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Línguas, Literaturas e Culturas Estrangeiras | Artigos em revistas internacionais / Papers in international journals

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  • Entre les langues ou la question du plurilinguisme littéraire
    Publication . Marques, Isabelle Simões
    Nous souhaitons comprendre la notion de plurilinguisme littéraire à travers l’expérience d´écrivains de langue française. Nous problématisons cette notion à travers une perspective narratologique et énonciative. Nous mettons en contexte la pratique du plurilinguisme littéraire chez différents auteurs et nous appréhendons diverses facettes de cette pratique littéraire à travers différentes perspectives. Nous verrons que le plurilinguisme littéraire peut revêtir plusieurs fonctions. À travers cette problématisation, nous tentons de percevoir comment les écrivains envisagent les différentes langues en présence, quels sont les rapports quʼils entretiennent avec leur outil premier et nous verrons les rapports entre langue(s) et littérature. Nous appréhenderons le plurilinguisme comme un phénomène liant les langues au roman. Pour finir, nous nous questionnons sur les enjeux linguistiques et textuels en abordant les questions liées au métissage, à lʼhybridisme et à lʼaltérité mais aussi lʼhétérolinguisme, la diglossie littéraire et textuelle ainsi que lʼhétéroglossie contrastive.
  • Reconfiguring Arthur: the arthurian legend as palimpsest in Guy Ritchie’s King Arthur: the legend of the sword (2017)
    Publication . Marques, Diana; Martins, Ana Rita
    The Middle Ages have been a source of interest to audiences around the world nearly since the period ended until modern times. While many themes, stories and characters have been reimagined and recreated, or, in other words, ‘palimpsested’, no other has held as much sway as King Arthur, ‘the once and future king’, around whom a constellation of equally celebrated characters aligned and remain as one of the most widely acknowledged medieval legacies in the modern world.Focusing on cinema in particular, this study aims at analysing one of the most recent film adaptations of the Arthurian legend to the big screen, King Arthur: Legend of the Sword (Dir. Guy Ritchie, 2017), to understand how films and audiences engage in the process of scraping, erasing, and rewriting Arthur in the twenty-first century.
  • Plural identity and migrant communities in guy gunaratne’s in our mad and furious city (2018)
    Publication . Martins, Margarida
    This paper explores the complexity of plural identities of the characters living within the sociocultural space of a London community, who define themselves as being from “here” and “elsewhere,” in Guy Gunaratne’s In Our Mad and Furious City (2018). First-generation and second-generation migrants, originally from Ireland, Pakistan, Ja- maica, as well as other nations referred to in the novel, give life to the community at the Ends, a housing estate in Northwest London. On the one hand, in this suburban space, fury, neglect and powerlessness are deeply felt by the locals. However, the community also becomes the location for the creation of social habits, cultural patterns, forms of ex- pression and group unity through the interaction and shared experiences of the locals. This dichotomy reveals underlying anxieties that raise questions about otherness, marginalisa- tion and belonging, and how these aspects intersect in the construction of cultural identity. As characters struggle for meaning against a “cancel culture,” their individual experiences are what constitutes their plural and fluid identities.
