Browsing by Issue Date, starting with "2013-01"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
- Ecotoxicological heterogeneity in transitional coastal habitatsPublication . Carreira, S.; Costa, Pedro M.; Martins, M.; Lobo, J.; Costa, Maria Helena; Caeiro, SandraTransitional waterbodies, such as estuaries, are highly diversified environments with respect to ecology, geophysics, and nature of anthropogenic impacts. This spatial heterogeneity may pose important constraints when developing monitoring programmes for aquatic pollution. The present study compared three distinct coastal ecosystems located in Southern Portugal (subjected to different anthropogenic stressors), namely, two estuaries and a coastal lagoon, through the characterisation of sediment contamination and a biomarker approach to an important commercial clam (Ruditapes decussatus) obtained from local fishing grounds. The results showed high heterogeneity of sediment contamination for both estuaries and a marked distinction between industrially and agriculturally influenced areas as well as between natural and artificialized sites. Hydrodynamics and oceanic influence (in essence dictating sediment type) play a major role in environmental quality. Environmental heterogeneity constituted an important confounding factor for biomarker analysis in the clams’ digestive glands since the animals appeared to respond to their immediate surroundings’ characteristics rather than the geographical area where they were collected from, despite the relative distance to pollution hot spots. Still, oxidative stress biomarkers (lipid peroxidation and catalase activity) could correlate with each other and to both organic and metallic contamination, whereas metallothionein- like protein induction failed to correlate to any class of sediment toxicants (albeit metals being the most representative pollutants) and appeared to be strongly affected (unlike the previous) by clam size and probably other unknown internal and external variables, among which contaminant interactions should play a major role.
- Caderno de exercícios resolvidos de físicaPublication . Sousa, NunoCaderno de exercícios resolvidos de física. Enunciados e resoluções. Temas cobertos: mecânica, mecânica de fluidos, mecânica ondulatória e som, calorimetria e transferências de calor, eletromagnetismo.
- Limits of tangents of quasi-ordinary hypersurfacesPublication . Araújo, António; Neto, OrlandoWe compute explicitly the limits of tangents of a quasi-ordinary singularity in terms of its special monomials. We show that the set of limits of tangents of Y is essentially a topological invariant of Y .
- Ensino a distância no Instituto Politécnico de Leiria: definição de um modelo e seus pilaresPublication . Costa, Rogério; Francisco, Manuela; Jorge, Nelson; Rodrigues, CarinaO Instituto Politécnico de Leiria (IPL), através da sua Unidade de Ensino a Distância (UED), desenvolve metodologias de ensino específicas ao contexto de Ensino a Distância, no sentido de promover o desenvolvimento e aquisição de competências para uma aprendizagem significativa e efetiva por parte dos estudantes que frequentam este regime. A existência de um modelo orientador de todo o processo tornase por isso fundamental para a uniformização de procedimentos e práticas, sustentadas pela literatura na área e experiência da instituição.O objetivo deste artigo é apresentar o Modelo de Ensino a Distância do Instituto Politécnico de Leiria e descrever os quatro pilares que o suportam, nomeadamente: 1) a equipa de desenvolvimento do ensino a distância, 2) a acessibilidade e inclusão, 3) os contextos e conteúdos e 4) a comunidade de aprendizagem. O presente modelo foi elaborado para a formação graduada e pósgraduada (1º e 2º Ciclos) do IPL. Contudo, para situações específicas, por exemplo formação a distância em empresas e outras entidades externas, o IPL através da UED pode adaptar este modelo às necessidades e contextos particulares.
- Education guide: gender and citizenship: 3rd cyclePublication . Pinto, Teresa; Nogueira, Conceição; Vieira, Cristina Pereira; Silva, Isabel; Saavedra, Luísa; Silva, Maria João; Silva, Paula; Tavares, Teresa Cláudia; Prazeres, VascoAimed at the formal education and, in particular, the cross-curricular area of Education and Citizenship, these Guides constitute a support tool for teachers in all curricula subjects within all levels and types of formal education. The main purpose of the Education Guides. Gender and Citizenship is to mainstream gender perspective in formal educational practices and organizational dynamics within educational establishments attempting to uproot gradually stereotypes based on gender. These stereotypes predefine what a boy is expected to do as well as what a girl is expected to do. Therefore, the Guides were designed to contribute to an effective education for citizenship for girls and boys. The aim is to make boys and girls genuinely and freely choose their academic, professional and life projects.
