Browsing by Author "Pereira, Anabela"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
- Effectiveness of psycho-educational interventions with telecommunication technologies on emotional distress and quality of life of adult cancer patients: a systematic reviewPublication . Bártolo, Ana; Pacheco, Emelda; Rodrigues, Fabiana; Pereira, Anabela; Monteiro, Sara; Santos, Isabel M.Purpose: To provide a comprehensive review of psycho-educational interventions using telecommunication technologies developed for adult cancer patients, assessing their effectiveness in reducing emotional distress and improving quality of life (QoL). Materials and methods: A narrative approach was used for extraction and synthesis of the data. Relevant studies were identified through the electronic databases PubMed, Scopus, Web of Science, ProQuest, Psychology & Behavioral Sciences Collection (through EBSCOhost), and CENTRAL. Results: Eight studies involving 1016 participants met inclusion criteria. The majority of the studies included (n¼6) used a randomized design and were published between 2007 and 2016. Interventions used a variety of delivery resources, such as telephone, e-mail and websites, but all were aiming to respond to information needs and develop stress control skills. A trend toward reducing distress and improving QoL was found, but estimated effect sizes were typically small (d<0.5). Telephonically delivered psycho-educational interventions presented the highest between-group effects on these outcomes during survival, but were limited by sample size. Conclusions: The efficacy of interventions using distance approaches in the cancer setting is still not wellestablished. Further research should be conducted through well-designed studies with more interactive features that minimize the lack of face-to-face interaction.
- História do Eneagrama: da tradição oral à escrita e a globalização de um sistema de autoconhecimentoPublication . Jardim, Jacinto; Franco, José Eduardo; Pereira, AnabelaDado o atual uso global do Eneagrama no estudo da personalidade, constata-se a necessidade premente de esclarecer a sua origem e evolução. A dispersão dos dados sobre quem protagonizou a propagação deste sistema origina muitas vezes dúvidas e equívocos. Nesse sentido, com este artigo pretende-se sistematizar a história das origens do Eneagrama e da sua evolução, até se tornar num fenómeno global, tendo como foco as principais figuras históricas. Para isso, realizou-se a revisão da literatura que aborda o Eneagrama do ponto de vista histórico. Resumidamente, chegou-se à conclusão de que a sua verdadeira origem é desconhecida. Segundo alguns estudiosos, tem cerca de 2.500 anos e foi conhecido por Pitágoras e outros sábios da antiguidade; segundo outros, coube à tradição sufi (Afeganistão) preservar o conhecimento da sua utilização. Mas todos afirmam que esta sabedoria milenar foi transmitida de mestre para discípulo, oralmente, dentro das escolas iniciáticas. A partir de 1920, tudo começa a ficar mais claro, quando chegou ao Ocidente (Europa) através das ideias e do trabalho do filósofo russo G.I. Gurdjieff. Permaneceu em grupos restritos até 1960, começando a ser efetivamente difundido a partir da década de 70. Tendo em consideração o impacto atual deste sistema, propõe-se que seja definido um projeto amplo de investigação sobre cada uma das figuras que se destacaram na formulação e divulgação do Eneagrama.
- Intervention programs targeting burnout in health professionals: a systematic reviewPublication . Araújo, Diana; Bártolo, Ana; Fernandes, Cláudia; Pereira, Anabela; Monteiro, SaraBackground: Burnout is an occupational syndrome, with a higher prevalence in professionals whose close involvement with other people is significant. There is a great diversity of professionals at risk of burnout, and therefore the implementation of intervention programs is relevant, as helping people to maintain their mental and emotional health enables them to become more meaningfully involved in their communities and become more effective and active global citizens. We aimed to review systematically the characteristics of interventions targeting burnout in health professionals. Methods: The search was conducted in three databases: Scopus, Web of Science, and PubMed, following the PRISMA model, and 16 eligible articles were identified between 2012 and 2023. Results: Mindfulness showed great efficacy in preventing burnout, by reducing stress levels and promoting empathy. In addition, relaxation and breathing techniques, yoga, and music therapy showed to improve burnout and occupational stress levels. Balint groups have also helped slow the progression of burnout. Implications about the need for future research to foster the promotion of well-being and mental health of health professionals are mentioned. Conclusion: Mindfulness, relaxation and breathing techniques, yoga, music therapy and balint groups proved to be effective in preventing burnout.
- Manual de psicologia do desenvolvimento e aprendizagemPublication . Tavares, José; Pereira, Anabela; Gomes, Alexandra; Monteiro, Sara; Gomes, Ana AllenO presente Manual procura responder diretamente à necessidade que professores e alunos das disciplinas de Psicologia do Desenvolvimento e da Aprendizagem (PDA), Psicologia da Educação, Introdução à Psicologia e outras disciplinas básicas da Psicologia têm vindo a sentir na sua formação psicológica. Essa necessidade foi reforçada pelos alunos monitores que colaboraram com a equipa docente da Psicologia do Desenvolvimento e da Aprendizagem, nos anos letivos de 2002 a 2004. Pretende-se, assim, que este Manual seja percebido como um instrumento de apoio e orientação, não apenas para os alunos que frequentem a disciplina de PDA, mas para todos os agentes educativos, particularmente professores e alunos, motivados na construção do conhecimento, do desenvolvimento humano e da aprendizagem. Os seus objetivos são: o conhecimento e a compreensão das perspetivas mais relevantes do desenvolvimento e da aprendizagem; os contributos da psicologia para essa compreensão; a análise dos processos de desenvolvimento e de ensino-aprendizagem considerando a intervenção dos diferentes agentes educativos; a perceção do desenvolvimento humano numa perspetiva life-span coextensiva à duração da vida nas suas diversas fases ¿ infância, adolescência, jovem-adulto, adulto e idoso; a sensibilização para os fatores promotores do sucesso académico; o papel do professor na motivação dos alunos e o apoio àqueles que têm necessidades educativas especiais; a reflexão sobre a especificidade das aprendizagens nos diferentes espaços disciplinares.
