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Advisor(s)
Abstract(s)
A avaliação de competências requer uma abordagem que integre conhecimento, habilidades e atitudes,
implicando o recurso a diversas estratégias de avaliação. Neste contexto, temos assistido à emergência de um
novo conceito, designado por vários autores como cultura da avaliação. Além disso, os ambientes virtuais de
aprendizagem do ensino superior têm também promovido a utilização de novas estratégias de avaliação
eletrónica. Portanto, torna-se importante repensar o conceito de qualidade da avaliação nos contextos de
educação superior online e, particularmente, como desenvolver na atualidade novos cenários de aprendizagem.
Neste texto apresentamos um novo quadro teórico para a avaliação digital na educação superior, ancorado em
quatro dimensões - autenticidade, consistência, transparência e viabilidade – cada uma delas integrando um
conjunto de parâmetros, que visa promover a qualidade das estratégias de avaliação em uso. Com base neste
quadro teórico discutem-se ainda os primeiros dados do trabalho de campo realizado, considerando os resultados
de um questionário sobre a utilização das tecnologias e serviços digitais para a avaliação (digital), aplicado a
professores de todas as universidades públicas portuguesas.
The assessment of competences requires an approach where knowledge, abilities and attitudes are integrated, naturally implying the resource to a variety of assessment strategies. Within this context we have seen the emergence of what has been called by several authors the Assessment Culture. Furthermore, higher education elearning environments have also promoted the use of new e-assessment strategies. Therefore, it is important to reconsider the concept of quality assessment in higher education online contexts, and particularly how to develop it in the present learning landscapes. In this paper, we present a new theoretical framework for e-assessment in higher education supported by four dimensions – authenticity, consistency, transparency and practicability – each composed by a set of parameters, aimed at promoting the quality of the assessment strategies being used. Based in this framework we also discussed the first outcomes of our field research through a questionnaire applied to all Portuguese universities.
The assessment of competences requires an approach where knowledge, abilities and attitudes are integrated, naturally implying the resource to a variety of assessment strategies. Within this context we have seen the emergence of what has been called by several authors the Assessment Culture. Furthermore, higher education elearning environments have also promoted the use of new e-assessment strategies. Therefore, it is important to reconsider the concept of quality assessment in higher education online contexts, and particularly how to develop it in the present learning landscapes. In this paper, we present a new theoretical framework for e-assessment in higher education supported by four dimensions – authenticity, consistency, transparency and practicability – each composed by a set of parameters, aimed at promoting the quality of the assessment strategies being used. Based in this framework we also discussed the first outcomes of our field research through a questionnaire applied to all Portuguese universities.
Description
Projeto integrado no Laboratório de Educação a Distância e eLearning (LE@D).
Keywords
Avaliação digital E-learning Ensino superior Competências E-assessment Higher education Competences
Citation
Gomes, M. J. G. J., Amante, L., Oliveira, I. (2012). Avaliação Digital no Ensino Superior em Portugal: primeiros resultados. Revista Linhas, v. 13, n. 2, p. 10 - 28.