- Introduction: gender, education, citizenship... the challengePublication . Pinto, TeresaThis text stresses that gender prejudices and stereotypes influence values, expectations, behaviours and options. In the course of education and training processes, gender stereotypes influence success at school (to the detriment of boys), vocational choices (to the detriment of girls) and investments in the initial educational qualifications (to the detriment of girls) . These inequalities have a negative impact on the preparation of young people for an active and balanced participation in all areas of democratic life, undermining educational quality and success. It is therefore up to the school to play a central and intervening role in the increase of goals, strategies and actions that promote acquisition of skills for a personal, social and professional life of girls and boys, or to make it short, for the full exercise of citizenship in all spheres of life.
- Economia e desenvolvimento: notas introdutóriasPublication . Jacquinet, MarcDescrição da matéria a estudar para o módulo de desenvolvimento económico da uc 23003 de seminário de doutoramento avançado em metodologia.
- Projeto acessibilidades: a educação a distância inclusiva no ensino superiorPublication . Barros, Daniela Melaré Vieira; Dias, Isabel de Barros; Seara, IsabelQuando falamos em educação inclusiva, podemos pensar em uma série de elementos e características que fundamentam esse tema. Dentre esses elementos, destacamos o acesso às tecnologias, pois graças a elas as potencialidades da inclusão tornaram-se reais. Exemplo dessa evolução é o “Projeto Acessibilidades”, desenvolvido em ambiente de e-learning na Universidade Aberta, em Portugal. Esse projeto tem por objetivo facilitar um espaço de entreajuda aos estudantes da universidade que apresentem dificuldades físicas ou sensoriais de acesso. No presente artigo, apresentamos os resultados de um estudo realizado ao final de 2011 e que permitiu fazer o ponto de situação relativo ao perfil dos estudantes integrados no projeto, e à ação e importância do Projeto Acessibilidades junto aos estudantes. Ressaltamos ainda os principais elementos e características do projeto, disponibilizando informações sobre como realizar um trabalho de inclusão com a ajuda das novas tecnologias em educação a distância.
- Empresas brasileñas en Portugal: Dimep S/A, un caso de la iniciativa empresarial internacionalPublication . Cechella, Cristiano; Jacquinet, MarcCon el avance de la globalizacion y la integracion de las economias, la actividad empresarial y la inversion internacional son cada vez mas interrelacionadas. Este articulo se basa en las teorias relacionadas con el espiritu empresarial y la inversion extranjera directa (IED), al presentar el caso de Dimep S/A, una empresa de capital brasileno, cuyo fundador tiene fuertes raices en Portugal, y es el lider del mercado tanto en Brasil como sistema de punto de acceso, y se utiliza como Portugal internacionalizacion a principios de los anos 70. La investigacion va a entender mejor el proceso de la actividad empresarial, desde el nacimiento hasta la madurez de esta empresa, y senalo la importancia de la internacionalizacion en paises con similitudes historico-culturales y linguisticas, como es el caso de Portugal y Brasil, en un contexto de fuerte crecimiento de la inversion bilateral desde los anos 90. Pondra de relieve las implicaciones de la similitud del empresario linguistica y cultural para su insercion en
- Segunda geração de cabo-verdianos na Europa e o reforço dos seus laços com Cabo VerdePublication . Graça, António A. daO estudo é de carácter exploratório e orientado para s Segundas Gerações de Cabo-verdianos em quatro países Europeus, nomeadamente Portugal, Holanda, França e Itália. A pesquisa incide sobretudo nas questões que dizem respeito aos perfis sócio-económicos desta categoria social bem como o seu grau de integração no país Europeu e laços de relacionamento com o país étnico de origem, Cabo Verde.