Loading...
17 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 17
- Um novo paradigma na teoria económica: a necessidade de repensar a escassez de recursosPublication . Martins, António Eduardo Pais Falcão Barbosa; Reis, Felipa Lopes dosA constante evolução da sociedade exige um esforço contínuo para desenvolver novos paradigmas. A gestão do capital intelectual das organizações e de importância crucial. Apresentando uma actualização do estado da arte, o presente documento descreve a metodologia geral que o investigador utilizou para sintetizar um modelo de capital intelectual. O estudo empírico desenvolvido mostra a relevância de um novo paradigma explicativo da ciência económica. As conclusões permitem avaliar a relevância do estudo do capital intelectual para a gestão das organizações numa sociedade do conhecimento.
- Perspectives of online educationPublication . Reis, Felipa Lopes dos; Pinho, Carlos; Negas, Mário Carrilho; Martins, António Eduardo Pais Falcão BarbosaThe objective of this article is to bring up a reflexion on the nature of online education and its specific characteristics. The reality and development level of Information and Communication Technologies are both fundamental for the success and maturity of more evolved teaching processes. These processes assume themselves increasingly as facilitators and active agents of the diffusion of knowledge.
- Gestão da produção e operaçõesPublication . Reis, Felipa Lopes dos
- Contributo das redes sociais na aprendizagem em ambiente e-learning: o software socialPublication . Silva, Victor Paulo Gomes da; Negas, Mário Carrilho; Reis, Felipa Lopes dosO e-Learning utiliza tecnologias avançadas de suporte à formação e desenvolvimento dos estudantes. Com esta finalidade pode perguntar-se se as aplicações de micro-blogging utilizadas nas redes sociais podem desempenhar um papel importante, desde que os professores lhe dêem o melhor uso e estudantes as interpretem como ferramenta didáctica. O The Economist promoveu um debate online sobre o valor da utilização das redes sociais na educação, tendo as opiniões variado de perda de tempo e motivo de distracção das metas académicas a factor valorizador ("Economist debates: Social networking", 2008). O objectivo deste estudo teórico é a análise do possível contributo das redes sociais na aprendizagem em ambiente e-Learning. O estudo também aborda o relativamente recente movimento das instituições de ensino superior presencial na adopção de aplicações como o Facebook e Twitter, ou outros recursos deste tipo, como forma de divulgação de informação institucional e captura de novos alunos. Estas aplicações permitem uma comunicação mais próxima com o aluno. Assim sendo, para Mazer et al. (2007) a utilização das redes sociais por parte do professor pode aumentar a motivação nos estudantes e melhorar o relacionamento entre alunos, contribuindo favoravelmente para o desempenho académico destes.
- Assessing eLearning : finding a model for higher educationPublication . Martins, António Eduardo Pais Falcão Barbosa; Reis, Felipa Lopes dos; Negas, Mário Carrilho; Pinho, CarlosLike every form of education or training, e-learning must be assessed with respect to various criteria, bearing in mind that it is undergoing a constant process of improving and progressing towards its goals. However, it is difficult to define a single model for assessing e-learning as technology is evolving all the time, in addition to the fact that Web 2.0 has created new ways for internet users to relate to each other. Therefore, it will be important to analyse the ways in which assessment 2.0 of e-learning is undertaken, bearing in mind that it will correspond to an evolution in the assessment of the mode of e-learning that could be designated "e-learning 1.0", whose most important points are described below. In assessing e-learning, it is often usual to compare it to exclusively presential models, ignoring the fact that e-learning is about what could be called e-pedagogy, in which new standards of communication, collaboration and group behaviour co-exist. In e-learning, new models of learning are used, involving the way that learners interact not only among themselves but also with the educational resources available, both online and offline, resulting in a change in the way they perceive the learning context in which they are involved. The evaluation of e-learning should be tackled in a very pragmatic way. It should be appropriate to the learning project in question and not become a highly complex study resulting in a large amount of complicated data, in which the aims of the evaluation end up being unclear to users. A proper assessment of e-learning must therefore have objectives, indicators, and goals that are explicit and easy to grasp, making it possible to respond to the questions that users wish to see solved. Above all, it should create methods of presenting the results of the assessment in a way that is easily understood by all parties concerned.
- Virtual teaching in a society of learningPublication . Martins, António Eduardo Pais Falcão Barbosa; Lopes dos Reis, FelipaEducation is a social practice historically placed and goes beyond all human activity, spreading to the network of relations that takes place in the social fabric, mediated or not by some kind of technology. Online education - that is, computer mediated communication - for educational purposes carries with it questions relative to its teaching and the overall nature of online learning. Online education constitutes a new professional configuration, a possibility of the effective use of teaching and the effective construction of knowledge from another spatial-temporal logic, without losing sight of the objective conditions of social networks, in particular new forms of social connections brought out by wider social changes, strongly marked by a technological presence.
- The model of intellectual capital approach on the human capital visionPublication . Martins, António Eduardo Pais Falcão Barbosa; Lopes dos Reis, FelipaThe management of human capital had passionate scholars all over time. The managers have taken a long time to find the best way to monetize their human assets. The era of knowledge is fundamental to know and identify the vectors of intellectual capital associated with organizational productivity. In this article the dynamics associated with empirical research capable of produce an explanatory model is the subject. These studies are part of a major line of research initiated by António Martins in 2000 and has been the subject of numerous publications.
- Os escolhos da avaliação do desempenhoPublication . Silva, Victor Paulo Gomes da; Negas, Mário Carrilho; Reis, Felipa Lopes dosO presente texto constitui uma breve reflexão sobre três assuntos inter-relacionados: (1) as bases/normas para avaliação do desempenho, (2) a subsequente ordenação dos avaliados e, finalmente, (3) os decorrentes prémios de desempenho. O texto centra-se avaliação do desempenho de trabalhadores do sector terciário, onde se engloba a área da saúde, e foca as subjectividades, limitações e perversidades associadas aos três aspectos supramencionados. Adicionalmente, apresenta a proposta do autor sobre a forma de ordenação dos avaliados.
- Female leadership and Its repercussions on employees’ motivation in PortugalPublication . Reis, Felipa Lopes dos; Pinho, Carlos; Henriques, Ana RaquelThe type of leadership is a factor that has proven to be fundamental to employee motivation and satisfaction in the workplace. This study aimed to analyse whether female leadership has repercussions on the motivation of employees in the labour market. Based on a case study (labour market) including a questionnaire and an interview, a representative sample was obtained, and the following topics were addressed: quality of the relationship between leader-employee; satisfaction and motivation of employees at work; female leadership. The evidence obtained allows us to conclude that the variables under study, such as leadership and the quality of the leaderemployee relationship, are not positively related to either employee job satisfaction or employee motivation at work.
- Aprendizagem colaborativa no ensino a distânciaPublication . Lopes dos Reis, Felipa; Martins, António Eduardo Pais Falcão BarbosaA utilização das várias formas de interacção e comunicação em rede institui uma nova modalidade de educação que é denominada de educação à distância. O crescimento exponencial que ocorreu nas últimas décadas desta metodologia de ensino deve-se aos avanços tecnológicos, sobretudo nos espaços virtuais da Internet que resultam em novas abordagens pedagógicas e inúmeras possibilidades de acesso rápido e fácil às informações. A selecção desta temática é motivada pela experiência como professores no ensino em regime de E-Learning na Universidade Aberta e pelo reconhecimento da relevância dos fóruns na construção de ambientes de aprendizagem.