Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
629.89 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A pandemia obrigou as instituições educativas a substituir os ambientes face-a-face por ambientes a distância, assumindo a designação de Ensino Remoto de Emergência. É neste contexto que a formação de professores que se apresenta neste texto emergiu como elemento crucial para mitigar as dificuldades que os docentes
sentiram naquele período. Assim, identificamos a ação de formação “Microsoft Teams aplicado à docência” enquanto atividade resultante de um projeto direcionado aos professores de um agrupamento de escolas da ilha de S. Miguel, nos Açores. Após perspetivarmos a contextualização teórica que suporta a formação e a
contextualização metodológica, posteriormente focamos a ação de formação, especificando o contexto, a caracterização e a sinopse das sessões respetivas. Tendo-se demonstrado a sua relevância, e não apenas por motivos determinados pela situação pandémica, é possível concluir que o projeto inovador de formação constitui também um contributo no âmbito dos planos de transição digital, incluindo a nível nacional.
The pandemic forced educational institutions to replace face-to-face environments with distance environments, assuming the designation of Emergency Remote Teaching. It is in this context that the teacher training presented in this text emerged, as a crucial element to mitigate the difficulties that teachers felt in that period. Thus, the training action “Microsoft Teams applied to teaching” is an activity resulting from a project aimed at teachers from a group of schools on the island of S. Miguel, in the Azores, Portugal. After focusing on the theoretical and the methodological frameworks, which support the teacher training, we then focus on the training action, specifying its context, characterization and sessions. Having demonstrated its relevance, and not only for reasons determined by the pandemic situation, it is possible to conclude that the innovative training project also constitutes a contribution within the scope of the digital transition plans, including at a national level.
The pandemic forced educational institutions to replace face-to-face environments with distance environments, assuming the designation of Emergency Remote Teaching. It is in this context that the teacher training presented in this text emerged, as a crucial element to mitigate the difficulties that teachers felt in that period. Thus, the training action “Microsoft Teams applied to teaching” is an activity resulting from a project aimed at teachers from a group of schools on the island of S. Miguel, in the Azores, Portugal. After focusing on the theoretical and the methodological frameworks, which support the teacher training, we then focus on the training action, specifying its context, characterization and sessions. Having demonstrated its relevance, and not only for reasons determined by the pandemic situation, it is possible to conclude that the innovative training project also constitutes a contribution within the scope of the digital transition plans, including at a national level.
Description
Produção científica integrada na investigação do Mestrado em Pedagogia do eLearning, curso do Departamento de Educação e Ensino a Distância da Universidade Aberta, e no âmbito do LE@D, Laboratório de Educação a Distância e eLearning, Universidade Aberta.
Keywords
Microsoft Teams Formação contínua de professores Ensino básico e secundário Confinamento pandémico da COVID-19 Transição digital Continuous teacher training Primary and secondary education COVID-19 pandemic confinement Digital transition
Citation
Costa, L.; Cardoso, T. & Pestana, F. (2022). Microsoft Teams no ensino básico e secundário: um projeto inovador de formação. V. Gonçalves, A. Garcia-Valcárel, J. Moreira, P. Cuevas & M. Patrício (Edt.) VIII Conferência Ibérica de Inovação na Educação com TIC - ietic2022: Livro de atas, pp. 32-45. Bragança: Instituto Politécnico de Bragança.
Publisher
Instituto Politécnico de Bragança