| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 149.02 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
É possível observar-se, no discurso educativo dos últimos tempos, que o termo
“autoavaliação de escolas” se utiliza cada vez com maior frequência, associado a uma
obrigação, ao cumprimento de normativos, a uma prestação de contas à sociedade e a uma necessidade interna das escolas para a sua autorregulação.
Com o presente artigo, propomos uma discussão centrada na forma como foi implementado o modelo de avaliação CAF (Common Assessment Framework) num agrupamento de escolas. Esta discussão toma como referente empírico a análise dos documentos orientadores do processo e será teoricamente enquadrada no campo da supervisão.
É ainda nosso propósito com este artigo promover a reflexão junto de todos os atores
educativos em torno das questões levantadas pela avaliação interna no sentido de uma
eventual mudança nas práticas.
It is possible to see in the educational speech of these last times, that the word “self evaluation of schools” is more and more used associated to a duty, to the fulfillment of normatives, to a render of account to society and to an internal necessity of schools for their self-regulation. With this article we propose a discussion centered in the way how the model of evaluation CAF (Common Assessment Framework) was implemented in a school. This discussion takes an empirical reference the analysis of the guide documents of the process and it will be framed as a theory in the topic of supervision. With this article, it is also our intension to promove the reflection in all educational actions about the questions raised by the internal evaluation, in a way of possible changes in practices.
It is possible to see in the educational speech of these last times, that the word “self evaluation of schools” is more and more used associated to a duty, to the fulfillment of normatives, to a render of account to society and to an internal necessity of schools for their self-regulation. With this article we propose a discussion centered in the way how the model of evaluation CAF (Common Assessment Framework) was implemented in a school. This discussion takes an empirical reference the analysis of the guide documents of the process and it will be framed as a theory in the topic of supervision. With this article, it is also our intension to promove the reflection in all educational actions about the questions raised by the internal evaluation, in a way of possible changes in practices.
Description
Keywords
Autoavaliação CAF Mudança Qualidade Supervisão Change Quality Self-evaluation Supervision
Pedagogical Context
Citation
Silva, Paula; Henriques, Susana - A supervisão das práticas de autoavaliação na aplicação do modelo CAF In Conferência Internacional Investigação, Práticas e Contextos em Educação - "Conferência internacional... [Em linha] : atas". Coordenação de Rita Cadima et al. [Leiria]: [IPL], 2012. ISBN 978-989-95554-9-5. 11 p.
Publisher
ESECS – IPL
