustainable Development Goals (SDG) "11:Cidades e Comunidades Sustentáveis"
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- Blended reality: an analysis through the recent evolution of digital media art ecosystemsPublication . Veiga, Pedro Alves daThis chapter proposes an analysis of the impacts that three economic concepts that gained traction in the last decades of neoliberalism – experience, attention and ubiquity – cause in digital arts and artists, driving the establishment of blended-reality as the current inhabited space, and altering the relationships between artists, audience, curating, public spaces, academia, industry and markets. Using the Internet as a technological backbone, the global digital art ecosystem has become a network of relationships and relational mechanisms, where creativity and innovation are being commoditised, organised and consumed like products. By analysing pairs of concepts and the paradoxes involved, it also offers insights on how the blending concept is also being applied to what could have once been considered as extreme opposites. It concludes by showing how artivism and hacktivism rise as the new innovation forces in a networked environment that is written and reads itself, blending materiality and virtuality.
- Ciberperformance: da transposição à inovaçãoPublication . Veiga, Pedro Alves daEste artigo visa explorar e identificar formas de ciberperformance nativas do meio digital e/ou telemático, com especial ênfase nas surgidas durante o período pandémico. As tecnologias digitais contribuem para a alteração ou disrupção de práticas estabelecidas, criando oportunidades de inovação em toda a economia criativa. Este fenómeno foi potenciado pela pandemia do COVID-19, que ao dificultar a fruição dos espaços públicos, contribuiu para um aumento significativo de experiências ao vivo nas principais redes sociais. Para tal, a resposta imediata de artistas e instituições das artes foi a transposição literal dos seus eventos e criações para sistemas de videoconferência ou videodifusão, como Zoom, Microsoft Teams ou Google Meet. No entanto, os nativos digitais encontraram caminhos e motivações para ir além da simples transposição da exibição ou performance tradicional para as redes sociais e media digitais, dando origem ao que se pode designar por ciberperformance nativa, constituindo novos formatos artísticos e produtos culturais, cuja criação é moldada pelas próprias tecnologias e redes de informação. Importa, pois, explorar a natureza da literacia digital artística, criativa e performativa. E importa entender como a experiência estética, participativa e de interação social das audiências é moldada pela fruição artística destas ciberperformances nativas.
- Digital narratives & urban artivist networks: a theoretical-methodological approachPublication . Carvalho, Isabel Cristina; Viegas, Sílvia LeiriaThis article explores the disciplinary and thematic convergences of digital media art, urban life and social activism (in the digital plan), merging into a cohesive exploration of digital narratives and their role in supporting and boosting urban artivist networks. In fact, digital tools provide unique opportunities to broaden the scope and impact of socially-engaged art, primarily through artivist practices, while highlighting and emphasising inspiring existences and positions concerning urban rights and building citizenship. As such, in this exploratory essay, we seek to stress the importance of building counter-narratives from the grassroots based on ways of life, habits, customs and everyday experiences historically overlooked by dominant systems while at the same time building theoretical-methodological framework to deconstruct urban strategies and practices and support different forms of self-representation. We will use two complementary dimensions to build our approach: (1) collecting, interpreting and processing data and (2) giving visibility to the referred alternative narratives. Regarding urban processes and physical spaces, these dimensions follow Lefebvre’s structural thinking on the production of social space and the right to the city, pointing out activist methodologies, e.g. those following principles of social justice, human rights, inclusion and equity, among others giving voice and space to the vulnerable individuals and communities.
- Dos jogos sérios à arte digital: artefactos, espaços e estratégiasPublication . Veiga, Pedro Alves da; Carvalhais, Miguel; Ribas, Luísa
- Média arte locativa em realidade aumentada enquanto catalisador de laços comunitários peri-urbanos e inter-geracionaisPublication . Veiga, Pedro Alves daApresenta-se uma proposta para a construção de laços comunitários por meio da prática artística participativa, apoiada num estudo de caso, no qual um curador desenvolve um projeto artístico de base comunitária em três eixos conceituais: território, participação e cultura. Partindo da boîte-en-valise Duchampiana, como coleção portátil auto-curada de artefactos, propõe-se agora uma reinterpretação, assente em dispositivos móveis e arte urbana digital. Através desta prática transmite-se conhecimento inter-geracional, preservam-se memórias e tradições, em suma, transforma-se a cultura dos lugares e das comunidades em camadas digitais que pairam sobre as suas raízes através de georreferenciação ou marcação. É nas zonas de fronteira urbana, nos redutos que resistem à onda de gentrificação, entre uma periferia quase rural e os subúrbios, que as memórias ainda existentes e resistentes podem ser preservadas, estimuladas e interpretadas, trazendo-as para a época da comunicação digital moderna.
- Patient Zer0: creating online generative art during the COVID-19 PandemicPublication . Veiga, Pedro Alves daPatient Zer0 is an interactive generative artwork, designed around the poem “In Memory of Anyone Unknown to Me” by Elizabeth Jennings and created during the first confinements imposed by the COVID-19 pandemic in 2020. While it has been showcased in several online exhibitions, this article details and analyses, for the first time, the artwork's algorithmic approach, as well as its aesthetics, the different media components, and the artist's intentions behind their inclusion and combination. In line with Springgay's, Irwin's, and Kind's a/r/tography, a recent creative research method is presented here, a/r/cography, which is complemented by a phenomenological dimension, as the author experienced the events from a physical, intellectual, and emotional perspective, in isolation, while at home in Portugal. The whole process was documented in a digital journal, which not only supported the underlying research but also documented the artwork variants and evolution. Patient Zer0 was entirely coded in Processing.js.
