Browsing by Author "Novo, Ana"
Now showing 1 - 10 of 44
Results Per Page
Sort Options
- Academic achievement and/or educational attainment : the role of teacher librarians in students’ future: main findings of a research in PortugalPublication . Novo, Ana; Calixto, José AntónioThis paper aims at analysing 20 teacher librarians definitions’ of academic achievement and educational attainment targeting their students’ preparation for the future. Reflection is also done on how these teacher librarians see their roles and specific qualifications in relation with those concepts. This research work, belonging to a PhD program, is focused on School Libraries of Portuguese public elementary integrated schools, which were in the school libraries network till 2005. This research used a qualitative methodology both for data gathering and analysis techniques.
- Access to Open Educational Resources during the Pandemic: the case of the OER Community in the Portuguese Open University RepositoryPublication . Bastos, Glória; Carvalho, Madalena; Novo, AnaThe COVID-19 pandemic that affected the world in 2020 and 2021, imposed important changes in teaching and learning processes in many institutions, notably in Higher Education. During this period teachers and students had to access online quality resources which increased the importance of Open Educational Resources (OER). Universidade Aberta (Portuguese Open University) is the only university, in the Portuguese higher education context, that includes in its institutional repository an autonomous OER community. It was considered of particular interest to analyse access to resources made available in the OER community during the pandemic, verifying whether this scenario had an influence on access and download numbers. Results show that the number of OER archived in the repositories has been growing, but the most relevant difference is between years 2018 and 2019. During the analyzed two years of the pandemic (2020 and 2021) the number of new deposits had remain stable, but the number of these resources’ downloads is very significant showing an increase during the pandemic period. We conclude that this increase in use should be considered a valid argument to justify more internal actions to support the strengthening of the OER collection at the UAb, especially in the scientific areas with fewer deposits.
- Aprender em ambientes digitais : a Licenciatura em Ciências da Informação e Documentação na Universidade AbertaPublication . Novo, Ana; Bastos, Glória; Vasconcelos, Ana IsabelNesta comunicação pretende-se analisar e comentar as potencialidades de uma experiência de ensino em e-learning, no âmbito de uma oferta formativa de 1.º ciclo na área das Ciências da Informação e Documentação (CID). Trata-se de um curso oferecido pela Universidade Aberta de Portugal (UAb), e que foi concebido com base num Modelo Pedagógico Virtual próprio (MPV®). Este modelo foi criado tendo em conta as oportunidades proporcionadas pela formação online e pelos desafios da educação em rede, explorando de forma pedagógica os recursos digitais e as funcionalidades da plataforma Moodle. Assente numa comunicação essencialmente realizada de forma assíncrona, o modelo aplicado adequa-se de forma particular a estudantes que, inseridos no mercado de trabalho, se veem impedidos de frequentar uma formação superior presencial. Por outro lado, a conceção do curso teve em conta uma auscultação do mercado e a identificação de necessidades concretas de formação de um público que, já se encontrando a desempenhar funções em unidades de informação, não possuía formação de nível superior em CID. Tomando como referente este contexto, em termos metodológicos procedeu-se a uma apreciação reflexiva do curso. Essa análise incidiu sobre o plano curricular, a sua configuração no âmbito do MPV, e um conjunto de dados quantitativos que foram recolhidos ao longo do percurso desenvolvido, nomeadamente através de um inquérito de satisfação aplicado anualmente aos estudantes. Do exame efetuado é possível concluir que esta oferta formativa, que constituiu simultaneamente um desafio para a UAb e uma oportunidade para um grupo específico de profissionais da informação, explorou de forma consequente as potencialidades oferecidas por este sistema de e-learning e pelos recursos digitais.
- Aprendizagens e literacias para o século XXIPublication . Bastos, Glória; Novo, Ana; Guerreiro, Maria João; Silva, Helder Matta eQual é o papel das bibliotecas escolares na escola atual? Como podem contribuir para o desenvolvimento das literacias das crianças e jovens? Reconhecer o valor de novos modos de aprendizagem e de integração curricular associados à formação para as literacias.
- Are portuguese school libraries providing access to information for everyone?: the case of 20 selected onesPublication . Novo, AnaThis paper aims at describing the today’s reality of 20 school libraries (SL) belonging to Portuguese public basic integrated schools (Escolas Básicas Integradas, EBIs), which were in the school libraries network (Rede de Bibliotecas Escolares, RBE) till 2005, in terms of their human resources, clients, physical space, books and other materials’ collection and some ongoing activities. This paper is based on the field notes analysis and non-participant direct observation that took place at 20 SL during November and December 2006 and January 2007. This was the 2nd phase, out of four, of a PhD program research for which was adopted a qualitative methodology both for data gathering and analysis techniques. In this sense, the majority of data were obtained through semi-structured interviews and field notes taken during about 4 hours of non participant direct observation to selected respondents. By the end of this research phase it was found that the most significant element in bring about improvements was the commitment and support of the school’s management board. Nevertheless, school libraries with more students coming in, more activities, larger and catalogued/classified book stock, more equipment and with better physical space, have team members with adequate training for the development of their tasks and roles. Recommendations/suggestions are given both to school management boards and the ones responsible for the development of school libraries in schools, the RBE and the regional education authorities, aiming at placing school libraries on the top educational priorities, therefore recognizing them as an important point of access to information for everyone.