  • Pronúncia de uma língua estrangeira: o desafio de ensiná-la a distância
    Publication . Castelo, Adelina
    A pronúncia, sobretudo nas suas componentes de inteligibilidade e compreensibilidade, é fundamental no domínio de uma língua estrangeira, por motivos comunicativos e mesmo sociais. Contudo, o seu treino é frequentemente descurado no ensino presencial de uma língua estrangeira, contrariando-se, assim, as expectativas de imensos alunos e até as convicções de professores e académicos. Verificando-se que este treino é ainda mais ignorado no ensino a distância, num trabalho anterior, baseado numa revisão da literatura sobre o ensino da pronúncia, o treino da pronúncia assistido por computador e o ensino da oralidade de uma língua não materna a distância, foi elaborada uma proposta para combinar estas áreas de trabalho, de modo a garantir a abordagem da pronúncia de línguas estrangeiras no ensino a distância. Nesta comunicação, pretende-se exemplificar a aplicação dessa proposta através de uma sequência didática que aborda as relações ortografia-pronúncia no português europeu (tratando-se, pois, de aspetos segmentais da pronúncia), no nível de iniciação à língua estrangeira, destinando-se a um uso assíncrono e autónomo por parte do aprendente e rentabilizando ferramentas digitais básicas existentes em qualquer computador, tablet ou smartphone. Embora concebida para um ensino totalmente digital, esta sequência é também útil em sala de aula invertida. Após uma breve apresentação da proposta orientadora subjacente, é mostrado o material didático, justificando-se as opções tomadas com base nessa proposta. Espera-se, assim, comprovar que é possível vencer o desafio do ensino da pronúncia a distância, facilitando a integração desta vertente no ensino da língua estrangeira.
  • What does the pronunciation of plosives and fricatives by Chinese learners of Portuguese teach us?
    Publication . Castelo, Adelina
    Producing didactic materials for teaching the Portuguese pronunciation to Chinese learners should take into account their specific difficulties. Consequently, defining the phonetic-phonological profile of these learners is one of the important tasks to be accomplished, and for this purpose a study based on the oral production data of plosives and fricatives is still in need. The aim of the present study is: (i) to identify the problems faced by the Chinese learners of Portuguese in the pronunciation of plosives and fricatives; (ii) to draw the didactic implications for the teaching of pronunciation. Eight native speakers of Mandarin Chinese were asked to name orally pictured objects. The words included in the corpus were controlled for some linguistic variables (e.g. stress position) and included one of the twelve obstruent consonants in standard European Portuguese. The results are analyzed in terms of (i) the impact of linguistic variables on the success rate and (ii) the reconstruction strategies for non-target productions. An important finding is the existence of significantly more difficulties with voiced plosives. Finally, the contributions to the definition of the phonetic-phonological profile of Chinese learners of Portuguese and to these consonants’ pronunciation teaching are systematized.
  • A pronúncia de línguas não maternas no ensino a distância: uma proposta para o português (e não só)
    Publication . Castelo, Adelina
    O treino da pronúncia é frequentemente descurado no ensino presencial de língua não materna, apesar de se verificar simultaneamente, entre académicos e profissionais, uma valorização crescente deste elemento da oralidade e uma exploração de novas estratégias para a sua concretização através de ferramentas digitais. Uma revisão da literatura sobre o ensino a distância sugere igualmente o pouco investimento no ensino da pronúncia neste contexto. Assim, neste artigo, com base numa revisão bibliográfica reflexiva sobre o ensino da pronúncia, o treino da pronúncia assistido por computador e o ensino da oralidade de uma língua não materna a distância, elabora-se uma proposta de cruzamento entre o trabalho explícito da pronúncia e o ensino a distância. Esta proposta é exemplificada com uma sequência didática para o Português Língua Não Materna, mas pode igualmente constituir um guião de trabalho para o ensino de qualquer língua não materna.
  • Ensino de pronúncia através de canções: análise de material didático à luz de um modelo orientador
    Publication . Castelo, Adelina; Souza, José Peixoto Coelho de; Morelo, Bruna
    As canções são desde há muito valorizadas nas aulas de línguas adicionais. Contudo, propostas de ensino explícito da pronúncia baseadas em canções são mais recentes (e.g. Nobre-Oliveira 2007; Supeno 2018), incluindo um modelo orientador para usar canções como meio privilegiado de promoção da competência fonético-fonológica (Castelo 2018) e, no campo do Português como Língua Adicional, dois conjuntos de materiais didáticos (Castelo 2017; Castelo, Morelo & Coelho de Souza 2017). Para refletir sobre o desenvolvimento de materiais didáticos baseados em canções e destinados ao ensino da pronúncia, este artigo visa: (i) analisar como unidades didáticas de Castelo, Morelo e Coelho de Souza (2017) materializam as orientações de Castelo (2018), porquanto algumas ideias deste modelo, embora concluído posteriormente, estavam já presentes na elaboração do material em causa; (ii) refletir sobre o modelo. Os resultados mostram que o modelo é relevante e concretizado no material, sendo, contudo, melhorável com certos ajustes e clarificações.
