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- Avaliação alternativa digital: o modelo PrACT aplicado à educação profissionalPublication . Souza, Elizabeth; Amante, LúciaO presente trabalho tem como objetivo apresentar os resultados de pesquisa realizada no contexto de um curso técnico de nível médio ofertado à distância, em uma Instituição de Educação Profissional brasileira, cujo objetivo foi o de verificar os modelos e estratégias avaliativas adotados em cursos de formação profissional técnica a distância e o quanto estas estratégias possibilitam uma experiência de avaliação transparente, consistente, autêntica e sustentável. Para tanto, optou-se por uma metodologia de pesquisa qualitativa, com recurso a um estudo de caso, tendo sido acompanhada a execução de uma turma do curso Técnico em Administração. Foram utilizados como instrumentos para recolha de dados: entrevistas com professores e coordenador pedagógico do curso, observação não-participante e análise de documentos. O referencial teórico no qual está assente essa pesquisa diz respeito à cultura da avaliação de competências e à edumetria, em especial nas dimensões e critérios estabelecidos pelo Modelo PrACT, desenvolvido no âmbito de uma perspetiva de avaliação alternativa digital. Neste trabalho, considerando a complexidade e extensão dos dados recolhidos, optou-se por focar na apresentação e discussão dos resultados de uma das dimensões do Modelo PrACT – a Autenticidade, dada a sua relevância para a educação profissional.
- Dossier Módulo de Ambientação OnlinePublication . Amante, Lúcia; Souza, ElizabethEste dossier foi organizado pela equipa de coordenação do Módulo de Ambientação Online da UAb (2023) e tem como objetivo partilhar o conjunto de recursos disponibilizados aos estudantes na PlataformAbERTA no decurso do módulo, para consulta sempre que necessário. Constitui, por isso, um Recurso Educacional Aberto (REA).
- ENID-Teach European network in D-flexible teaching: actions and resultsPublication . Morgado, Lina; Mendes, António Quintas; Afonso, Ana Paula; Aires, Luísa; Penicheiro, Filipe; Souza, Elizabeth; Pinto, João; Areias, Maria ElisaENID-Teach is a pedagogical design proposal aimed at university teachers, professors, trainers, and teacher educators. Its general goal is to help educators master D-Flexible Learning methodologies, apply microlearning techniques, and enhance their digital competence in digital pedagogies. This gola is allinged with a) DiCompEdu - European Framework the Digital Competence Educators. b) UNESCO ICT - Competency Framework for Teachers c) SDG - Sustainable Development Goals. d) OEP and OER - Open Education Practices and Resources.
- Dossier Módulo de Ambientação Online: 2024-2025Publication . Amante, Lúcia; Souza, ElizabethEste dossier foi organizado pela equipa de coordenação do Módulo de Ambientação Online da UAb (2024) e tem como objetivo partilhar o conjunto de recursos disponibilizados aos estudantes na PlataformAbERTA no decurso do módulo, para consulta sempre que necessário.
- Avaliação alternativa digital : estudo de caso em um curso Técnico em Administração da Rede Nacional EaD Senac - BrasilPublication . Souza, Elizabeth; Amante, LúciaA motivação para realizar esta investigação se deu a partir da expansão da oferta a distância de cursos de formação profissional técnica e da escassez de estudos que dessem sustentação a essas práticas, sobretudo no que tange aos desafios de realizar a avaliação de competências com o uso de recursos digitais. Assim sendo, o presente trabalho tem como objetivo apresentar os resultados da pesquisa realizada acerca do processo avaliativo em cursos profissionais técnicos de nível médio desenvolvidos em contextos digitais. Para tanto, optou-se por uma metodologia de pesquisa qualitativa, com recurso a um estudo de caso, tendo sido selecionada como objeto de estudo uma turma do curso Técnico em Administração, ofertado a distância em uma Instituição de educação profissional brasileira. Foram utilizados como instrumentos para recolha e análise de dados: entrevistas com professores e coordenador pedagógico do curso, observação não participante a uma turma do curso (Turma 2018/1) e análise de documentos, a saber: Projeto Político Pedagógico, Plano do curso Técnico em Administração, Manual de Procedimentos do Pedagógico e os Planos de Trabalho Docente do primeiro módulo do curso. A recolha de dados foi realizada de abril a agosto de 2018. O referencial teórico no qual está assente esta pesquisa diz respeito à cultura da avaliação de competências e à edumetria, em especial nas dimensões e nos critérios estabelecidos pelo Modelo PrACT, desenvolvido no âmbito de uma perspectiva de avaliação alternativa digital. Tais referenciais foram organizados em dois capítulos, sendo o primeiro dedicado à contextualização e evolução do conceito de avaliação desde o início do século XX até os dias atuais, com foco na avaliação em contexto pedagógico. Já no segundo, foram apresentadas as bases teóricas da nova cultura da avaliação, em especial da avaliação alternativa digital. A análise dos dados recolhidos foi realizada à luz das quatro dimensões do referido modelo e respectivos parâmetros: Praticabilidade (custo, eficiência e sustentabilidade); Autenticidade (similitude, complexidade, adequação e significância); Consistência (alinhamento instrução/avaliação, multiplicidade de indicadores, adequação dos critérios e alinhamento competência/avaliação) e Transparência (democratização, envolvimento, visibilidade e impacto). Em relação às conclusões deste estudo, destaca-se que a análise do processo avaliativo do curso permitiu estabelecer o seu grau de aderência às dimensões do Modelo PrACT e indicar algumas ações à Instituição, de modo a ampliar seu alinhamento às práticas de uma avaliação alternativa digital, potencializadora da qualidade da aprendizagem no curso.
