Browsing by Author "Carvalho, Elizabeth"
Now showing 1 - 10 of 24
Results Per Page
Sort Options
- 6º Retiro Doutoral em Média-Arte DigitalPublication . Marcos, Adérito; Tavares, Mirian; Bidarra, José; Martins, Amílcar; Coelho, José; Carvalho, Elizabeth; Saldanha, Ângela; Mucheroni, MarcosLivro de bordo do 6º Retiro Doutoral em Média-Arte Digital – Ad Astra Per Aspera”, Centro Cultural Magalhães Lima, Alfama, Lisboa, 21-27 julho de 2018.
- Apontamentos de computação gráficaPublication . Carvalho, ElizabethApontamentos da componente prática da Unidade Curricular 21020 de Computação Gráfica da Licenciatura em Engenharia Informática.
- Apontamentos de programação criativaPublication . Carvalho, ElizabethApontamentos do módulo de Programação Criativa do Doutoramento em Média Arte Digital.
- Apontamentos em programação orientada por objetosPublication . Carvalho, ElizabethApontamentos da unidade curricular 21093 de Programação por Objetos da Licenciatura em Engenharia Informática.
- Artech 2015: proceedings of the 7th International Conference on Digital ArtsPublication . Bidarra, José; Eça, Teresa; Leote, Rosangella; Tavares, Mirian; Pimentel, Lucia; Carvalho, Elizabeth; Figueiredo, MauroARTECH 2015 is the Seventh International Conference on Digital Arts, this time hosted by Universidade Aberta in the ancient village of Óbidos, Portugal. The goal of the conference is to promote the interest in the current digital culture and its intersection with art and technology as an important research field, but also as a common space for discussion and exchange of new experiences. Seeking to foster greater understanding about digital arts and culture across a wide spectrum of cultural, disciplinary, and professional practices, this edition of the conference also includes a strand concerned with mobile technologies such as smartphones and tablets that have become widespread creation instruments.
- Os avatares Maria e João: tutores virtuais na plataforma e-learning da Universidade AbertaPublication . Marcos, Adérito; Carvalho, Elizabeth; Martinho, Carlos; Cláudio, Ana Paula; Carmo, Maria Beatriz; Rocio, VitorEste artigo apresenta reflexões seminais acerca da utilização de tutores virtuais no sistema de e-learning da Universidade Aberta. O tutor virtual é uma analogia do tutor humano, adota uma interface antropomórfica com características emocionais, comumente denominado de avatar, que integra inteligência artificial e pode constituir uma abordagem interessante, tanto para o professor como para os estudantes, se se perspetivar o futuro dos ambientes típicos de ensino e educação a distância online e em rede e a crescente massificação da individualização do acompanhamento do estudante. Embora atraente de muitas formas, especialmente quando se leva em linha de conta a redução da carga da interação e do apoio que um professor (humano) deve fornecer nesses ambientes, várias questões se colocam visando a plena e efetiva integração de avatares como artefactos de mediação da tutoria virtual. Este artigo fornece um conjunto de perspetivas iniciais sobre este desafio, introduzindo o estado da arte no campo, enquanto apresenta alguns desenvolvimentos recentes e em experimentação na Universidade Aberta pela instanciação de dois avatares – a Maria e o João.
- Desenvolvimento de uma ferramenta visual para análise das interações em fóruns num ambiente de e-learningPublication . Tereso, Cláudio Filipe; Carvalho, ElizabethEste artigo apresenta a ferramenta VAFAE - Visualização dos Acessos a Fóruns num Ambiente EaD (Ensino à distância), um sistema web que mapeia visualmente a interação de alunos da Universidade Aberta (UAb) no âmbito de uma unidade curricular disponível na plataforma de e-learning. Os dados em bruto são extraídos dos ficheiros de log e posteriormente transformados para obter o formato necessário. Em seguida, são aplicadas diferentes técnicas de visualização com o intuito de melhorar e agilizar a interpretação da informação subjacente. De uma forma mais específica, a VAFAE visa auxiliar os docentes a perceber melhor o nível e qualidade de interação dos alunos com as unidades curriculares de EaD da UAb.
- DocGenealogy: uma árvore genealógica de doutoradosPublication . Fernandes, David Paiva; Carvalho, ElizabethPoster mostrado no EPCG sobre a árvore genealógica existente entre orientados e orientadores, extraído à partir da co-relação das infoboxes da Wikipedia.
- Empathic mediators for distance learning coursesPublication . Cláudio, Ana Paula; Carmo, Maria Beatriz; Silva, João Balsa da; Alves, Catarina Bilé; Costa, Ricardo; Marcos, Adérito; Carvalho, Elizabeth; Rocio, Vitor; Morgado, Leonel; Morgado, Lina; Varghese, Anila Ann; Seixas, Sónia; Barros, Daniela Melaré Vieira; Rodrigues, Ricardo; Martinho, CarlosOnline distance learning introduces several challenges, such as the dependence of online tools, the asynchronous communication between teachers and students, and the lack of synchronous social engagement level that inclassroom teaching can leverage. The existence of an online tutor 24 hours/day would be an interesting asset to potentially work as an additional learning support tool. The Virtual Tutoring project aims at the development of solutions involving anthropomorphic 3D avatars that work as both virtual online tutors in the Moodle e-learning platform as well as coaches in a mobile application that interact empathically with the students by predicting their emotional state and selecting appropriate emotion regulation strategies. This paper presents the current status of the project, preliminary evaluations with students, and future developments.
- Enhancement of Russian creative education: new post-graduation programme in digital art practicePublication . Marcos, Adérito; Amílcar, Martins; Saldanha, Ângela; Araújo, António; Carvalho, Elizabeth; Bidarra, José; Coelho, José; Shirley, Paulo; Veiga, Pedro Alves da; Cardoso, Vitor; Pais, Carlos CastilhoIn Project TEMPUS “Enhancement of Russian Creative Education: new Master Programme in Digital Arts in line with EU standards” (2014-2016) the Russian students had the opportunity to study in EU Universities for one semester. The Universidade Aberta, in Portugal, didn’t have a master degree in Digital Arts so a pilot programme had to be created: a new postgraduation in Digital Art Practice. This new curriculum, using blearning (based on online and face to face activities) with transdisciplinary methods, aims a practice oriented training on digital art. It started with a deep understanding of Lisbon, the relationship between people, cultural and artistic spaces and their environments. This knowledge inspired the students to produce and to create an artistic artefact presented in exhibition to an audience. With this postgraduation new possibilities started for reflection about global challenges for education in the millennium.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »