Loading...
10 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 10
- A systematic review of teacher-facing dashboards for collaborative learning activities and tools in online higher educationPublication . Romão, Tiago Miguel Lima; Pestana, Pedro Duarte; Morgado, Leonel; Queirós, Ricardo; Pinto, MárioDashboard for online higher education support monitoring and evaluation of students’ interactions, but mostly limited to interaction occurring within learning management systems. In this study, we sought to find which collaborative learning activities and tools in online higher education are included in teaching dashboards. By following Kitchenham’s procedure for systematic reviews, 36 papers were identified according to this focus and analysed. The results identify dashboards supporting collaborative tools, both synchronous and asynchronous, along categories such as learning management systems, communication tools, social media, computer programming code management platforms, project management platforms, and collaborative writing tools. Dashboard support was also found for collaborative activities, grouped under four categories of forum discussion activities, three categories of communication activities and four categories of collaborative editing/sharing activities, though most of the analysed dashboards only provide support for no more than two or three collaborative tools. This represents a need for further research on how to develop dashboards that combine data from a more diverse set of collaborative activities and tools.
- Tele-media-art: feasibility tests of web-based dance education for the blind using kinect and sound synthesis of motionPublication . Dias, José Rodrigues; Penha, Rui; Morgado, Leonel; Veiga, Pedro Alves da; Carvalho, Elizabeth; Marcos, AdéritoTele-media-art is a web-based asynchronous e-learning platform, enabling blind students to have dance and theatre classes remotely, using low-cost motion tracking technology feasible for home use. Teachers and students submit dance recordings augmented with sound synthesis of their motions. Sound synthesis is generated by processing Kinect motion capture data, enabling blind students to compare the audio feedback of their motions with the audio generated by the teacher’s motions. To study the feasibility of this approach, the authors present data on early testing of the prototype, performed with blindfolded users.
- Compreender a rede de conhecimento, a aprendizagem e o conetivismoPublication . AlDahdouh, Alaa A.; Osório, António J.; Caires, Susana; Morgado, LeonelO comportamentalismo (ou behaviorismo), o cognitivismo, o construtivismo e outras teorias em ascensão, como a teoria ator-rede e o conetivismo, circulam no meio educativo. Para cada uma, há aliados que sustentam factos de investigação e a consistência das observações. Entretanto, as teorias existentes dominam o terreno até que o pano de fundo se altere ou factos mais concretos demonstrem as suas insuficiências. O conetivismo afirma que o pano de fundo – ou o clima geral – se alterou recentemente: uma nova geração de investigadores, conetivistas, propõe uma nova forma de conceber o conhecimento. Segundo eles, o conhecimento é uma rede e a aprendizagem é um processo que explora esta rede. Outros investigadores consideram que este conceito não está claro, ou que não é novo, pelo que provavelmente não afetará o campo da educação. Este artigo aborda uma compreensão difusa do conhecimento, definido enquanto rede, e a falta de recursos que debatam este tema. Por isso, tenta clarificar o que significa definir o conhecimento como uma rede e de que forma isso pode afetar o ensino e a aprendizagem.
- Work-in-progress - Immersing E-facilitators in training: the perspective of Project FAVILLE - facilitators of virtual learningPublication . Lattke, Susanne; Morgado, Leonel; Afonso, Ana Paula; Penicheiro, Filipe; Morgado, Lina; Moreira, J. AntónioThe paper presents the e-facilitator concept and explores the perspective of some professionals in the field (stakeholders) on this role and its competencies. Facilitation in virtual learning environments is a growing challenge when more and more learners find their way to online learning platforms and many universities adapt their courses to digital environments since the global pandemic forced many people to stay at home.
