LE@D - Laboratório de Educação a Distância e Elearning | Artigos em revistas / Papers in journals
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing LE@D - Laboratório de Educação a Distância e Elearning | Artigos em revistas / Papers in journals by Author "Almeida, Ana Patrícia"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- Además del acogimiento ... políticas de integración de niños refugiados sirios en las escuelas portuguesasPublication . Almeida, Ana PatríciaVivimos, actualmente, el mayor flujo de refugiados desde la Guerra Fría. En 2015,un número creciente de personas arriesgó sus vidas atravesando el marMediterráneo en busca de seguridad y protección. Más de un millón de personasllegaron a Europa durante ese año. Hasta el momento, el conflicto armado en Siria ha obligado a millones depersonas a desplazarse desde su residencia y cerca de 5,4 millones a temer por sus vidas y arriesgarse a salir del país (UNHCR, 2018). La situación de losrefugiados sirios se considera una de las crisis humanitarias más graves de estesiglo (UNICEF, 2015). Más de 13,5 millones de sirios han sido afectados por esteconflicto y de ellos, 6 millones son niños (UNICEF, 2017). Como bien subraya elPEARN (2003) “los niños soportan consecuencias desproporcionadas del conflictoarmado” (p. 166). El objectivo de este articulo es describir y analizar cómo Europa respondió a estacrisis humanitaria, a través del análisis de la integración política europea yportuguesa de refugiados sirios y, en particular, a través del análisis de lasmedidas de integración de niños refugiados sirios en las escuelas portuguesas.
- Career intervention effectiveness and motivation: blended and distance modalities comparisonPublication . Monteiro, Sílvia; Seabra, Filipa; Santos, Sandra; Almeida, Leandro; Almeida, Ana PatríciaThis study evaluates the effectiveness of an intervention program on career resources in the blended and distance modalities and explores the relationship between changes in career resources and self-determined motivation. For this purpose, two groups of 68 and 72 higher education students participated in blended and distance career interventions, respectively. The blended program took place in a curricular infusion context, and was subject to assessment, while the distance program was fully voluntary. Students were assessed with pre- and post-tests regarding four career resources’ dimensions. Motivation over program experience was assessed after the intervention. The results indicate that despite some differences between the two modalities, both career interventions were effective, with gains in three of the four assessed career resources’ dimensions. Relatedness was higher in the blended format of the program, while participants in the distance format reported experiencing higher levels of autonomy during the program. Despite that, motivation variables did not present a relevant predictive power in career resources’ gains obtained through participation in the program. Implications for practice include the possibility of infusing the program into curricula of higher education degrees as a way of increasing program completion and reaching different audiences and highlighting the importance of using multiple approaches to broaden its reach.
- Cooperação internacional e formação de professores: relatos de uma experiência num colégio no LubangoPublication . Almeida, Ana Patrícia; Boléo, Ana; Machado, RicardoA cooperação internacional tem assumido, nos últimos anos, um protagonismo e importância em diferentes setores, sobretudo no que toca à formação e qualificação de recursos humanos. No contexto da educação e da formação de professores, em particular, o desenvolvimento de projetos de cooperação no contexto dos Países Africanos de Língua Oficial Portuguesa (PALOP) tem constituído um desafio ético, pedagógico, cultural e científico para várias organizações com fins educativos, nomeadamente, Instituições de Ensino Superior (IES). O artigo que aqui se apresenta procura dar conta de uma experiência de cooperação internacional entre uma IES privada portuguesa e um Colégio Privado no Lubango, Província de Huíla, para a formação de professores. Ao longo do artigo procuraremos descrever esta experiência, bem como partilhar as perceções dos formandos no final da formação.
- O envolvimento parental durante a pandemia covid-19: perceções e crenças dos pais em PortugalPublication . Almeida, Ana Patrícia; Pacheco, PatríciaO papel dos pais na educação dos filhos é crucial para o sucesso educativo das crianças e tem benefícios para todos os intervenientes (pais, professores, profissionais, crianças). O contexto atual da pandemia covid-19 mudou a forma como os pais se envolvem e participam na escola, revelando uma diversidade de práticas. Estas são orientadas pelas perceções e crenças que os pais têm sobre a sua participação e sobre as suas competências, bem como pelas vantagens e obstáculos que atribuem ao seu envolvimento. Assim sendo, procurou-se com o estudo que aqui se apresenta: 1) Caracterizar as perceções dos pais sobre o seu envolvimento na escola durante a pandemia covid-19, nomeadamente na fase de distanciamento social e de ensino remoto de emergência; 2) Identificar os benefícios e obstáculos sobre o seu envolvimento e a relação escola/família; 3) Caracterizar as crenças de autoeficácia dos pais portugueses sobre o seu papel na fase de distanciamento social e de ensino remoto de emergência. Neste estudo participaram 106 pais de crianças a frequentar os 1º e 2º ciclos do Ensino Básico. Para a recolha de dados foi utilizado um questionário com 29 questões. De forma global, os resultados indicaram que: os pais referem uma diversidade de obstáculos que remetem para barreiras pragmáticas, culturais e psicológicas; as novas tecnologias foram essenciais para a comunicação escola/famílias; houve uma diversidade de respostas a nível da gestão do tempo das tarefas escolares e familiares; assim mesmo, a maioria dos pais referiu a existência de desgaste emocional e social, realçando o afastamento dos amigos e outros familiares.
- Headteachers and Inclusion: setting the tone for an inclusive schoolPublication . Neves, Claudia; Almeida, Ana Patrícia; Ferreira, MarcoInclusion is an unavoidable dimension of education and the school’s mission. Educational organisations must therefore seek approaches and practices that materialise in the effective management of diversity, equity and inclusion, since these are conditions for the involvement of the whole community to achieve the goals of education for all. This study sought to answer (i) How do school leaders conceptualize equity and inclusion? (ii) What guidance and administrative procedures do headteachers use to facilitate inclusion? (iii) What characterises their practices concerning leadership for equity and inclusion? The empirical focus of the research was a set of school principals of Portuguese public schools, where a qualitative methodology was used, namely the interview survey technique. The sample gathered 11 interviewees. The results show that, although from an ideological point of view, headteachers have a broad conception of inclusive education, from an operational point of view, the evidence shows the implementation of normative practices. The data point to a reproduction of Portuguese policies and their priorities, showing a leadership engaged in targets, outcomes and performance indicators. The conclusions of the article point to the need to explore new possibilities for understanding inclusion and leadership, and these understandings may impact the school’s transformation toward successful inclusion.
- School leadership engagement: validation of the Portuguese version of UWES scalePublication . Silva, José Castro; Ferreira, Marco; Pacheco, Patrícia; Almeida, Ana PatríciaThe Utrecht Work Engagement Scale (UWES) is a widely used self-report scale with the original twenty-three items and its abbreviated version of nine items to assess workers’ engagement. This paper reports a validation study of the UWES-17 and UWES-9 using confirmatory factor analysis, its convergent validity and invariance across gender in a sample of 921 Portuguese school leaders. The main findings support a bidimensional conceptualization of work engagement measurement. The Portuguese version of UWES-9 is proposed as a reliable and robust (CFI = 0.97; TLI = 0.95; RMSEA = 0.073) tool to assess work engagement amongst Portuguese school leadership. The 9-item UWES is a reliable instrument to assess work engagement among Portuguese school leaders and could be used as an effective screening tool in educational contexts.