Sociologia | Comunicações em congressos, conferências e seminários / Communications in congresses, conferences and seminars
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Sociologia | Comunicações em congressos, conferências e seminários / Communications in congresses, conferences and seminars by Sustainable Development Goals (SDG) "10:Reduzir as Desigualdades"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
- Bridging cultures in healthcare: a systematic review of intercultural dialogue strategies for addressing climate-related health challengesPublication . Ponte, Nidia; Alves, Fátima; Vidal, Diogo GuedesAtravés de uma revisão sistemática de 59 estudos, o trabalho analisou como estratégias de diálogo intercultural entre profissionais de saúde e utentes de diferentes contextos socioculturais podem ser desenvolvidas e adaptadas para enfrentar os impactos das alterações climáticas na saúde. Os resultados apontam para a importância da formação em competência cultural, da centralidade do diálogo com os utentes e da valorização de abordagens comunitárias na promoção da resiliência em saúde.
- Competências dos profissionais de educação para a saúde: desafios e oportunidades para uma educação digital e em rede assente na inclusão e equidadePublication . Henriques, Susana; Vieira, Cristina PereiraA educação para a saúde compreende oportunidades de aprendizagem conscientemente construídas envolvendo alguma forma de comunicação. Visa a melhoria da literacia em saúde e, consequentemente, os ativos de saúde individual e comunitária. Tem, por isso, um papel fundamental no desenvolvimento das vivências das pessoas e sociedades saudáveis. Tal cenário exige programas de intervenção de elevada qualidade, baseados em evidência científica, desenvolvidos por profissionais devidamente qualificados. Neste contexto, dedicamos atenção às competências dos profissionais de educação para a saúde, designadamente, enquanto públicos estratégicos, aos desafios e oportunidades de formação e desenvolvimento profissional. A presente comunicação organiza-se em torno dos seguintes eixos: (i) Conceptualizar criticamente o campo da educação para a saúde nas suas relações complexas com a literacia da saúde e a literacia digital – com um recorte para a necessidade de direcionar para uma educação assente na inclusão e equidade; (ii) Problematizar o grupo dos profissionais de Educação para a Saúde, enquanto força especializada – com atenção particular aos profissionais de prevenção de comportamentos aditivos e dependências; (iii) Discutir as potencialidades do trabalho em rede, com particular enfoque para as comunidades virtuais de prática, de aprendizagem e de investigação; (iv) Analisar opções de desenvolvimento profissional a partir da formação em contexto e com recurso à educação digital e em rede. O desenho metodológico é de natureza exploratória e qualitativa, assente na análise de orientações legais e estratégicas relacionadas com as temáticas em análise, assim como de ofertas formativas. Os resultados apontam para necessidades formativas identificadas nos documentos legais e estratégicos que se encontram ainda por concretizar em ofertas ajustadas, assim, como na sua tradução nas condições de empregabilidade. Concluímos apontando a necessidade destes profissionais partilharem espaços de conhecimento (atualizando as suas bases científicas), experiências, dúvidas e boas práticas em Educação para a Saúde. No contexto das sociedades atuais, a formação do grupo dos profissionais de Educação para a Saúde pode ser pensada no âmbito de um novo paradigma educativo, nomeadamente através da formação de comunidades de aprendizagem pensadas a partir da flexibilidade, inovação, integração e inclusão. Por último, destacamos a necessidade de continuar a investir em respostas de formação, atualização e reflexão sobre práticas e procedimentos - com particular relevância quando se trata de públicos estratégicos na área da Educação para a Saúde.
- A comunidade cigana e o etnocentrismo da instituição médica de saúde comunitáriaPublication . Silva, Luisa Ferreira da; Sousa, Fátima de; Oliveira, Luísa; Magano, Olga
- Fostering sustainability through effective communication: perspectives from higher education in Cape VerdePublication . Semedo, Mirian; Mapar, Mahsa; Henriques, Susana; Bhuju, Dinesh; Sujakhu, Nani Maiya; Subedi, Divya LaxmiHigher Education Institutions (HEIs) have a central role in communicating sustainability within and beyond their campuses. However, there is still a lack of effective involvement in “communication for sustainability” at the Higher Education level. While sustainability has recently become a pivotal point in global discourses, its integration with effective communication pathways still reveals a notable gap. This study aims to explore the existing communication models and their potential adaptation for sustainability communication plans within HEIs. A diagnosis approach was carried out through a documentary analysis of 6 existing communication models (both traditional and HEI-specific sustainability communication models) followed by a content analysis. The results show some similarities between the existing communication plans, which encompass the objectives of communication, target audiences, and types of messages or actions intended for these audiences. However, certain models, especially those formulated for communication outside the scope of HEIs, illustrate greater structural clarity and are more comprehensible to the associated community, thereby enhancing the facility of evaluation in the future. Therefore, the plan for sustainability communication at HEIs can benefit from adopting these more structured and comprehensible models, leading to more effective engagement and ensuring alignment with their intended audience objectives.
