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Abstract(s)
As canções são desde há muito valorizadas nas aulas de línguas adicionais. Contudo, propostas de ensino explícito da pronúncia baseadas em canções são mais recentes (e.g. Nobre-Oliveira 2007; Supeno 2018), incluindo um modelo orientador para usar canções como meio privilegiado de promoção da competência fonético-fonológica (Castelo 2018) e, no campo do Português como Língua Adicional, dois conjuntos de materiais didáticos (Castelo 2017; Castelo, Morelo & Coelho de Souza 2017). Para refletir sobre o desenvolvimento de materiais didáticos baseados em canções e destinados ao ensino da pronúncia, este artigo visa: (i) analisar como unidades didáticas de Castelo, Morelo e Coelho de Souza (2017) materializam as orientações de Castelo (2018), porquanto algumas ideias deste modelo, embora concluído posteriormente, estavam já presentes na elaboração do material em causa; (ii) refletir sobre o modelo. Os resultados mostram que o modelo é relevante e concretizado no material, sendo, contudo, melhorável com certos ajustes e clarificações.
Songs have long been valued in additional language lessons. Nonetheless, proposals for explicit teaching of pronunciation through songs are more recent (e.g. Nobre-Oliveira 2007; Supeno 2018). These include a guiding model for using songs as a privileged means of promoting phonetic-phonological competence (see Castelo 2018) and, in the field of Portuguese as an Additional Language, two sets of teaching materials (see Castelo 2017; Castelo, Morelo & Coelho de Souza 2017). To reflect on the development of song-based materials for teaching pronunciation, this article aims to: (i) analyze how didactic units by Castelo, Morelo and Coelho de Souza (2017) materialize the guidelines of Castelo (2018), as some principles presented in this model, though published later, underlay the preparation of the material in question; (ii) reflect on the model. The results show that the model is relevant and implemented in the material, though it can be improved through certain adjustments and clarifications.
Songs have long been valued in additional language lessons. Nonetheless, proposals for explicit teaching of pronunciation through songs are more recent (e.g. Nobre-Oliveira 2007; Supeno 2018). These include a guiding model for using songs as a privileged means of promoting phonetic-phonological competence (see Castelo 2018) and, in the field of Portuguese as an Additional Language, two sets of teaching materials (see Castelo 2017; Castelo, Morelo & Coelho de Souza 2017). To reflect on the development of song-based materials for teaching pronunciation, this article aims to: (i) analyze how didactic units by Castelo, Morelo and Coelho de Souza (2017) materialize the guidelines of Castelo (2018), as some principles presented in this model, though published later, underlay the preparation of the material in question; (ii) reflect on the model. The results show that the model is relevant and implemented in the material, though it can be improved through certain adjustments and clarifications.
Description
Keywords
Português como língua adicional Produção de materiais didáticos Ensino da pronúncia Canções Portuguese as an Additional Language Production of teaching materials Teaching pronunciation Songs
Citation
Castelo, A., Coelho de Souza, J., & Morelo, B. (2022). Ensino de pronúncia através de canções: Análise de material didático à luz de um modelo orientador. Études romanes de Brno, 43(2), pp. 165-192.