Ambiente e Sustentabilidade / Environment and Sustainability
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Ambiente e Sustentabilidade / Environment and Sustainability by Sustainable Development Goals (SDG) "05:Igualdade de Género"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
- Co-creating a sustainability performance assessment tool for public sector organisationsPublication . Ramos, Tomás B.; Domingues, Ana Rita; Caeiro, Sandra; Cartaxo, Joana; Painho, Marco; Antunes, Paula; Santos, Rui; Videira, Nuno; Walker, Richard M.; Huisingh, DonaldOrganisations are increasingly being pushed to manage, assess and report their sustainability performance, including public sector organisations (PSO). Several approaches were developed to implement sustainability assessments at the organisation level. However, the majority are still for the private sector and are often not supported by active stakeholder involvement. Several PSO have adapted private-oriented models to assess their sustainability performance, which are often not adequate due to public administration, whose main mission is to provide public services. The present work aims at developing a conceptual framework to support PSO and to assess their sustainability performance. The proposed approach is supported by two sustainability performance assessment systems – Formal and Informal Sustainability Performance Assessment. The Formal Sustainability Performance Assessment system, which is the main focus of this paper, consists of a checklist of objectives and practices and a set of twenty-nine (29) performance indicators. An initial proposal was drawn from the literature review and then assessed through a participatory process involving practitioners and academics in semistructured interviews, questionnaire surveys and a collaborative workshop. The Portuguese central public administration was used as a case study. The developed checklist of objectives and practices and related performance indicators will allow PSO to assess and communicate complex information about organisational sustainability. Reference values support the normalization of indicators’ results, and consequently, the comparison of sustainability-related performance between PSO integrated into the context of the Portuguese central public administration. This research contributes to the debate on organisational sustainability assessment and communication, and the importance of selecting and developing sustainability indicators using co-creation processes with key stakeholders.
- Comunicação para a sustentabilidade através de websites: um estudo em instituições de ensino superior internacionaisPublication . Pinheiro, Ted; Mapar, Mahsa; Pereira, Pedro; Fernandes, Ana Paula; Caeiro, Sandra
- A conceptual model for integrating non-material components in sustainability assessmentPublication . Viégas, Osvaldo; Caeiro, Sandra; Ramos, Tomás B.A adoção do conceito de desenvolvimento sustentável (DS) originou inúmeros sistemas de avaliação da sustentabilidade, para os quais diversos autores têm sugerido a incorporação de componentes não materiais. O presente trabalho teve como objetivo principal o desenvolvimento de um modelo conceitual para a futura integração desses componentes em sistemas de avaliação da sustentabilidade. A revisão da literatura possibilitou construir um modelo conceitual para os componentes não materiais da sustentabilidade e identificar temas associados. Essa proposta foi analisada em escala local-regional, através de entrevistas semiestruturadas dirigidas a atores-chave no estado de Alagoas e na cidade de Maceió, Brasil. A proposta foi considerada pelos atores envolvidos como genericamente adequada, e foram apresentadas propostas de melhoria e ajuste, para facilitar compreensão e aplicação prática. A análise da percepção dos entrevistados permitiu identificar o vínculo preferencial do termo sustentabilidade com a dimensão ambiental e a restrita referência ao compromisso intergeracional.
- A cooperação para o desenvolvimento na vida da mulher Moçambicana em meios rurais: estudo de mudanças no contexto da educação para o desenvolvimento sustentávelPublication . Coelho, Ana Paula da Silva Oliveira Saldanha; Jacquinet, Marc; Bussotti, LucaEsta investigação ancora-se na ligação da Cooperação para o Desenvolvimento à condição de vida da mulher rural a partir da identificação das mudanças que se verificam na sua vida após experiências educativas promovidas pelos doadores. A mulher rural vive por longos períodos de tempo os efeitos das crises e dos conflitos e vive num meio cujas características, sociais e culturais, condicionam o exercício completo dos seus direitos. O trabalho constrói-se a partir de um estudo de caso que contempla o contacto direto com atores da Cooperação Sueca e com a mulher rural examinando a perceção que ela tem da intervenção dos parceiros de Cooperação assim como as mudanças reais com impato na sua vida. O estudo empírico recorre à entrevista semiestruturada e privilegia, numa fase posterior, a técnica do grupo de discussão que bem se insere na investigação qualitativa e proporciona a produção de discursos da mulher rural favorecendo a representação dinâmica da realidade. Os resultados constroem-se no período 2015 a 2020 a partir de duas categorias, a atuação da Cooperação para o Desenvolvimento em Moçambique e as Mudanças que Educação para o Desenvolvimento Sustentável proporcionou na vida da mulher rural dos distritos de Buzi e de Zavala, províncias de Sofala e de Inhambane, respetivamente. A análise aos dados direciona-nos para as limitações e para uma narrativa de atuação da Cooperação para o Desenvolvimento que precisa ser reformulada, renovada na sua complexidade e no seu impato no espaço e vida rural em Moçambique.
- Primeiro diagnóstico sobre implementação da Sustentabilidade nas Instituições de Ensino Superior: análise dos resultados de um inquéritoPublication . Madeira, Ana Carla; Disterheft, Antje; Teixeira, Margarida Ribau; Caeiro, Sandra
- Reinvigorating the sustainable development research agenda: the role of the sustainable development goals (SDG)Publication . Leal Filho, Walter; Azeiteiro, Ulisses; Alves, Fátima; Pace, Paul; Mifsud, Mark; Brandli, Luciana; Caeiro, Sandra; Disterheft, AntjeThe United Nations Sustainable Development Goals (UN SDGs) contain a set of 17 measures to foster sustainable development across many areas. It offers a good opportunity to reinvigorate sustainable development research for two main reasons. First, it comprises many areas of SD research, which have become mainstream thanks to the UN SDGs. Second, the fact that the UN and its member countries have committed to attaining SDGs by 2030 has added a sense of urgency to the need to perform quality research on SD on the one hand, and reiterates the need to use the results of this research on the other. Even though the basic concept of sustainability goes back many centuries, it has only recently appeared on the international political agenda. This is partly due to an awakening of the fact that the human ecological pressure on the planet is still much larger than what nature can renew or compensate for. Based on this state of affairs, this paper presents an outline of the process leading to the agreement on the UN SDGs, and looks at some of the ecological aspects as a result of continued pressure of human activities on natural resources. Furthermore, a set of research needs is proposed – also based holistically on updated research trends – discussing the degree of urgency of some measures and explaining why the UN SDGs need to be accorded greater priority in international sustainable development research efforts.
- Sustainability campus group. Report: 2023Publication . Mapar, Mahsa; Fernandes, Ana Paula; Martinho, Ana Paula; Santos, Fábio; Simão, João; Trindade, Jorge; Nicolau, Paula Bacelar; Pereira, Pedro; Martins, Rute; Teixeira, Teresa; Caeiro, Sandra; Ferreira, Célia
- Sustainability campus working group. Annual report: 2021-2022Publication . Caeiro, Sandra; Fernandes, Ana Paula; Martinho, Ana Paula; Ferreira, Célia; Simão, João; Trindade, Jorge; Mapar, Mahsa; Pereira, Pedro; Martins, Rute; Teixeira, Teresa; Nicolau, Paula Bacelar