- Implementation process of a manualised program: implications for research and practicePublication . Bettencout, Carmen; Sousa, Leonardo; Henriques, Susana; Silva, Natacha Torres daBackground: Socioemotional development strategies are an important way of empowering individuals to choose healthy behaviours. Scientific evidence shows that the earlier socio-emotional learning/management issues are addressed, the better the outcomes. Methods: The program “Calmly– Learning to Learn Yourself” focuses on the development of children’s socio-emotional skills and positive relationships. It emphasizes self-regulation, communication, adaptability, creative thinking, resilience, and problem-solving. It is considered a universal prevention program. Regarding its effectiveness, it has been indicated in the Xchange prevention registry as “Further studies recommended”. Consequently, the program’s application is subject to evaluation and a monitoring system that ensures data collection to assess its effectiveness. “Calmly” is being implemented by adequately trained facilitators in 1st Cycle schools (3rd year classes), during a school year, in Ponta Delgada, the largest municipality in the Azores and the one with the most fragilities. The program involves 19 classes, covering 320 children, in a classroom setting, with the presence of the teacher. Results: “Calmly” was designed according to a specific territorial context and for a determined target audience, having, further, been customized according to developmental stage. Despite the adaptation efforts, weaknesses were detected related to contextual and linguistic specificizes. However, the support materials for the intervention sessions could not be modified due to copyright and funding reasons. It is also worth noting that, due to the high cost of support materials, access had to be reduced for the target audience. The program's implementation is still ongoing. Despite being at this stage (approximately 50% of the intervention), some positive results can already be visible, particularly in terms of identifying basic emotions and using strategies for effective emotional management. Discussion: Despite having been subject to adaptation and customization for the required age group, the adaptation to the territorial, social and linguistic context did not prove to be the most appropriate. Although the Azores are an integral part of Portuguese territory and share some characteristics, we believe there are unique aspects that must be considered, including the ultraperipheral context. As a future strategy, we will focus on creating a program that originates in the Azores, but can be adapted to other territorial contexts.
- A integração/exclusão social de uma comunidade cigana residente no PortoPublication . Magano, Olga; Silva, Luisa Ferreira da
- Literacy(ies) and skills in times of digital education: exploring communication and interaction in digitally mediated learning worldsPublication . Correia, Joana Duarte; Henriques, Susana; Fernandes, Sandra; Abelha, Marta; Seabra, FilipaThis article seeks to explore the notions of literacy(ies) and competences in times of digital education. The aim of the study was to understand, from perspectives of experts, what literacy(ies) and competences are in digital teaching-learning contexts, how they are operationalised, which strategies can be used for their development, and what are the opportunities and challenges for their application in digital education. Through a qualitative approach, four experts were interviewed as privileged informants in their areas of expertise. The individuals interviewed are academics with extensive research in the areas of literacy(ies), digital and infocommunication skills and digital education. The interviews were conducted during the first quarter of 2023, as part of a larger ongoing study - digital and infocommunicational competences in virtual learning environments: practices in e-learning curricular units in Portuguese Higher Education. According to these experts, digital is largely responsible for the recent changes in the world, but the most important thing is not learning or teaching digital: it is developing citizens' skills or competences, exploring communication and interaction in digitally mediated learning worlds. This demands the mobilization of competences to search and exchange information, and to interact with another people in digital environments. This can help citizens become more confident, critical, and open-minded users of today’s technologies.
- Seminário Integração de Refugiados em Portugal: papel e práticas das instituições de acolhimentoPublication . Magano, Olga; Sousa, Lúcio; Costa, Paulo Manuel; Bäckström, Bárbara; Albuquerque, RosanaO projeto "Integração de refugiados em Portugal: o papel e práticas das instituições de acolhimento", financiado pelo programa FAMI teve por objetivo conhecer as práticas que foram desenvolvidas pelas instituições locais de acolhimento na implementação do programa nacional de integração de refugiados recebidos em Portugal nos anos de 2015 a 2018.
