Browsing by Author "Pimentel, Fernando"
Now showing 1 - 10 of 12
Results Per Page
Sort Options
- Broader terms curriculum mapping: using natural language processing and visual-supported communication to create representative program planning experiencesPublication . Duarte, Rogério; Nobre, Ângela Lacerda; Pimentel, Fernando; Jacquinet, MarcAccreditation bodies call for curriculum development processes that are open to all stakeholders, reflecting viewpoints of students, industry, university faculty, and society. However, communication difficulties between faculty and non-faculty groups leave an immense collaboration potential unexplored. Using the classification of learning objectives, natural language processing, and data visualization, this paper presents a quantitative method that delivers program plan representations that are universal, self-explanatory, and empowering; promoting stronger links between program courses and curriculum development open to all stakeholders. A simple example shows how the method contributes to representative program planning experiences and a case study is used to confirm the method’s accuracy and utility.
- Broader terms curriculum mapping: using natural language processing and visual-supported communication to create representative program planning experiencesPublication . Duarte, Rogério; Nobre, Ângela Lacerda; Pimentel, Fernando; Jacquinet, MarcAccreditation bodies call for curriculum development processes open to all stakeholders, reflecting viewpoints of students, industry, university faculty and society. However, communication difficulties between faculty and non-faculty groups leave unexplored an immense collaboration potential. Using classification of learning objectives, natural language processing, and data visualization, this paper presents a method to deliver program plan representations that are universal, self-explanatory, and empowering. A simple example shows how the method contributes to representative program planning experiences and a case study is used to confirm the method's accuracy and utility.
- Business intelligence and of transformational leadershipPublication . Nobre, Ângela Lacerda; Duarte, Rogério; Jacquinet, Marc; Pimentel, Fernando; Silva, MariaThe evolution of the twenty-first century has witnessed the raise of management sciences and the sophistication of its tools and methodologies. A critical part of such evolution has been the development of computing science technologies. Under this setting, Quality Management Systems have developed as a fundamental bridge between information systems and the strategic and operational sides of both businesses and of public institutions. The strategic power of information management has been configured as the field of Business Intelligence, which captures the dynamic circuits of business process modelling and of the decision-making flows.
- Comunidades sustentaveis, governança e a grande transiçãoPublication . Jacquinet, Marc; Nobre, Ângela Lacerda; Duarte, Rogério; Pimentel, FernandoComo ponto de partida da definição, discussão e implementação de uma comunidade sustentável, podemos escolher a definição de Swales (1988, 1993, 1998) da comunidade de discurso que se baseia num conjunto de princípios a meditar.
- Contribuições formativas no desenvolvimento de gameboard por estudantes de pedagogiaPublication . Santos, Débora; Pimentel, FernandoA formação do pedagogo tem que atender as diversas modalidades educativas. Contudo, há uma concepção de priorizar nos cursos de Pedagogia a educação formal. Diante disso, este projeto de pesquisa apresenta os dados preliminares do estudo que tem por objetivo analisar como o desenvolvimento e a aplicação de gameboards em espaços de educação não formal podem contribuir na formação dos estudantes de Pedagogia. Como o campo da educação não formal difere das práticas educativas que ocorrem na educação formal é significativo entender como se dão as práticas pedagógicas nos espaços não formais. É relevante aprender a desenvolver atividades e artefatos, como jogos, visto que estimulam e propiciam a aprendizagem de diferentes formas. A pesquisa é do tipo qualitativa baseada em uma abordagem de estudo de caso sobre os estudantes de Pedagogia que construíram gameboards para os espaços de educação não formal. A pesquisa foi desenvolvida em uma turma do 4° período do curso de Pedagogia do Centro de Educação da Ufal. Assim, o desenvolvimento deste projeto demonstra como dados preliminares sobre a constituição identitária do pedagogo de forma plena e efetiva está relacionada ao seu processo formativo ao longo da graduação e que a experiência da construção de um gameboard pode ser enriquecedora para a formação do pedagogo.
- Corporate social responsabilityPublication . Jacquinet, Marc; Nobre, Ângela Lacerda; Duarte, Rogério; Pimentel, Fernando; Silva, MariaThe context of the digital economy and of the value systems that are prevalent in contemporary societies imply that Corporate Social Responsibility (CSR) is at the core of business strategies, either as a genuine and results-seeking attitude or else as a reductive communication and marketing approach to the market. CSR functions as the other side of the coin of Quality Systems, as both share the same basic philosophy and working paradigm.
- Ferramenta de apoio ao desenvolvimento curricularPublication . Silva, Rogério Duarte da; Pimentel, Fernando; Nobre, Ângela Lacerda; Jacquinet, MarcAs agências de acreditação promovem o desenvolvimento curricular “científico”; assente na educação orientada por objetivos e em princípios de alinhamento construtivo. Para por em marcha esta forma de encarar a educação definem-se mapas que representam visualmente as unidades curriculares (UC) de um curso (dispondo-as verticalmente em função do ano e horizontalmente para um mesmo ano) relacionando objetivos de aprendizagem. Da análise destes mapas e pelo conhecimento dos objetivos de aprendizagem de cada UC é possível estabelecer ligações entre UC e intuir princípios fundamentais de ensino-aprendizagem subjacentes a um plano de estudos. Contudo, a interpretação dos objetivos de aprendizagem pressupõe a posse de competências específicas de subáreas disciplinares limitando a comunicação. Mesmo quando objetivos de aprendizagem de um plano de estudo são escritos de acordo com a taxonomia de Bloom, a variabilidade no estilo de escrita e no escopo resulta numa elevada heterogeneidade da redação dos objetivos de aprendizagem, uns demasiado abstratos, outros demasiado detalhados.
- HEI in the context of global citizenshipPublication . Jacquinet, Marc; Nobre, Ângela Lacerda; Duarte, Rogério; Silva, Maria Luisa; Pimentel, FernandoThe last decades have seen an expansion of the application of Quality Systems in the service sectors and in the public service sectors, including in Higher Education Institutions (HEI). Taking into account the fact that educational institutions are the incubators of future societies, it is critical to understand the role played by Quality Systems in improving the efficiency and effectiveness of such sector. HEI replicate or else reject and innovate the basic settings of each society. HEI both repeat and strengthen the social norms, the social conventions and the belief systems of each society or else they renovate and create new operational modes of existence. Global change happens as a result of the cumulative effect of such partial changes.
- Open Science, open innovation and IS governancePublication . Jacquinet, Marc; Nobre, Ângela Lacerda; Duarte, Rogério; Pimentel, Fernando; Silva, MariaThe capacity to build trust and openness is a critical factor for times of change. Indeed, the power of collaborative work and learning represents the building blocks of future societies. Competitiveness and innovation will need to promote cooperative behaviour as a form of overcoming the magnitude of changes that have to be faced. Such panorama is already present in agendas for action based in Open Science and in Open Innovation paradigms.
- Pensando programas curriculares como os projetistas pensamPublication . Duarte, Rogério; Nobre, Ângela Lacerda; Pimentel, Fernando; Jacquinet, MarcAs instituições de ensino superior têm de estar alerta para as mudanças que ocorrem na sociedade e por isso precisam inovar e transformar os seus programas curriculares. Uma ferramenta usada para potenciar a inovação nas empresas é a metodologia Pensando como um Projetista (Design Thinking). Será esta ferramenta útil também para o desenvolvimento de programas curriculares? O presente artigo procura uma resposta a esta questão apresentando a metodologia Pensando como um Projetista, discutindo a sua adequação no contexto de instituições de ensino superior e defendendo a articulação entre esta metodologia com o ensino assente em resultados (outcome based education), com princípios de alinhamento construtivo, como forma mais eficiente de desenvolver programas curriculares em instituições do ensino superior.