LE@D - Laboratório de Educação a Distância e eLearning / Laboratory of Distance Education and eLearning
Permanent URI for this community
O Laboratório de Educação a Distância e eLearning (LE@D), da Universidade Aberta, é um centro de investigação financiado por fundos nacionais através da FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P., no âmbito dos projetos, UIDB/04372/2020 e UIDP/04372/2020.
O LE@D encontra-se organizado em Áreas Estratégicas de Investigação onde se integram os investigadores e projetos nacionais e internacionais: Área 1 – Teorias e Práticas em Educação Aberta e a Distância; Área 2 - Educação e Sustentabilidades; Área 3 - Educação e problemáticas no pós-digital
Browse
Browsing LE@D - Laboratório de Educação a Distância e eLearning / Laboratory of Distance Education and eLearning by Sustainable Development Goals (SDG) "11:Cidades e Comunidades Sustentáveis"
Now showing 1 - 10 of 14
Results Per Page
Sort Options
- 18.º Webinar “Dar Voz à Língua”: introducing critical virtual exchange (cve) based CPDPublication . Hauck, Mirjam; Rodrigues, Cristiana Vasconcelos; Göttsche, KatjaO grupo el@n (Ensino de Línguas Online) – integrado no DH (Departamento de Humanidades) e no LE@D (Laboratório de Educação a Distância e ELearning) da Universidade Aberta – realiza os webinares “Dar a voz à língua”. Trata-se de sessões bimestrais dedicadas ao ensino de línguas, particularmente em contextos de ensino online, híbrido e presencial com recurso a tecnologias digitais. Estes webinares, com a duração de uma hora, realizam-se em data e horário a definir para cada mês ímpar, com oradores e moderadores da Universidade Aberta ou de outras instituições de ensino superior, e incidem sobre diversas línguas, nomeadamente português, alemão, espanhol, francês e inglês. Tendo como destinatários professores de línguas de qualquer nível de ensino, agentes educativos em geral e estudantes do ensino superior, estas sessões têm os objetivos de (1) divulgar reflexão teórica e/ou instrumentos úteis para o ensino online e/ou com recurso a tecnologias digitais de diferentes aspetos das línguas e (2) promover boas práticas no ensino-aprendizagem de línguas online, ao mostrar a aplicação das teorias e instrumentos apresentados com exemplos de uma ou várias línguas. No 18.º webinar responde-se às seguintes questões: - Como podemos preparar os alunos - incluindo professores estagiários - como cidadãos capazes de se envolver com questões complexas de maneiras equitativas e socialmente justas? ; Por que a alfabetização crítica de diversidade e a alfabetização digital crítica são relevantes? ; Qual é o papel da troca virtual crítica (cve) como uma intervenção pedagógica?
- AVASUS’ contributions to promoting lifelong learning in health: toward achieving the SDGs and strengthening global health securityPublication . Romão, Manoel Honório; Dias, Aline de Pinho; Caitano, Alexandre; Batista, Natalia Araujo do Nascimento; Valentim, Janaína Luana Rodrigues da Silva; Oliveira, Eloiza da Silva Gomes de; Lima, Thaísa Góis Farias de Moura Santos; Morgado, Lina; Rêgo, Maria Carmem F. D.; Oliveira, Carlos Alberto Pereira de; Coutinho, Karilany Dantas; Medeiros, Kelson C.; Bonfim, Marilyn; Melo, Ronaldo S.; Gusmão, Cristine Martins Gomes de; Lacerda, Juciano; Melo, Marcella da Rocha; Gallego, Almudena; Valentim, RicardoThe Virtual Learning Environment of the Brazilian Health System (AVASUS) was developed by the Laboratory for Technological Innovation in Health (LAIS) and the Secretariat of Distance Education (SEDIS) at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN) in partnership with Brazil’s Ministry of Health (MoH). AVASUS provides open educational resources in the health field and has emerged as the third largest platform for massive health education globally, with more than one million students. Among the various learning pathways AVASUS offers, some specifically focus on meeting the educational needs to address public health emergencies and overlooked health contexts. The main argument in this study is that technology mediated lifelong learning in health is an effective strategy for achieving the Sustainable Development Goals (SDGs) of the 2030 Agenda. This chapter analyzes the pathways related to COVID-19, syphilis, and prison health, focusing on the con tributions towards achieving SDGs 3, 4, 5, 10, 11, 16, and 17 and fulfilling the Global Health Security Agenda. Our analysis revealed two key findings. Lifelong learning in health (i) prompts decision-making on public health policies and (ii) contributes towards implementing the SDGs. Ultimately, AVASUS should be recognized as a tool to improve health services and support policy-making
- Education for sustainable development through policies and strategies in the public portuguese higher education institutionsPublication . Farinha, Carla; Azeiteiro, Ulisses; Caeiro, SandraMany European countries, particularly in Northern Europe, have conducted integrated studies on Sustainable Development in Higher Education. In Portugal, no attempt has been made to evaluate in detail how Public Higher Education Institutions (HEI) are incorporating Education for Sustainable Development (ESD) at policy and strategy level and how it was implemented within Ministry of Education and Science. This study aimed to determine how sustainability was integrated into policies and strategies of 14 HEI in Portugal within the framework and goals of the United Nations Decade of Education for Sustainable Development (DESD) 2005- 2014. Based on grounded theory strategy, multi case studies and documental content analysis a deductive approach was undertaken. Pre-selected key terms based on literature search were used for the content analysis. Documentary research on polices, plans and programs from the Governmental Great Planning Options as Governmental Constitutional Plans and the Portuguese Ministry of Education and Science was performed through the analysis of the possible forms of implementation of DESD, and their consequent impacts on strategies of the public Institutions taking part of the Portuguese Council of Rectors. Given that 2014 was the final year of DESD 2005-2014 and 2005 was the Millennium Development Goals (MDG) assessment year, the approach of sustainability in public policies and strategies in the Portuguese HEI is on schedule. Notwithstanding some international drivers and a few practical examples at University level, preliminary results showed that ESD is still in its early stages of development and that there is a lack of national integrated strategies or policies. There is an absolute need for a change in the paradigm of Portuguese HEI and several barriers to overcome, both through learning and application of best practices from other European and worldwide countries.