- Abordagem e-SimProgramming: primeiras alterações para implementação em contexto on-line e reflexõesPublication . Pedrosa, Daniela; Morgado, Leonel; Cravino, JoséContexto em que surge a prática pedagógica / razões para a sua realização: O insucesso académico em programação de computadores no Ensino Superior é elevado, particularmente na transição da programação inicial para programação avançada. No ensino à distância acresce a necessidade de os alunos terem maiores capacidades de autorregulação e de corregulação da aprendizagem, por via da autonomia exigida. Neste âmbito, o projeto SCReLProg (Self and Co-regulation in e-Learning of Computer Programming) visa desenvolver os seguintes objetivos: 1) adaptar ao e-learning o modelo didático SimProgramming (“e-SimProgramming”); 2) identificar e compreender estratégias de autorregulação e corregulação das aprendizagens de programação em contexto de e-learning.. A primeira iteração da investigação decorre na unidade curricular (UC) “Laboratório de Desenvolvimento de Software” (LDS), no 2.º semestre do 2.º ano da Licenciatura de Engenharia Informática da Universidade Aberta, ano letivo 2018/2019, ao longo de 12 semanas letivas, organizadas em 6 tópicos de 2 semanas cada, sobre aspetos de conceção e implementação de software segundo estilos arquitetónicos (MVC, Model-View-Controller). • Descrição da prática pedagógica (objetivos, público alvo, metodologia, avaliação); Os objetivos da UC são: 1) contactar com ambientes, ferramentas e métodos de desenvolvimento de software, que permitam a transição de projetos individuais para projetos em equipa, em maior escala; 2) refletir e descobrir as melhores maneiras de desenvolver software, minimizando os custos e maximizando a qualidade do software; 3) aumentar a motivação e o prazer de desenvolver software. O público-alvo é heterogéneo quanto à idade (entre os 24 anos aos 55 anos); género; residência (diferentes regiões do país e estrangeiro); habilitações académicas (sem licenciatura e licenciados em áreas distintas da informática). Têm em comum serem em geral estudantes já inseridos no mercado de trabalho. Há dois percursos de avaliação: contínua ou por exame. Na avaliação contínua os alunos puderam optar entre dois percursos de avaliação: a) em equipa (abordagem e-SimProgramming); b) individual (sem essa abordagem). Aos alunos no percurso individual foi dada a opção de participar ou não na investigação, em termos de recolha de dados pessoais, sem, contudo, diferenças pedagógicas decorrentes dessa participação. A Abordagem e-SimProgramming A abordagem e-SimProgramming é uma adaptação da abordagem SimProgramming, desenvolvida em contexto presencial (Pedrosa et al., 2016), assente em técnicas de ensino presencial com apoio tecnológico (Kirkwood & Price, 2014). Preconiza atividades de aprendizagem baseada em problemas, em equipa, ao longo de quatro fases (Pedrosa et al., 2017), havendo em cada fase tarefas específicas com durações variadas. A adaptação ao formato online (“e-SimProgramming”) está em curso. As primeiras alterações decorreram da adaptação ao novo contexto (ensino não presencial assíncrono): diferentes tecnologias de suporte (Moodle); diferente público-alvo (alunos mais velhos que no presencial); diferentes opções didáticas do docente. Estas últimas centraram-se na metodologia (baseada em projetos em lugar de problemas), no tipo de tarefas (elaboração do projeto e bases teóricas), nos prazos de realização de tarefas, na possibilidade de opção entre dois percursos de avaliação contínua e no peso das atividades de projeto na avaliação final (40%). • resultados (já recolhidos e esperados); Nesta primeira tentativa de transposição da abordagem SimProgramming para o contexto online (e-SimProgramming) foram identificados problemas pedagógicos e técnicos: Problemas pedagógicos: 1) Reduzida participação e interação entre alunos (sensação de isolamento); 2) Envio tardio das tarefas; 3) Não atualização dos perfis de utilizador; 4) Falta de aconselhamento proativo individualizado (ex.: alertar os alunos de que não realizaram as tarefas); 5) Equívocos de interpretação das tarefas solicitadas aos alunos; 6) Inércia na formação de equipas; 7) Envio de reflexões quinzenais fora do prazo estipulado e em menor número; 8) Baixo grau de eficácia da informação obtida das reflexões quinzenais; 9) Baixa perceção da dinâmica de grupo da turma. Problemas técnicos identificados: 1) Inexistência de um sistema de acompanhamento e feedback automatizado para docente e alunos. 2) Inexistência de sinalização e alerta nos fóruns que permita ao docente distinguir mais rapidamente entre contributos que carecem de intervenção (e de quem: do docente ou de alunos) e contributos que não carecem; 3) Organização visual e de interação da UC que permita melhor perceção da evolução das atividades para docentes e para alunos; 4) Pequenos lapsos técnicos diversos. • implicações, recomendações, questões em aberto (aplicabilidade a outros domínios científicos, a outros contextos). Por análise destes problemas, pretendemos reformular o próximo protótipo metodológico da abordagem e-SimProgramming, para melhorar o ensino-aprendizagem, nomeadamente: desenvolvimento de estratégias mais adaptadas ao público-alvo e contexto de ensino; promoção das estratégias de autorregulação e de corregulação das aprendizagens através da melhoria do design pedagógico; inclusão de ferramentas e soluções tecnológicas. Pretendemos igualmente analisar o contributo desses processos e ferramentas para o ensino-aprendizagem da programação e o potencial para outras áreas em contexto de e-learning.
