Loading...
19 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 19
- Mobile learning in higher education: mapping perceptions and practices of online studentsPublication . Bastos, Glória; Cardoso, Teresa Margarida Loureiro; Mendes, António Quintas; Amante, LúciaMobile-learning is still an emergent field of research, especially if we consider the scope of higher education (HE). In fact, few studies have been developed with regard to higher education contexts, namely within Open Universities [1], [2], [3], [4]. Given the importance of studying mobility in real learning contexts, we aim at studying the perceptions that higher education students have about mobile and non-mobile devices and also how they describe their uses and practices in different types of interactions in online courses at a Distance Virtual University. In this context it was intended to know a) what are the students' perceptions about the affordances of various mobile and non-mobile devices, and b) what types of devices do students prefer to use in interactions with teachers, with other students and with contents. The data obtained in this study show that there is some discrepancy between students' perceptions of mobile devices, their educational potential and their actual use. The actual use of mobile devices seems to be much more conservative than we would be led to assume from the discourse of learning everywhere at any time with any device.
- Psicologia das interações online e elearningPublication . Mendes, António Quintas; Morgado, Lina; Amante, LúciaAs complexidades da CMC reflectem-se na diversidade dos modelos teóricos que tentam explicar as implicações da comunicação electrónica. As diferentes aproximações não são necessariamente contraditórias, mas enfatizam qualidades ou características diferentes da CMC. Cinco dos modelos mais proeminentes serão aqui revistos: o modelo da Presença Social, o modelo da Riqueza dos Media, o modelo das Pistas Sociais Reduzidas, o modelo da Identidade Social e o modelo da Comunicação Hiperpessoal. Os estudos iniciais sobre CMC tendiam a ver esta forma de comunicação como impessoal e muito limitada para expressar emoções e interacções sociais complexas. Contudo, as investigações mais recentes mostram que a comunicação electrónica pode promover comunicação relacional muito rica e ainda ser efectiva na resolução de problemas ou na obtenção de resultados e na consecução de objectivos em tarefas realizadas a distância. A compreensão destes processos de comunicação passa por análises detalhadas de variáveis como os processos de comunicação nos grupos, a utilização diferencial dos “canais” de comunicação verbais e não verbais em contextos face-a-face e em contextos virtuais, e a construção social, em contextos mediatizados, de processos de conexão, ligação e criação de proximidade psicológica. Os estudos mostram que em vários indicadores de bem estar no grupo ou até mesmo nos níveis de eficácia na tarefa se observam melhores resultados nos grupos virtuais do que nos grupos face-a-face, desde que seja controlada a variável tempo, sendo que um dos resultados emergentes é o de que os grupos virtuais demoram mais tempo a socializarem-se e a chegar aos seus objectivos do que os grupos face-a face. Na presente comunicação são discutidas algumas hipóteses explicativas destes resultados algo surpreendentes e analisadas as suas consequências para os contextos de educação online. Sugere-se que temos já hoje uma compreensão razoável dos processos de comunicação e interacção online e que estes conhecimentos deveriam enformar as práticas dos que trabalham em Educação Online e em Educação a Distância.
- Universidade Aberta's pedagogical model for distance education: a university for the futurePublication . Pereira, Alda; Mendes, António Quintas; Morgado, Lina; Amante, Lúcia; Bidarra, JoséThis document present the Pedagogical Model for Distance Education in the case of Universidade Aberta of Portugal. It describes the principles and actions for the fully virtualization of the organization and for the learning process.
- Online communication and E-LearningPublication . Mendes, António Quintas; Morgado, Lina; Amante, LúciaThe complexities of computer-mediated communication (CMC) are visible in the diversity of the theoretical models that try to explain the implications of electronic communication. The different approaches are not necessarily contradictory, but they emphasize different qualities or characteristics of CMC. In this chapter we review six of the most prominent models: (1) the social presence model; (2) the media richness theory; (3) the reduced social cues model; (4) the social information processing model; (5) the social identity model; and (6) the hyperpersonal communication theory. Initial studies on CMC tend to view this form of communication as impersonal and very limited in expressing emotions and complex social interactions. However, recent research has shown that electronic communication can promote a very rich relational communication and be effective in problem-solving situations, in attaining results and in achieving objectives in tasks performed at a distance. The understanding of these communication processes involves a detailed analysis of several variables, such as group communication processes, the different use of verbal and non-verbal communication channels in face-to-face and virtual settings, and the social construction of the processes of connecting, bonding and building psychological immediacy in mediated contexts. The studies show that in several indicators of group well-being or in task efficacy indicators, better results are obtained in virtual groups, when compared to their face-to-face equivalents, as long as the time variable is controlled. A relevant aspect to take into account is that virtual groups take more time to socialize and to reach objectives than do face-to-face groups. In this chapter we discuss some explanatory hypotheses for these somewhat surprising results and analyze their consequences in terms of online education. We suggest that we now have a reasonable understanding of online communication and interaction processes, and that this knowledge should shape the practices of those who work in online education and distance education.
