Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Os media digitais nos processos de identidade, pertenças transnacionais e integração : estudo de caso de imigrantes brasileiros no concelho de Grândola
    Publication . Correia, Joana Duarte; Albuquerque, Rosana
    In the twenty-first century, with globalization in all its aspects - financial flows worldwide, regulatory institutions of world trade, network communication or international migration – we witnessed the outbreak of a world increasingly articulated worldwide. In this "network society", the digital media have transformed the social life, creating new forms of action and interaction that have revolutionized and brought a new glow to the phenomenon of immigrant transnationalism. It is therefore necessary to investigate the role of digital technologies for the development of networks established between transmigrants and what are the consequences in the identity level for these "technological nomads". The main objective of this research is to find answers to a key question: what is the role of digital media in identity processes, transnational belonging and integration of Brazilian immigrants living in the small town of Grândola? To this end, through a case study, semi-structured interviews were conducted to ten people belonging to the Brazilian community, witnesses of different places and incorporation modes in the economy and Portuguese and grandolense society. The results show that the digital media, especially the Internet, allow immigrants to find and reinvent their country of origin and create ties in the host society, offer opportunities to interact with their peers and with local communities, and consolidate transnational public spheres, while networks of excellence to / link and contact between migrants individuals together, societies of origin and host societies. Thus, it will be of utmost importance to continue to study the true implications of new technologies on the lives of immigrant communities.
  • Inclusão digital e percursos escolares : a apropriação dos media digitais em grupos com baixos níveis de escolarização
    Publication . Aires, Luísa; Melro, Ana; Correia, Joana Duarte; Ponte, Cristina; Azevedo, José
    Este artigo resulta de uma investigação mais ampla, em curso, no âmbito do projecto “Inclusão Digital e Participação Digital. Trajectórias de uso de meios digitais por grupos sociais desfavorecidos, em Portugal e nos Estados Unidos” (PONTE; AZEVEDO; STRAUBHAAR, 2009-2011). A disseminação das tecnologias digitais junto de diferentes grupos sociais apresenta sinais ora de um grande optimismo, ora de discriminação, em função dos territórios, grupos sociais e etários de referência. Esta ruptura, identificada por alguns autores por ‘fosso digital’ (DE PABLOS, 2009; WARSCHAWER, 2002), não se limita às desigualdades nos acessos e competências de uso das tecnologias, mas associa-se, também, às contradições de uma globalização fragmentada, de identidades de resistência e de trajectos histórico-culturais singulares. O objectivo do estudo que aqui apresentamos consiste em analisar percursos familiares sobre a inclusão digital, em indivíduos com baixos níveis de escolarização. Para o efeito, desenhámos um estudo exploratório centrado na análise das narrativas de 17 indivíduos com o 1º ciclo do Ensino Básico. Estas narrativas foram obtidas no contexto de entrevistas semi-estruturadas. Da análise do corpus emerge um conjunto de dimensões das quais salientamos: as “vivências familiares”, as “experiências escolares” e as “competências e usos das tecnologias”. Estas três dimensões permitem-nos desenhar itinerários de inclusão digital, ancorados nos conceitos de tecno-capital, tecno-disposições e tecno-competências (ROJAS et al., 2010).
  • A importância do ensino e da aprendizagem em ambiente prisional e a emergência da educação digital num presídio feminino em Portugal
    Publication . Machado, Sónia; Correia, Joana Duarte; Moreira, J. António
    Na atualidade, a utilização e apropriação das Tecnologias da Informação e da Comunicação (TIC), permitem a criação de novos espaços e tempos de vida social, educativa e cultural. Esta nova era do conhecimento, de transição digital, assumida na forma de rede e alimentada pelas TIC, abre diferentes possibilidades para o entendimento de conceitos como o de inclusão, e de capital cultural e social. Neste cenário importa pensar onde se situam as pessoas em situação de privação de liberdade, a cumprirem penas em presídios. O presente estudo procura explorar a perceção dos atores presentes em ambiente prisional, quer dos trabalhadores quer daqueles que cumprem as penas a que foram condenados, perceção essa relativa aos processos formativos para futura reinserção social, bem como para a não reincidência. Para o efeito foram entrevistados membros da direção, técnicos superiores de reeducação, professores, guardas prisionais e reclusas de um presídio feminino em Portugal. Os resultados mostram a importância de investir numa educação enriquecida com o digital, mas revelam também as fragilidades, as limitações e as diferentes visões dos atores envolvidos no processo.
  • Mediating towards digital inclusion: the monitors of internet access places
    Publication . Aires, Luísa; Santos, Rita; Días de la Guardia, Javier; Lima, Catarina; Correia, Joana Duarte
    Local dynamics play a key role in individual and collective empowerment for digital literacy and citizenship. This paper presents the results and reflections from a broader investigation into the public Internet access places in Portugal in the inland municipalities of the country's coast, undertaken by ObLID Network. Specifically, we intend to reflect on the actual mission of these places and reveal the actual profile, activities and training needs of their monitors and coordinators. In the first stage of the empirical study, several documents available on the Internet Spaces Network are analyzed. In the second stage, a questionnaire was applied to monitors and coordinators of the Internet access places, in seventeen Portuguese municipalities. The research results warn of the need to redefine and clarify the social and educational value of Internet spaces, indicating that the dominant activities of monitors in the Internet access places do not induce the foster of literacy and digital inclusion of the most vulnerable groups. In this context, actions are proposed that can contribute to improving the mission of Internet places, as well as the training quality of their monitors and coordinators. Internet Access Spaces, made available by municipalities, should be used to promote digital literacy programs, for individuals and groups.