- Uma proposta para apoiar a autorreflexão das aprendizagens em contexto on-linePublication . Cravino, José Paulo Cerdeira Cleto; Pedrosa, Daniela; Morgado, Leonel; Castelhano, Maria; Curado, ElianaCom o objetivo de ajudar os alunos a superarem as dificuldades de aprendizagem na transição da programação básica para a programação avançada de computadores, desenvolvemos a primeira iteração de adaptação da abordagem SimProgramming para o contexto de e-learning (e-SimProgramming). Um dos ajustes ocorreu ao nível da adaptação das reflexões quinzenais para o contexto de e-learning com recurso à ferramenta Google Forms. As reflexões quinzenais consistem num instrumento que permite aos alunos fazerem uma autorreflexão das suas estratégias de autorregulação das aprendizagens, em torno de três questões centrais. Realizamos uma análise descritiva da evolução da entrega de um total de 83 reflexões quinzenais ao longo do semestre, para identificar a regularidade de entrega das reflexões quinzenais e a sua relação com o sucesso obtido pelos alunos. Discutimos ainda as razões para as quebras de regularidade identificadas e as suas implicações no desempenho dos alunos.
- Challenges implementing the SimProgramming approach in online software engineering education for promoting self and co-regulation of learningPublication . Pedrosa, Daniela; Morgado, Leonel; Cravino, José; Fontes, Mario Madureira; Castelhano, Maria; Machado, Claudia; Curado, ElianaHigh academic failure rates in computer programming are significant transitioning from initial to advanced stages. In online higher education, challenges are greater since students’ autonomy requires greater skills for self-regulation and co-regulation of learning. The SimProgramming approach develops these skills and is being adapted to e-learning for this transitioning phase. In this paper, we describe the dynamics and outcomes of student participation and task development in a first iteration of the adapted e-SimProgramming approach, which took place during a 2nd year-2nd semester course for the Informatics Engineering program at Universidade Aberta in the 2018/2019 academic year. We identified pedagogical and technical challenges, requiring changes for subsequent attempts of adopting SimProgramming for online education contexts: target audience and teaching context aspects; self and co-regulation of learning dimensions of e-learning courses; pedagogical design recommendations; and requirements for software tools for learning management.
- Metacognitive challenges to support self-reflection of students in online software engineering educationPublication . Pedrosa, Daniela; Fontes, Mario Madureira; Araújo, Tânia; Morais, Ceres Germanna Braga; Bettencourt, Teresa; Pestana, Pedro Duarte; Morgado, Leonel; Cravino, JoséSoftware engineering education requires students to develop technical knowledge and advanced cognitive and behavioral skills, particularly in the transition from novice to proficient. In distance learning, the hurdles are greater because students require greater autonomy, adopting strategies of self and co-regulation of learning. Facing these challenges, the SimProgramming approach has been transposed into the context of DL: e-SimProgramming. In the second iteration of e-SimProgramming implementation (2019/2020), one adaptation was inclusion of metacognitive challenges (MC) to promote students’ self-reflection on their learning process. We explain the design of the two types of implemented MCs. We provide qualitative and quantitative analysis of: 1) evolution of MCs submission throughout the semester, identifying regularity and completion within deadlines and their relationship to student success; 2) students’ perceptions of MCs. Results show a positive correlation between high MC submission and student success, greater interest and involvement of students in type 2 MCs and positive perceptions of students about MCs.
- Detailing an e-Learning course on software engineering and architecture using BPMNPublication . Morais, Ceres Germanna Braga; Pedrosa, Daniela; Fontes, Mario Madureira; Cravino, José; Morgado, LeonelWe have employed BPMN diagrams to expose the foreseen teaching and learning activities of participants in an e-learning course under planning. This provided clarification of the teaching and learning actions, revealing to the educational planning team aspects which were not explicit in the lecturer’s plan, such as: the level of effort for the teacher as well as for the student; specific moments when there is a need to provide feedback and motivation. We believe that this exercise constitutes a rich and helpful contribution in planning and visualization efficient for other teaching teams of computer programming courses.
- Empathic mediators for distance learning coursesPublication . Cláudio, Ana Paula; Carmo, Maria Beatriz; Silva, João Balsa da; Alves, Catarina Bilé; Costa, Ricardo; Marcos, Adérito; Carvalho, Elizabeth; Rocio, Vitor; Morgado, Leonel; Morgado, Lina; Varghese, Anila Ann; Seixas, Sónia; Barros, Daniela Melaré Vieira; Rodrigues, Ricardo; Martinho, CarlosOnline distance learning introduces several challenges, such as the dependence of online tools, the asynchronous communication between teachers and students, and the lack of synchronous social engagement level that inclassroom teaching can leverage. The existence of an online tutor 24 hours/day would be an interesting asset to potentially work as an additional learning support tool. The Virtual Tutoring project aims at the development of solutions involving anthropomorphic 3D avatars that work as both virtual online tutors in the Moodle e-learning platform as well as coaches in a mobile application that interact empathically with the students by predicting their emotional state and selecting appropriate emotion regulation strategies. This paper presents the current status of the project, preliminary evaluations with students, and future developments.