Browsing by Issue Date, starting with "2023-09"
Now showing 1 - 10 of 39
Results Per Page
Sort Options
- Apresentação da Cátedra UNESCO de Estudos GlobaisPublication . Universidade AbertaA apresentação pública da Cátedra UNESCO de Estudos Globais decorreu no dia 26 de setembro de 2023, na Universidade Aberta, em Lisboa. A sessão, com transmissão em direto, teve como oradores convidados Guilherme d’Oliveira Martins (Administrador da Fundação Calouste Gulbenkian) e Carlos Fiolhais (professor catedrático da Universidade de Coimbra). A abrir a sessão, a reitora da UAb, Carla Padrel de Oliveira, teve a seu lado o titular da Cátedra, professor José Eduardo Franco e o diretor pedagógico, professor João Relvão Caetano.
- School leadership engagement: validation of the Portuguese version of UWES scalePublication . Silva, José Castro; Ferreira, Marco; Pacheco, Patrícia; Almeida, Ana PatríciaThe Utrecht Work Engagement Scale (UWES) is a widely used self-report scale with the original twenty-three items and its abbreviated version of nine items to assess workers’ engagement. This paper reports a validation study of the UWES-17 and UWES-9 using confirmatory factor analysis, its convergent validity and invariance across gender in a sample of 921 Portuguese school leaders. The main findings support a bidimensional conceptualization of work engagement measurement. The Portuguese version of UWES-9 is proposed as a reliable and robust (CFI = 0.97; TLI = 0.95; RMSEA = 0.073) tool to assess work engagement amongst Portuguese school leadership. The 9-item UWES is a reliable instrument to assess work engagement among Portuguese school leaders and could be used as an effective screening tool in educational contexts.
- Recursos Educacionais Abertos nos Repositórios RCAAP: panorama atualPublication . Carvalho, Madalena; Bastos, GlóriaO trabalho tem como objetivo preencher uma lacuna relativa à identificação do modo como a temática dos Recursos Educacionais Abertos (REA) é apresentada nos repositórios institucionais portugueses representados no Diretório RCAAP - Repositórios Científicos de Acesso Aberto de Portugal. A investigação teve por base uma pesquisa exploratória-descritiva com abordagem quantitativa e qualitativa de modo a retratar os cenários evidenciados pelos repositórios portugueses. A recolha da informação foi efetuada em março de 2023 e a fonte de recolha de dados foi o Diretório RCAAP. Partindo dos referenciais teóricos sobre a temática, nomeadamente as recomendações da UNESCO, foi efetuada uma análise aos repositórios referenciados no Diretório RCAAP que permitiu: 1 - Identificar os repositórios com documentos classificados como “Recurso Educacional” 2 - Percecionar a diversidade de abordagens e de critérios relativas ao licenciamento, à organização e à disponibilização do acesso aos conteúdos. 3 - Avaliar o nível de compromisso dos repositórios portugueses para com o cumprimento das diretrizes definidas pela UNESCO para os Recursos Educacionais Abertos.
- Supervised teaching practice in initial teacher education of early childhood teachers in PortugalPublication . Viana, Paulo; Abelha, Marta; Inês, Helena; Gramaxo, Patrícia; Seabra, FilipaSupervised teaching practice (STP) is a fundamental stage of initial teacher education, including preschool educators and teachers of the first cycle of basic education (1st CBE), which impacts their future practices. Our objectives were: a) to characterize STP in the curricula of degrees habilitating teachers for preschool education and teaching of the 1st CBE; b) to gather indicators about the process of STP implemented by the same cycles of studies; and c) to describe the improvement recommendations by the Agency for Evaluation and Accreditation of Higher Education (A3ES) to the same cycles of studies, concerning STP. The study was based on the documentary analysis of the plans of study, and A3ES reports on the initial teacher education programs preparing preschool educators and teachers of the 1st CBE of public higher education institutions (HEI) in Portugal, available during the academic year of 2020/2021. The results point to discrepancies in the definition of contact hours and the number of hours dedicated to supervised teaching practice across HEI. The recommendations for improvement by the A3ES about STP encompass cooperating teachers, the accompaniment by the HEI, and the conditions of reception at the cooperating schools.
- O envolvimento parental durante a pandemia covid-19: perceções e crenças dos pais em PortugalPublication . Almeida, Ana Patrícia; Pacheco, PatríciaO papel dos pais na educação dos filhos é crucial para o sucesso educativo das crianças e tem benefícios para todos os intervenientes (pais, professores, profissionais, crianças). O contexto atual da pandemia covid-19 mudou a forma como os pais se envolvem e participam na escola, revelando uma diversidade de práticas. Estas são orientadas pelas perceções e crenças que os pais têm sobre a sua participação e sobre as suas competências, bem como pelas vantagens e obstáculos que atribuem ao seu envolvimento. Assim sendo, procurou-se com o estudo que aqui se apresenta: 1) Caracterizar as perceções dos pais sobre o seu envolvimento na escola durante a pandemia covid-19, nomeadamente na fase de distanciamento social e de ensino remoto de emergência; 2) Identificar os benefícios e obstáculos sobre o seu envolvimento e a relação escola/família; 3) Caracterizar as crenças de autoeficácia dos pais portugueses sobre o seu papel na fase de distanciamento social e de ensino remoto de emergência. Neste estudo participaram 106 pais de crianças a frequentar os 1º e 2º ciclos do Ensino Básico. Para a recolha de dados foi utilizado um questionário com 29 questões. De forma global, os resultados indicaram que: os pais referem uma diversidade de obstáculos que remetem para barreiras pragmáticas, culturais e psicológicas; as novas tecnologias foram essenciais para a comunicação escola/famílias; houve uma diversidade de respostas a nível da gestão do tempo das tarefas escolares e familiares; assim mesmo, a maioria dos pais referiu a existência de desgaste emocional e social, realçando o afastamento dos amigos e outros familiares.