- Módulo depressivo do questionário de saúde do doentePublication . Torres, Ana; Monteiro, Sara; Bártolo, Ana; Pereira, Anabela; Albuquerque, EmíliaO Módulo Depressivo do Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9) é um dos instrumentos de avaliação diagnóstica da depressão mais utilizado com doentes oncológicos. Com o presente trabalho, pretende-se sensibilizar para a utilização deste instrumento, dar a conhecer o estudo das propriedades psicométricas conduzido com uma amostra de doentes oncológicos e promover a adequada aplicação e cotação do mesmo.
- Perceived cognitive functioning in breast cancer patients treated with chemotherapy compared to matched healthy women: evidence from a Portuguese studyPublication . Oliveira, Ana Filipa; Torres, Ana; Teixeira, Ricardo J.; Monteiro, Sara; Pereira, Anabela; Santos, Isabel M.Aim: Cognitive concerns are one of the most frequently reported symptoms by breast cancer survivors. This study aimed to evaluate perceived cognitive functioning in Portuguese women with breast cancer treated with chemotherapy. Methods: A cross-sectional study enrolling 146 women (73 with breast cancer and 73 healthy) was conducted from August to October 2017, invited to participate through online dissemination. Participants completed self-reported questionnaires to collect sociodemographic and clinical data and assess perceived cognitive functioning and psychological adjustment variables (anxiety and depression). Results: Compared to healthy women, women with breast cancer showed significantly lower scores on the Functional Assessment of Cancer Therapy-Cognitive Function (FACT-Cog) subscales and higher levels of depression. Both groups showed significant negative correlations between perceived cognitive functioning and anxiety and depression. Health status and depression seem to better explain perceived cognitive functioning, with health status adding significantly more explained variance beyond sociodemographic and psychological adjustment variables. Conclusion: The current findings provide evidence for the existence of more cognitive complaints among Portuguese women with breast cancer, compared to healthy individuals. Anxiety, depression, age and education also explain perceived cognitive functioning. Considering that health status and psychological adjustment seem to significantly explain perceived cognitive functioning, special attention should be given by health-care professionals, including nurses, to designing clinical interventions for breast cancer patients to help manage cognitive impairment.
- Programas de intervenção em educação: construção, aplicação e avaliaçãoPublication . Jardim, Jacinto; Pereira, Anabela; Fonseca, Josefa SôniaA obra Programas de Intervenção em Educação trata dos elementos fundamentais para a criação, aplicação e avaliação de programas de intervenção no contexto educativo. Nos dez capítulos, o leitor encontra perspetivas multidisciplinares de modelos teóricos e instrumentos práticos. Começa pela análise dos conceitos e modelos de planificação, as abordagens teórico-práticas de intervenção e a importância da pesquisa neste domínio. Em seguida, mostra como realizar um diagnóstico de necessidades e como proceder para conceber, implementar e avaliar um programa. São apresentados exemplos de técnicas e instrumentos de avaliação. Os exemplos de programas de intervenção são apresentados, por fim, como exemplo. Os autores tiveram a preocupação de fornecer uma estrutura sólida e orientações práticas para a reflexão crítica e a atuação. Desejamos que encontre nestas páginas um guia útil e inspirador para desenvolver projetos de pesquisa e socioeducativos.
- Psicologia clínica e da saúde: investigação na formaçãoPublication . Pereira, Anabela; Monteiro, Sara; Gomes, Rosa
- Psychosocial outcomes in young adults with cancer: emotional distress, quality of life and personal growthPublication . Monteiro, Sara; Torres, Ana; Morgadinho, Rita; Pereira, AnabelaThis study aimed at assessing the psychosocial adjustment, specifically the emotional distress, quality of life (QOL) and personal growth, in a sample of 36 Portuguese young adults with cancer and 435 healthy controls. Cancer patients scored significantly lower than controls in the role, cognitive and social domains of QOL and in personal growth. Cancer patients scored significantly lower than off-treatment survivors in the role domain of QOL and personal growth. Cancer patients revealed QOL and personal growth difficulties. These issues need to be considered in the psychosocial intervention within adolescents and young adults' oncology care.
- Towards a better understanding of the factors associated with distress in elderly cancer patients: a systematic reviewPublication . Silva, Sandra; Bártolo, Ana; Santos, Isabel M.; Pereira, Anabela; Monteiro, SaraThis study presents a systematic review of the sociodemographic, clinical, and psychosocial factors associated with distress in elderly cancer patients. Relevant studies were identified using four electronic databases: PubMed, Scopus, Web of Science and ProQuest. Cross-sectional and longitudinal studies exploring factors associated with distress in people over 60 years of age were included and independently assessed using the Joanna Briggs Institute Critical Assessment Checklists. A total of 20 studies met the inclusion criteria. Research showed that being a woman, being single, divorced or widowed, having low income, having an advanced diagnosis, having functional limitations, having comorbidities, and having little social support were factors consistently associated with emotional distress. Data further showed that the impact of age, cancer type, and cancer treatment on symptoms of anxiety and/or depression in elderly patients is not yet well established. The findings of this review suggest that the emotional distress of elderly cancer patients depends on a myriad of factors that are not exclusive, but coexisting determinants of health. Future research is still needed to better understand risk factors for distress in this patient population, providing the resources for healthcare providers to better meet their needs.