- Post-fake artivism: how activism and art can break reflexivityPublication . Veiga, Pedro Alves daThis text explores the historical evolution and intertwinement of propaganda, black-boxing, and attention control over the last century, and their combined roles in influencing the masses, more specifically through the spread of fake information in various media formats. In this scenario, artivism (art + activism), in its many forms, hacks the black boxes and exposes their inner workings, algorithms, and strategies. Thus, the author highlights key aspects of propaganda, as posited during the Second World War, and their subsequent spread into advertising, becoming an intrinsic part of global politics and businesses. The concept of black-boxing, as introduced by Latour to designate an opaque process that takes input A and transforms it into output B, while hiding its inner workings or hidden purposes, is then extended and applied to all modern content and media production – including propaganda and advertising – that occludes its sources and information transformation from the public. The reflexive use of these extended back-boxes, together with technological determinism, is fostering what is presented as a widespread phenomenon, turning fake into real, largely supported by a culture rooted in propaganda, thriving in attention-capturing mechanisms and in the conscious use of logical fallacies to maximize public impact, epitomized by the phrase “if faking it gets the job done, who cares?” Form has become more important than function, in the pursuit of goals. The appeal to emotion – overriding reason and fact – is privileged in public communication. Recent advances in generative AI black-boxed systems have densified the scenario, making it nearly impossible to distinguish between highly polished, often hyper-realistic, machine-generated deep-fakes and actual, human-generated media. In a post-fake reality punctuated by a barrage of cognitively overlaid buzzwords – from the simpler like, friend, or tag to the more complex Internet of behaviors, artificial intelligence, extended reality, or enhanced connectivity – created and controlled by dominant cultures to inculcate habits and norms, and to consolidate power, the dismantlement of this unprecedented curtain of clichés becomes urgent, and post-fake artivism (art+activism) may be a step in the right direction.
- Realidade Pós-Fake: uma visão através da arte digitalPublication . Veiga, Pedro Alves daNa era dos prefixos e das buzzwords este artigo apresenta o pós-fake como um fenómeno amplamente disseminado, embora desfocado pelo determinismo tecnológico consubstanciado em caixas-negras. Tem as suas origens na propaganda e na utilização consciente de falácias lógicas e na captura da atenção, com o objetivo de afetar de forma impactante a realidade. Esta análise é conduzida através da arte digital, onde os exemplos de caixas-negras abundam, desde os modernos aplicativos móveis, como o FaceApp ou o TikTok, até ao ubíquo Photoshop. O autor propõe a utilização artivista do pós-fake para a exposição dos meandros internos e ocultos destas caixas-negras, através da sua subversão criativa e utilização crítica, ao serviço de uma melhor e mais transparente comunicação, para a compreensão das estruturas e mecanismos subjacentes às estruturas do tecido social.
- The Everywhere Museum of Everything: the curatorship challenge, from digital urban art to NFTsPublication . Veiga, Pedro Alves daThis article focuses on the overproduction of aestheticised digital content, a testament to social, cultural or recreational experiences, paradoxically short-lived and forgotten. These public aestheticised digital records of social interactions, intellectual engagement or consumerist indulgence are uploaded onto social networks and represent not only a real and abundant ethnographic portrait of contemporaneity, which could be searchable by geography, demography or subject, but also acquire remarkable potential as raw material for creative and artistic research, remixing, digital archaeology or exhibition. From this point of view, their curation is justified. The Everywhere Museum of Everything is the designation given by the author to the augmented urban spaces, populated by these layers of original and remixed digital audio-visual information, interconnected by hashtags and geo-tags, which can be rendered visible through augmented reality tools, thus transforming any urban space into a digital gallery of their recent social, aesthetic or ethnographic history.
- Videoarte: identidade de género e territóriona prática da cidadania digitalPublication . Jermias, Sílvia ; Soares, Ana Isabel; Carvalho, Isabel Cristina; Universidade da Madeira (UMa)Este artigo apresenta a relação entre a videoarte, enquanto recurso pedagógico em Média-Arte Digital, na prática de uma cidadania digital, em contexto formal e informal com os mais jovens. A identidade de género e território é apresentada conceptualmente como enquadramento sociocultural para a abordagem artística à videoarte da criação da autora, Somos Todos Mar. A análise da referida videoarte reflete a relação entre a mulher e a infância, a poesia e a calma do mar. Este choque de identidade retrata a relação com o mundo - o mar (industrializado). Enquanto caso de estudo, reflete sobre como a videoarte explora as fronteiras de territórios com a intervenção da mulher. A relação estabelecida com o mar transcende-o enquanto fronteira, produtor de oxigénio; ou seja, enquanto elemento que, cultural e historicamente, sustenta e constrói comunidades. Reforça-se a necessidade de uma transversalidade disciplinar na diversidade de áreas de estudo e nos projetos escolares artísticos, que abordem a igualdade de género, o território e o ambiente, com base no ecofeminismo. Somos Todos Mar contribuiu para a discussão e a reflexão a propósito do território e da relação com a figura feminina, impulsionando a participação cívica e criativa para uma cidadania mais crítica, justa e proativa.