Browsing by Author "Silva, Paula"
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- An authoring and peer reviewing activity in the Master’s Program of eLearning Pedagogy: the teacher and students’ perspectivesPublication . Silva, Paula; Spilker, Maria João; Moleirinho, Marina; Morgado, LinaThis article describes an activity that was developed in the curriculum unit of Models of Distance Education, as part of the Master program of eLearning Pedagogy, at Universidade Aberta, Portugal. The students were asked to assume the roles of author of a theme and reviewer of another. Several existing and emerging models and theories relevant to Distance Online Learning were researched and worked on, namely: Blended Learning, Connectivism, Mobile Learning, Personal Learning Environments (PLEs), Virtual Worlds and Total Online Learning. The activity was considered simultaneously complex, challenging and motivating as it gave students the opportunity to acquire knowledge on different themes, to develop the necessary skills for the collaborative and cooperative work, as well as to prepare themselves for the art of writing a scientific article.
- Education guide: gender and citizenship: 3rd cyclePublication . Pinto, Teresa; Nogueira, Conceição; Vieira, Cristina Pereira; Silva, Isabel; Saavedra, Luísa; Silva, Maria João; Silva, Paula; Tavares, Teresa Cláudia; Prazeres, VascoAimed at the formal education and, in particular, the cross-curricular area of Education and Citizenship, these Guides constitute a support tool for teachers in all curricula subjects within all levels and types of formal education. The main purpose of the Education Guides. Gender and Citizenship is to mainstream gender perspective in formal educational practices and organizational dynamics within educational establishments attempting to uproot gradually stereotypes based on gender. These stereotypes predefine what a boy is expected to do as well as what a girl is expected to do. Therefore, the Guides were designed to contribute to an effective education for citizenship for girls and boys. The aim is to make boys and girls genuinely and freely choose their academic, professional and life projects.
- Guião de educação: género e cidadania: 3º cicloPublication . Pinto, Teresa; Nogueira, Conceição; Vieira, Cristina; Silva, Isabel; Saavedra, Luísa; Silva, Maria João; Silva, Paula; Tavares, Teresa Cláudia; Prazeres, VascoAs autoras e o autor deste guião aceitaram o desafio da Comissão para a Cidadania e a Igualdade de Género (CIG) para constituírem uma equipa que convertesse em propostas de conhecimentos e de práticas a complexa aprendizagem de um exercício efetivo da cidadania por parte de raparigas e rapazes, mulheres e homens, livre de preconceitos e estereotipias de género. A par da elaboração de textos e propostas, decidiu-se lançar rede e desafiar docentes e outros/ as profissionais das escolas a refletir com os elementos da equipa e a pôr em prática algumas atividades deste guião. Colhidos e integrados os seus valiosos contributos, registou-se com agrado que a temática, os tópicos de reflexão e as propostas de atividades foram consideradas da maior pertinência e adequação.É o produto desse trabalho que se apresenta nesta publicação.
- Observatórios de educação em Portugal: definições e contributos para o desenvolvimento da qualidadePublication . Seabra, Filipa; Pedras, Sandra; Silva, Paula; Carlos, Ana PaulaNos últimos anos, os observatórios em educação têm-se assumido como instituições de relevo no contexto educativo (Lopes, 2010). Pese embora essa presença importante no panorama da prática e da investigação em educação, são ainda raras as análises do conceito de observatório em si, e de observatório no campo educacional em particular, no contexto português. No sentido de fundamentar empiricamente a análise da forma como os observatórios em educação têm sido percecionados e definidos, desenvolvemos uma análise dos sites de diversos observatórios com atividade centrada (total ou parcialmente) em questões educacionais, ainda que sem pretensão de exaustividade, com vista a estabelecer: i) as definições de observatório assumidas pelos próprios observatórios; ii) a natureza dos objetivos a que esses coletivos se propõem; iii) a natureza das instituições que os integram e coordenam. Desenvolveu-se assim uma análise documental, que permite apontar, de forma exploratória, a omissão da definição de observatório, que se subentende mais do que se explicita nos sites analisados; a existência de objetivos de diferente natureza e que integram dimensões de produção e disseminação de conhecimento, mas também de mobilização de recursos e influência sobre a realidade; e o papel preponderante desempenhado por universidades na sua coordenação, a par de outras instituições como as próprias escolas (tomadas como parceiras), ou instituições ligadas ao poder local.
- A supervisão das práticas de autoavaliação na aplicação do modelo CAFPublication . Silva, Paula; Henriques, SusanaÉ possível observar-se, no discurso educativo dos últimos tempos, que o termo “autoavaliação de escolas” se utiliza cada vez com maior frequência, associado a uma obrigação, ao cumprimento de normativos, a uma prestação de contas à sociedade e a uma necessidade interna das escolas para a sua autorregulação. Com o presente artigo, propomos uma discussão centrada na forma como foi implementado o modelo de avaliação CAF (Common Assessment Framework) num agrupamento de escolas. Esta discussão toma como referente empírico a análise dos documentos orientadores do processo e será teoricamente enquadrada no campo da supervisão. É ainda nosso propósito com este artigo promover a reflexão junto de todos os atores educativos em torno das questões levantadas pela avaliação interna no sentido de uma eventual mudança nas práticas.
- Supervisão em contextos de educação e formação: conceções, práticas e possibilidadesPublication . Gaspar, Ivone; Carlos, Ana Paula; Lamy, Fernanda; Seabra, Filipa; Massano, Lúcia; Silva, Paula; Eira, Rui; Galante, Sandra; Henriques, Susana
- Supervisão: modelos e processosPublication . Gaspar, Ivone; Carlos, Ana; Lamy, Fernanda; Seabra, Filipa; Massano, Lúcia; Silva, Paula; Eira, Rui; Galante, Sandra; Henriques, Susana
- Supervision in continuous teacher trainingPublication . Carlos, Ana Paula; Cardoso, Sílvia; Galante, Sandra; Lamy, Fernanda; Silva, Paula; Gaspar, Ivone; Seabra, FilipaThe concept of Supervision is not new, however, in the XXI century, has been reframed and gained a more relevant status in Portugal, because it operates in a changing context of the exercise of the teaching profession, emerging associated with a new paradigm of teachers’ intervention and action. With regard, continuing education is assumed as a determining factor, and therefore the present study searched for i) evidence of implementation of supervising nature of supervision practices and iii) perceptions/opinions of those involved in the CFAEs, in order to establish the concept of supervision of its stakeholders. We followed a multiple case study design, selected and characterized five CFAEs geographically dispersed in the Portuguese mainland (North, Centre, Lisbon and South), we developed instruments for opinion collection, with a sample of directors, trainers and trainees with a mixed methodology: qualitative through interview with the directors of the CFAE’s and quantitative (the predominant approach) through a questionnaire applied to trainees and trainers (who do not accumulate those two functions in the period of analysis). Results of both the interviews and the questionnaires were presented by category. The relevance of pedagogical supervision in order to present a recognized and respected praxis is therefore assumed, with the purpose of making it essential to the efficient and effective balance of the Education and Training system(s) in Portugal.