- Designing a MOOC on computational thinking, programming and robotics for early childhood educators and primary school teachers: a pilot test evaluationPublication . Amante, Lúcia; Souza, Elizabeth; Mendes, António Quintas; Pinto, MaribelThis study focuses on developing and evaluating an online course aimed at preschool educators and primary school teachers. It presents a Massive Open Online Course (MOOC) on computational thinking, programming and robotics developed as part of the project “Laboratory for Technology and Programming and Robotics Learning in Primary and Preschool Education in Portugal (KML II)” The MOOC design was inspired by a blended learning model used in teacher professional development at the project’s inception and incorporates theoretical-pedagogical models of MOOC design as well as theoretical models of online interaction in virtual educational environments. The course will be offered on the NAU platform, a Portuguese MOOC platform. A pilot test was conducted with a purposive sample that included both participants from the target audience of the course as well as national and international experts specialised in these domains. The evaluation included a Likert scale questionnaire survey and open-ended questions. The results aim to validate the MOOC’s quality, including its structure, content relevance, proposed activities, and learning design. The findings provide evidence to improve the final version of the MOOC, contributing to its effectiveness and adequacy to the target audience.
- Unit 5.2: A framework for digital assessment (Lecture Notes)Publication . Amante, Lúcia; Souza, Elizabeth; Teixeira, António; Paz, João; Pinto, Maria do Carmo TeixeiraThis topic will present a framework for digital assessment and has the following objectives: Objective 1: To characterize the new culture of assessment, differentiating it from the traditional assessment culture Objective 2: To identify the main dimensions and parameters of the PrACT framework for digital assessment Objective 3: Analyze the concept of regulated learning and its relationship with Peer and SelfAssessment in Higher Education Objective 4: To distinguish digital tools, instruments and means of assessment Objective 5: To design a Digital Assessment Plan
- Prática docente aberta: reflexões sobre a utilização de REA em atividades educacionaisPublication . Souza, Elizabeth; Nobre, AnaThis article presents results from a study carried out with Brazilian and Portuguese professors whose objective was to understand the dynamic of using and sharing online resources in their pedagogical practices. With a qualitative foundation, the instruments for data collection were online surveys and interviews recorded with professors. After reflecting on the main challenges faced, the presentation of recommendations could collaborate towards encouraging producing and sharing Open Educational Resources (OER) and, consequently, broadening the democratization of knowledge.
- Computational thinking, porogramming and robotics in basic education: evaluation of an in-service teacher's b-learning experiencePublication . Amante, Lúcia; Souza, Elizabeth; Mendes, António Quintas; Monteiro, A. F.; Pinto, Miranda; Osório, António; Araújo, C. L.This paper presents a training program for teachers and the procedures for its evaluation in the domain of computational thinking, programming and robotics in basic education. This training was conducted within the scope of Project KML II - Laboratory of programming and robotics technologies and learning for preschool and primary school (1st CEB) and is expected to contribute for two of the project's main outcomes: conceive a training plan to include in the higher education of educators and teachers of the 1st ECB and the creation of a MOOC for initial and continuous training of these professionals. The training, with 50 hours of total workload, was developed in a blended learning format, including face-to-face and online sessions (25 hours each). The online sessions were organized into synchronous and asynchronous activities, including autonomous working moments, to perform individual activities. The theoretical references that support this work have their origins in the studies on distance education (EaD), namely in the developments provided by the designated 3rd generation of EaD in which computer-mediated communication has allowed the emergence of new pedagogical scenarios giving rise to new training modalities either fully online or in blended learning format. The training evaluation questionnaire aims to explore the key points that determined the organization of the course and aims to evaluate the level of satisfaction and the opinion of the trainees about the different components of the training, as well as gather information that may contribute to the design of new course in a MOOC format. The questionnaire was designed considering the following dimensions: characterization of respondents and previous experience, satisfaction with training, perception of the learning and involvement in training, perception of the practical application of training, criticism and suggestions for improvement. The questionnaire, in the context of this research, will be an essential source of information for the team's decision-making on the appropriate format for the MOOC to be developed in the future and which constitutes one of the project's final objectives with a view to broadening the access of teachers in Portugal to knowledge on the subject under study.
- Empowering higher education teachers in flexible teaching methodologies: the ENID-Teach ProjectPublication . Morgado, Lina; Mendes, António Quintas; Aires, Luísa; Afonso, Ana Paula; Souza, Elizabeth; Areias, Maria Elisa; Pinto, JoãoThe European network in D-flexible teaching (ENID-Teach) project is a pedagogical design proposal aimed at university teachers, professors, trainers, and teacher educators. Its primary goal is to help educators master D-Flexible Learning methodologies, apply microlearning techniques, and enhance their digital competence in digital pedagogies. The project is structured around five Nano Open Online Courses (NOOCs), each focusing on specific teaching methodologies. The NOOCs are offered in English, French, Spanish, Italian, and Portuguese, and are based on microlearning techniques. They are intended to be audiovisually accessible, with content provided in various formats to facilitate access for everyone. The courses are structured to include 25 hours of work, with approximately 10 hours of content and 15 hours of personal work, including readings, research, activities, and exercises with both descriptive and interactive resources. The project is aligned with the European Framework for the Digital Competence of Educators (DiCompEdu) and the UNESCO ICT Competency Framework for Teachers, adhering to the Sustainable Development Goal (SDG) principle of "leave no one behind." It emphasizes the use of Open Educational Resources (OERs) and aims to empower teachers with digital tools and competences in digital pedagogies.