- Behavioral trends in the use of printed book or e-book: a case study in Portuguese university librariesPublication . Baptista, Luiza; Sanches, Tatiana; Sá, Isabel; Cruz, Célia; Novo, AnaThis study analyses the behavioural trends in the use of scientific information from printed books and e-books and the way university libraries users choose to use it. To this end, a survey was conducted on a sample of users from various Portuguese higher education schools. The first part focused on the characterization of respondents, which includes data on gender, area of knowledge and academic level attended. In the second part we sought the opinion about advantages and disadvantages of each medium, frequency of use, choice of medium according to the purpose of reading, devices used and acquisition suggestions for the library. The results allow us to observe the factors that influence and affect the behaviours of users regarding their choice. Studies such as this help to support the decision in choosing the information resources to be purchased taking into account user preferences, but also to outline strategies for promoting the use of various media that, rather than competitors, should be complementary.
- Bibliotecário escolar, biblioteca e sucesso educativo : uma revisão da literaturaPublication . Novo, AnaEste artigo descreve a investigação sobre biblioteconomia escolar, tanto a nível nacional como internacional, com principal incidência na última década. Através de uma revisão da literatura, onde foram consultados vários tipos de fontes em diversos formatos, faz-se uma caracterização do bibliotecário escolar e das bibliotecas nas escolas. Com as palavras e opiniões de autores especialistas na matéria distinguem-se, seguidamente, os conceitos de (in)sucesso escolar e (in)sucesso educativo. Faz-se posteriormente referência e descrição de um leque variado de documentos e estudos internacionais, quantitativos e qualitativos, que mostram que existe uma relação estreita entre uma biblioteca escolar com adequados recursos humanos (número e formação) e o desempenho e sucesso escolar dos alunos. Referem-se igualmente algumas limitações da investigação nesta área. O artigo termina concluindo que conhecida a realidade portuguesa actual, ainda que parcialmente, dos bibliotecários escolares e das bibliotecas e dos resultados dos numerosos estudos de impacto internacionais, que se torna cada vez mais importante e necessária a formação específica dos professores responsáveis pelas bibliotecas escolares e/ou a legislação adequada que permitiria pôr em prática numerosas propostas que de há já bastantes anos têm vindo a ser feitas tanto por pessoas colectivas como singulares.
- As bibliotecas e os ambientes digitaisPublication . Bastos, Glória; Novo, AnaComunicação apresentada no MeetUP23 – 2º Encontro de Investigadores do LE@D – Inovação e Ciência, Categoria Projetos, 27 de maio de 2023, Sessão B1 | https://eventos.uab.pt/meetup23/
- As bibliotecas escolares nos Açores: o sucesso escolar e os primeiros anos da RRBEPublication . Silva, Lázaro; Novo, AnaEsta comunicação visa contribuir para o melhor conhecimento das Bibliotecas Escolares na região autónoma dos Açores no âmbito do importante papel que têm vindo a desempenhar na promoção do sucesso escolar dos alunos. No caso açoriano torna-se de crucial importância saber como é que as atuais BE podem alterar o cenário de insucesso escolar e tentar compreender os “percursos do passado” (Nóvoa, 1993) no que diz respeito a esta temática na região da recém-criada Rede Regional de Bibliotecas Escolares (RRBE). Este trabalho tem características de um estudo exploratório, já que procede ao reconhecimento de uma dada realidade, pouco ou deficientemente estudada, e tenta levantar hipóteses de entendimento dessa realidade. Foi adotada uma abordagem mista: a) cariz quantitativo, com o recurso a inquéritos por questionário aos 38 coordenadores de Bibliotecas Escolares dos Açores, e b) cariz qualitativo, com cinco inquéritos por entrevista. Os resultados deste estudo parecem indicar que os agentes de educação envolvidos nas Bibliotecas Escolares dos Açores reconhecem a importância destas, não deixando de apontar várias vertentes que deverão ser melhoradas ou corrigidas para que a sua missão possa ser alcançada com outra eficiência que a realidade açoriana exige.
- Challenges to Information Literacy Online Learning in Higher EducationPublication . Novo, Ana; Ochôa de Carvalho Telo, Paula AlexandraThis paper aims to synthesize debates and perspectives around the influence and impact of the digital transition. It discusses the impacts of the COVID-19 pandemic and the idea that digital maturity implies the development of a strategy to deal with complexity and a hybrid thinking to create the digital future of cultural institutions. As such, the paper is both critical and reflective. Two aspects are highlighted: a) competences, strategies and practices of information literacy in the area of digital convergence of libraries, archives, and museums; and b) forms of innovation in library and information science (LIS) Education and in new collaborative lines of action. It presents epistemological and pedagogical formats developed by Universidade Aberta and Universidade Nova de Lisboa (Portugal) with the objective of updating skills in information and digital literacy for professional profiles of emerging markets.