- Educação a distância, educação aberta e inclusão: dos modelos transmissivos às práticas abertasPublication . Amante, Lúcia; Mendes, António QuintasPartindo do princípio de base da democratização do conhecimento e acesso ao saber, subjacente à educação a distância, procura-se neste texto situar a conceção de educação em geral e dos seus modelos, no contexto histórico, económico e social em que se desenvolvem, contrapondo as necessidades da sociedade industrial com as que emergem na atual sociedade em rede. Aborda-se depois o papel específico da educação a distância (EaD) e detém-se na evolução destes sistemas e dos seus modelos pedagógicos, decorrentes da inovação tecnológica, referindo em particular o caso da Universidade Aberta portuguesa (UAb). Em seguida aborda-se o conceito de educação aberta, que vai mais além que o de educação a distância e ao qual se associam conceitos e práticas como a dos recursos educacionais abertos (REA), práticas educacionais abertas (PEA) e ambientes pessoais de aprendizagem (APA), fundamentais no desenvolvimento e amadurecimento quer da EaD quer da Educação Aberta. A concluir, reflete-se sobre o papel que a EaD e as evoluções que lhe estão associadas poderão ter na mudança de um paradigma de ensino transmissivo para o desenvolvimento de contextos de aprendizagem que privilegiem práticas abertas, participadas e transformadoras. Práticas que propiciem o desenvolvimento de competências pertinentes para um mundo em constante mudança e que promovam, simultaneamente, a emancipação humana rumo a uma sociedade verdadeiramente aberta e inclusiva
- Modelo pedagógico virtual: cenários de desenvolvimentoPublication . Mendes, António Quintas; Bastos, Glória; Amante, Lúcia; Aires, Luísa; Cardoso, Teresa Margarida Loureiro
- Programa de Avaliação da Aplicação e Desenvolvimento do Modelo Pedagógico VirtualPublication . Mendes, António Quintas; Amante, Lúcia; Morgado, Lina; Pereira, Alda
- A pedagogical model for online education at Universidade AbertaPublication . Pereira, Alda; Mendes, António Quintas; Morgado, Lina; Amante, Lúcia; Bidarra, José
- Designing a MOOC on computational thinking, programming and robotics for early childhood educators and primary school teachers: a pilot test evaluationPublication . Amante, Lúcia; Souza, Elizabeth; Mendes, António Quintas; Pinto, MaribelThis study focuses on developing and evaluating an online course aimed at preschool educators and primary school teachers. It presents a Massive Open Online Course (MOOC) on computational thinking, programming and robotics developed as part of the project “Laboratory for Technology and Programming and Robotics Learning in Primary and Preschool Education in Portugal (KML II)” The MOOC design was inspired by a blended learning model used in teacher professional development at the project’s inception and incorporates theoretical-pedagogical models of MOOC design as well as theoretical models of online interaction in virtual educational environments. The course will be offered on the NAU platform, a Portuguese MOOC platform. A pilot test was conducted with a purposive sample that included both participants from the target audience of the course as well as national and international experts specialised in these domains. The evaluation included a Likert scale questionnaire survey and open-ended questions. The results aim to validate the MOOC’s quality, including its structure, content relevance, proposed activities, and learning design. The findings provide evidence to improve the final version of the MOOC, contributing to its effectiveness and adequacy to the target audience.
- Modelo pedagógico virtual da Universidade Aberta : para uma universidade do futuroPublication . Pereira, Alda; Mendes, António Quintas; Morgado, Lina; Amante, Lúcia; Bidarra, José