Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Shadows of orientalism in Portugal: some notes on theories and practices in Macao early narrative images (16th and 17th centuries)
    Publication . Avelar, Ana Paula
    Imperial Portuguese imagery unveils three discursive tropes as primordial signs of the representation of an idea of empire – the cross, the crown and the sphere. These three signs embody the representation of the Portuguese monarchy since the remote 16th century and play a role in the building of an Orientalism in Portugal. Having in mind the notion of Orientalism as an ongoing conceptual building, I will approach the first narrative images of Macao that emerge in reports about the Portuguese presence in that space. My focus will lie on Duarte Barbosa’s and Tomés Pires’ texts, and on Fernão Lopes de Castanheda’s and Gaspar da Cruz’s chronicles, in order to show how space summons the imagery of a historical time. In these texts, we are not yet before an idea of progress, since they only confront the different, either incorporating or rejecting it.
  • Creativity in the 16th-century representation of King Sebastião's in the Batle of Ksar-el-Kebir
    Publication . Avelar, Ana Paula
    The concept of Hero lies at the core of this analysis of its representation and of how creativity, intuited as a process that results from the interaction between the authors of the several chronicles and their readers in two texts, king Sebastião’s Journey in Africa and Sherif Mulei Mahamet’s Chronicle. The analytic topos is the moment of the battle of Ksar-el-Kebir and the echoes put forward by the authors who gathered information and described the actions of the various actors in the conflict, focusing on the representation of the hero and the authorial creativity therein exposed. King Sebastião’s Journey in Africa and Sherif Mulei Mahamet’s Chronicle help us to decode the way this monarch’s profile was shaped. It is in the confrontation of narrative modelling of the hero, as an example and persona chiara/scura, that actors, authors and textual purposes are uncovered, where the tone of voice and peroration cross the writing of a battle and those who were its "publicos”.
  • Emissão de sábado, dia 20 de fevereiro de 2010
    Publication . Câmara, Maria Alexandra Gago da; Avelar, Ana Paula; Andrade, Maria Filomena; Fontes, José; Ribeiro, Teresa; Antunes, Elisa
    O Acordo Ortográfico da Língua Portuguesa: o Acordo Ortográfico da Língua Portuguesa na Universidade Aberta, pelo professor Carlos Reis, Reitor da Universidade Aberta. Presença Portuguesa no Oriente: O Ontem e o Hoje, em várias vertentes, nomeadamente, a religião, a arte, as relações Portugal-China e a cooperação internacional; “Presença Portuguesa na Ásia” e “Deuses da Ásia”, exposições permanentes do Museu do Oriente, pela diretora do Museu, Manuela de Oliveira Martins; As relações Portugal-China, pelo professor Luís Filipe Barreto, Presidente do Centro Científico e Cultural de Macau (CCCM); Cooperação Internacional, pelo professor José Fontes, docente da Universidade Aberta. Noticias: Livro " Os nossos filhos são… diferentes: como podem os pais lidar com uma criança com deficiência", da autoria de Joaquim Gronita, Júlia Serpa Pimentel, Cátia Matos, Ana Cristina Bernardo e João Duarte Marques, edição da Fundação Calouste Gulbenkian; depoimento de Joaquim Gronita, docente da Universidade Aberta. Aprendizagem ao Longo da Vida: Curso de Introdução à Acessibilidade em Ambientes Virtuais. Edições da Universidade Aberta: "Antropologia Geral: Etnografia, Etnologia, Antropologia Social”, de Armindo dos Santos. As Palavras nos Lugares: Palácio Ceia. Edifício do século XVIII, situado na Rua da Escola Politécnica, em Lisboa, sede da Universidade Aberta.
  • A cronística da expansão e os ecos de religiosidade na representação narrativa das viagens marítimas
    Publication . Avelar, Ana Paula
    Nesta reflexão analisa-se a cronística portuguesa da Expansão, impressa durante o século XVI. Visa esboçar-se o modo como então foi narrada uma religiosidade nestes discursos. Tomo alguns dos topoi da viagem marítima e da sua representação narrativa, tendo em atenção que este discurso historiográfico segue uma modalidade de escrita própria, a denominada por cronística da Expansão. Esta expressa a vontade de um poder político, o de Portugal, no contexto das nações europeias do século XVI, legitimando uma presença noutros espaços extra-europeus. Importa, por isso, atender aos contextos em que os sentimentos de religiosidade são expostos e o modo como tal é descrito. A importância que a rota do Cabo tem para a presença portuguesa nos espaços extra-europeus dita a particular atenção dada neste texto às narrativas que a sinalizam.
  • Sir Thomas More's utopia: Glimpses of a Presence in 16th century portuguese chroniclers
    Publication . Avelar, Ana Paula
    In the 16th century the encounter with new spaces in Africa, Asia, or America, meant for European countries a questioning of their own conventional identities. Portugal assumed then a nuclear role in the way Europe has to know the Other - different places and different peoples. Sir Thomas More’s Utopia fictionally mirrors the Portuguese role in the unveiling of new worlds, namely through Raphael Hythlodaeus’ character, the traveller who tells about his presence in an ideal land. Eventually this paper analyses the dialogue between Portuguese 16th century chroniclers and More’s text.