Browsing by Issue Date, starting with "2023-01-27"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Ensino da pronúncia do francês a aprendentes portugueses: alguns princípios e exemplosPublication . Castelo, AdelinaA pronúncia constitui uma habilidade importante para todos os aprendentes de língua estrangeira, sobretudo nas suas componentes de inteligibilidade e compreensibilidade (cf. componentes da pronúncia apresentadas em Derwing e Munro, 2005). No entanto, podem existir alguns obstáculos à concretização do ensino da pronúncia, tais como limitações quanto à formação dos professores nesta área e ao tempo de aula disponível para essa finalidade. Esta conferência visa dar um pequeno contributo para responder a tais dificuldades. Para o efeito, incluirá quatro partes principais: (1) apresentação de razões para promover a melhoria da pronúncia, de acordo com a literatura (por exemplo, Yates, 2002; Moyer, 2014; Kissling, 2018); (2) identificação de alguns princípios relevantes para alcançar esse objetivo (por exemplo, Celce-Murcia et al., 2010; Grant, 2014; Castelo, 2022); (3) comparação dos sistemas fonéticos segmentais das variedades padrão do português europeu e do francês de França; (4) exploração de exemplos de atividades didáticas para promover um desenvolvimento da pronúncia do francês junto de aprendentes portugueses.
- Headteachers and Inclusion: setting the tone for an inclusive schoolPublication . Neves, Claudia; Almeida, Ana Patrícia; Ferreira, MarcoInclusion is an unavoidable dimension of education and the school’s mission. Educational organisations must therefore seek approaches and practices that materialise in the effective management of diversity, equity and inclusion, since these are conditions for the involvement of the whole community to achieve the goals of education for all. This study sought to answer (i) How do school leaders conceptualize equity and inclusion? (ii) What guidance and administrative procedures do headteachers use to facilitate inclusion? (iii) What characterises their practices concerning leadership for equity and inclusion? The empirical focus of the research was a set of school principals of Portuguese public schools, where a qualitative methodology was used, namely the interview survey technique. The sample gathered 11 interviewees. The results show that, although from an ideological point of view, headteachers have a broad conception of inclusive education, from an operational point of view, the evidence shows the implementation of normative practices. The data point to a reproduction of Portuguese policies and their priorities, showing a leadership engaged in targets, outcomes and performance indicators. The conclusions of the article point to the need to explore new possibilities for understanding inclusion and leadership, and these understandings may impact the school’s transformation toward successful inclusion.