- Para uma educação pós-digital tansformadoraPublication . Amante, LúciaAborda-se a responsabilização do digital, para além das promessas de eficiência instrumental; A compreensão crítica do digital e da influência destas tecnologias na vida social; Discute-se o determinismo tecnológico, encorajando futuros alternativos em que a tecnologia serve uma igualdade educativa radical (Uleanya & Prinsloo, 2022). Propõe-se pensar além das práticas educativas dominantes que continuam a ter uma visão instrumentalista da tecnologia.
- Immersive virtual reality, augmented reality and mixed reality for self-regulated learning: a reviewPublication . Pedrosa, Daniela; Morgado, Leonel; David Crawford; Jeremy Foss; Nicholas Lambert; Martin Reed; Jennah KriebelImmersive technologies, such as virtual reality, augmented reality, and mixed reality have gained increasing interest and usage in the field of education. Attention is being paid to their effects on teaching and learning processes, one of which is self-regulation of learning, with an important role in supporting learning success. However, designing and creating immersive environments that support the development of SRL strategies is challenging. Employing a systematic approach, this literature review provides an overview of the uses of virtual, augmented, and mixed reality with the goal of supporting SRL. We map these to known educational uses of immersive environments, highlighting current gaps in these efforts and suggesting pathways for future studies on instructional design of the use of immersive technologies to support self-regulation of learning.
- Towards a framework for corporate disclosure of circular economy: company perspectives and recommendationsPublication . Opferkuch, Katelin; Walker, Anna Maria; Roos Lindgreen, Erik; Caeiro, Sandra; Salomone, Roberta; Ramos, Tomás B.Circular economy (CE) is becoming an increasingly mandatory material issue within corporate sustainability reporting, however, what remains unaddressed within literature are the perspectives and capacities of the companies which must soon adapt to meet the evolving reporting requirements. This research aims to capture insights from companies engaged with CE in order to develop recommendations that support the integration of CE within corporate sustainability reports. To do this, a series of semi-structured interviews and focus groups were conducted with companies operating in Italy or the Netherlands, not limited by sector. The results provide a list of challenges experienced- and benefits gained- by companies from externally communicating CE. Companies are urged to consider not only risks associated with staying in the linear economy but also those associated with the implementation of new circular practices, to communicate potential sustainability trade-offs and reduce potential claims of CE-related greenwashing. Practical recommendations are offered for developing targets and indicators for CE as well as identifying and reporting CE-specific risks and opportunities.
- Interdependencies of societies and nature in democratic innovations for the ecological transitionPublication . Vidal, Diogo Guedes; Alves, FátimaNature has been understood as a condition of opposition to the organization of social life, according to Latour (2004), reporting symbolically and practically to non-human elements in nature/culture collectives that vary according to the relative positions of each one. Bearing this in mind, the European Green Deal (EGD) transition pathway is a major challenge for Europe, whose ambition requires joint efforts to articulate diverse contexts and visions of humans/nature collectives and relations. The challenge is to understand and consider the social construction of nature and the environment, as contextual, produced by a web of different dimensions interrelated and interdependent, comprising different meanings that condition the implementation of EGD’s measures.
- Os repositórios como fonte de informação sobre o compromisso de duas instituições de ensino superior com os ODS: abordagem comparativaPublication . Inácio, Ana; Carvalho, Madalena; Caeiro, Sandra; Segurado, TeresaA Sustentabilidade não é um tema novo no contexto das bibliotecas de ensino superior, mas tem tido, ao longo dos últimos anos, uma presença cada vez mais constante, aprofundada e diversificada. Apesar disso, o contributo dos repositórios digitais, enquanto agregadores da memória institucional, não tem sido referido na literatura, nem tem sido objeto de estudos de carácter empírico. Este trabalho pretende contribuir para colmatar essa lacuna, através da apresentação de um estudo de matriz comparativa que foca a sua atenção na representatividade dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS) num conjunto pré-definido de publicações científicas presentes nos repositórios da Universidade Aberta e do Iscte – Instituto Universitário de Lisboa. Partindo a análise de contextos educativos e digitais diferentes, foi possível estabelecer um conjunto de parâmetros comuns que permitiram, para o período 2020 - 2022, avaliar a presença e representatividade dos ODS, identificar dinâmicas, tendências e padrões inerentes às realidades das duas instituições e equacionar a relevância de sistematizar o nível de compromisso dos autores com as temáticas da Sustentabilidade. Como exercício de autoavaliação foi aplicada, adicionalmente, a ferramenta SDG Impact Assessment Tool, no sentido de perspetivar o impacto dos ODS na produção científica representada em ambos os repositórios.