  • Networks of exchange in anglo-portuguese sixteenth-century diplomacy and Thomas Wilson’s mission to Portugal
    Publication . Oliveira, Susana
    In June 1567, Elizabeth I sent Dr. Thomas Wilson on a diplomatic assignment to Lisbon. His mission was to present before the Portuguese king and his court the English Queen’s displeasure and firm protest against the Portuguese conduct at sea: she simply could not approve of Portugal’s ‘innovative’ policies, which included sinking English ships, seizing their cargo and imprisoning their crews. The fact that English privateers had been endangering the Portuguese economy and the Anglo-Portuguese Alliance for decades was an irrelevant coincidence of sea strategy, a matter that the English emissary would have to avoid at all costs. Therefore, significant political and economic complexities, as well as disagreements, underlined Wilson’s diplomatic mission. The English ambassador finally arrived in Lisbon on the 5th of October, after having endured a terrible storm at sea, only to admit himself directly in a hospital. There, he was visited by Ayres Cardoso, the Portuguese ambassador he had formerly met in London, who welcomed him on behalf of the King. In his letter to Cecil, Wilson mentions a second visitor, a man of the Inquisition, and his message of warning: “Well then, I caution you to conduct yourself piously and to not arise amongst us any schism.” Religious asymmetries distanced the two kingdoms even farther, while simultaneously emphasised the role of diplomacy in the establishment of a common ground of understanding, a bridge between two worlds. Based on Wilson’s mission to Lisbon, this paper explores the Anglo-Portuguese diplomatic correspondence and the exchange of ambassadorial missions between the courts of Portugal and England in the 16th century.
  • Ensino de língua e pluriculturalismo para a construção de identidades na sociedade pós-moderna
    Publication . Souza, Simone de; Marques, Isabelle Simões
    A identidade de um sujeito é construída na interação com o outro, num constante processo dialógico. Buscou-se, neste trabalho, tratar do ensino de língua portuguesa, materna e não materna, na educação básica, em práticas pedagógicas que visassem à construção de identidades em uma sociedade plural e globalizada. Para este estudo, optamos pela metodologia qualitativa, por meio de uma pesquisa exploratória baseada em revisão bibliográfica. Discutimos o conceito de identidade na pós-modernidade, relacionamos a construção das identidades à existência de uma sociedade pluricultural e multilíngue, descrevemos propostas de práticas discursivas em aulas de Português que colaboram para essa construção e, por fim, refletimos sobre elas. Serviram como fundamentação teórica os estudos de Candau (2011, 2016), Hall (2006), Bakhtin (1997) e Rajagopalan (2003), dentre outros.
  • A influência de propriedades fonológicas na segmentação: estudo-piloto com alunos do 5.º e do 10.º ano de escolaridade
    Publication . Castelo, Adelina
    Research seldom evaluates the phonological awareness performance exhibited by middle and secondary school students or the influence of linguistic properties on that performance. In this study, we examine the ability of ten 5th-graders and ten 10th-graders (native speakers of European Portuguese) to segment words into sounds. Three linguistic properties associated with the 1st syllable were manipulated: vowel height, vowel place of articulation and phonological processes. The rate of success of 5th-graders and 10th-graders presents no significant differences and shows that neither group fully masters the ability. The responses given by the subjects do not exhibit the influence of vowel height or vowel place of articulation, but do reveal the influence of phonological processes and the interference of students’ orthographical knowledge. The incorrect segmentations of diphthongs also give empirical support for discussion of phonological analyses.