- Escala de Usos da Internet: validação da versão portuguesaPublication . Aires, Luísa; Almeida, L.eandro; Instituto de Educação, Universidade do MinhoA evolução tecnológica e a crescente pressão social para o uso da Internet têm evidenciado desigualdades no seu uso, tanto nas condições de acesso, como das competência de uso e usufruto. Estas desigualdades impactam na vida das pessoas, em particular na sua formação e atividade profissional. O conceito de fosso digital tem evoluído, passando do acesso básico às tecnologias digitais (1º nível) para as competências de uso destas tecnologias (2º nível) e, mais recentemente, para os resultados tangíveis do uso da internet (3º nível) (Scheerder et al., 2017). No presente estudo foi aplicada e validada uma escala de Usos da Internet. A Escala de Usos da Internet adaptada ao contexto português mostrou-se robusta e adequada para avaliação dos padrões de uso entre os estudantes universitários.
- Find, Select, Use and Re-use OERPublication . Morgado, Lina; Teixeira, AntónioThe Unit 2 is part of the training material "OER and Sustainability Models" (to train trainers) and it is organised in Units. With this Training Material, the learner will be able to: i) understand the approach of open movement; ii) describe/identify specific characteristics of OER; iii) find, select and use/reuse/make one OER; iii) analyse case studies of sustainable models of OER. The Unit 2 is about how to find, select and use/reuse/create an OER . Having successfully completed this Unit, the learner will be able to: a) find, select and use/reuse/create an OER . The content is an OER.
- Formação de professores em zonas desfavorecidas: estão preparados para cuidar de crianças em situações de exclusão social?Publication . Serrano García, Jennifer; Aires, LuísaO poster apresenta dados de uma investigação em curso que pretende avaliar os conhecimentos e a experiência dos professores situados nos territórios ERACIS sobre o acolhimento de crianças em risco de exclusão social. São apresentados e discutidos os dados resultantes da aplicação de um questionário a professores, na Andaluzia, Espanha.
- Francês III : découvrir : arrivéePublication . Nobre, Ana; Gomes, Cláudia; Pereira, Alda; Firmino, Joaquim; Silva, Fátima Ferreira da
- Francês III : découvrir : arrivéePublication . Nobre, Ana; Gomes, Cláudia; Pereira, Alda; Firmino, Joaquim; Silva, Fátima Ferreira da
- Guia ser sustentável: sugestões para viver de forma sustentável no campus …e fora dele...Publication . Mapar, Mahsa; Fernandes, Ana Paula; Martinho, Ana Paula; Ferreira, Célia; Simão, João; Trindade, Jorge; Nicolau, Paula Bacelar; Caeiro, SandraEste guia é um recurso sobre como viver, trabalhar e estudar de forma sustentável na Universidade Aberta. Inclui cinco secções sendo que cada uma se centra numa área de ação da sustentabilidade, com conselhos importantes que pode realizar enquanto estiver no campus, em casa ou no trabalho, e elaboradas com base em no compromisso da UAb com a sustentabilidade.
- Location-based games as tools for leisure in a military communityPublication . Jenkinsa, Anabela Pimentel da Silva; Aires, LuísaDigital media increasingly affect how people interact with their surroundings, leading to rising levels of indoor screen time. This study examines how locative media technologies can enhance meaningful leisure and learning experiences in outdoor settings. Our goal is to understand the role of location-based games in improving outdoor leisure by implementing a geolocation program within a military community at an Armed Forces base. Therefore, we conducted a qualitative case study based on the principles of the design-based research (DBR) method. By developing, implementing, and using a location-based game prototype, we increased contact with nature and found that locative play encourages learning in outdoor leisure contexts. We also found that the digital locative game promoted a sense of social belonging and positively impacted intergenerational activities, highlighting the immense potential of locative media and ubiquitous learning in outdoor leisure experiences and the creation of new educational opportunities.