Browsing by Issue Date, starting with "2008-01"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Distúrbios psicoafetivos na infância e adolescência: um estudo transculturalPublication . Coutinho, Maria da Penha de Lima; Ramos, NatáliaA depressão encontra-se associada às perturbações do humor de duração variáveis, que é em geral acompanhada por sintomas físicos e mentais, interferindo na forma de sentir, pensar e agir. Este estudo tem como objetivo identificar as representações sociais de crianças acerca da depressão através de uma abordagem transcultural. Participaram desse estudo crianças inseridas no contexto escolar braslileiro e português. Para tanto, utilizou-se os seguintes instrumentos: Children Depression Inventory (CDI) e Associação Livre de Palavras. Os resultados apontam uma prevalência da depressão em crianças brasileiras (11%) e portuguesas (14%). De forma consensual, a depressão emerge como sinônimo de tristeza, doença e choro. A pessoa deprimida é representada como angustiada, que chora, cabisbaixo, desanimada, sem amigo, com auto- imagem negativa (depreciativa), e que chora. Espera-se contribuir na compreensão da etiologia da depressão em contextos culturais diferenciados, bem como, na elaboração de estratégias preventivas para uma melhor qualidade de vida dessa população.
- A internacionalização da língua portuguesa : difusão da língua portuguesa em ensino a distância : metodologias de e-learningPublication . Silva, Mário Filipe daO ensino de línguas de grande difusão global é hoje servido por várias estratégias e políticas de língua que procuram aliar, para além do óbvio objetivo de captar novos falantes, estratégias de sedução e instrumentos de atuação que cheguem perto dos potenciais novos falantes.
- Are portuguese school libraries providing access to information for everyone?: the case of 20 selected onesPublication . Novo, AnaThis paper aims at describing the today’s reality of 20 school libraries (SL) belonging to Portuguese public basic integrated schools (Escolas Básicas Integradas, EBIs), which were in the school libraries network (Rede de Bibliotecas Escolares, RBE) till 2005, in terms of their human resources, clients, physical space, books and other materials’ collection and some ongoing activities. This paper is based on the field notes analysis and non-participant direct observation that took place at 20 SL during November and December 2006 and January 2007. This was the 2nd phase, out of four, of a PhD program research for which was adopted a qualitative methodology both for data gathering and analysis techniques. In this sense, the majority of data were obtained through semi-structured interviews and field notes taken during about 4 hours of non participant direct observation to selected respondents. By the end of this research phase it was found that the most significant element in bring about improvements was the commitment and support of the school’s management board. Nevertheless, school libraries with more students coming in, more activities, larger and catalogued/classified book stock, more equipment and with better physical space, have team members with adequate training for the development of their tasks and roles. Recommendations/suggestions are given both to school management boards and the ones responsible for the development of school libraries in schools, the RBE and the regional education authorities, aiming at placing school libraries on the top educational priorities, therefore recognizing them as an important point of access to information for everyone.
- Metodologia das ciências sociais: métodos quantitativosPublication . Bäckström, Bárbara