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Advisor(s)
Abstract(s)
Este artigo resulta de uma investigação mais ampla, em curso, no âmbito do projecto
“Inclusão Digital e Participação Digital. Trajectórias de uso de meios digitais por grupos
sociais desfavorecidos, em Portugal e nos Estados Unidos” (PONTE; AZEVEDO;
STRAUBHAAR, 2009-2011). A disseminação das tecnologias digitais junto de diferentes
grupos sociais apresenta sinais ora de um grande optimismo, ora de discriminação, em função
dos territórios, grupos sociais e etários de referência. Esta ruptura, identificada por alguns
autores por ‘fosso digital’ (DE PABLOS, 2009; WARSCHAWER, 2002), não se limita às
desigualdades nos acessos e competências de uso das tecnologias, mas associa-se, também, às
contradições de uma globalização fragmentada, de identidades de resistência e de trajectos
histórico-culturais singulares. O objectivo do estudo que aqui apresentamos consiste em
analisar percursos familiares sobre a inclusão digital, em indivíduos com baixos níveis de
escolarização. Para o efeito, desenhámos um estudo exploratório centrado na análise das
narrativas de 17 indivíduos com o 1º ciclo do Ensino Básico. Estas narrativas foram obtidas
no contexto de entrevistas semi-estruturadas. Da análise do corpus emerge um conjunto de
dimensões das quais salientamos: as “vivências familiares”, as “experiências escolares” e as
“competências e usos das tecnologias”. Estas três dimensões permitem-nos desenhar
itinerários de inclusão digital, ancorados nos conceitos de tecno-capital, tecno-disposições e tecno-competências (ROJAS et al., 2010).
This article is an output of the research project “Digital inclusion and participation. Comparing the trajectories of digital media use by socially disadvantaged groups in Portugal and in the USA” (PONTE; AZEVEDO STRAUBHAAR, 2009-2011). The dissemination of digital technologies to different social groups shows either very optimistic perspectives or very negative scenarios, according to different territories and social and age groups. This divide, interpreted by some authors as a digital divide (DE PABLOS, 2009; WARSCHAWER, 2002), means not only access and competencies asymmetries, but is also related to contradictions of a globalized and fragmented identity. The purpose of this research is to analyze familial itineraries of digital inclusion in individuals with low school levels (primary school). We decided to design an exploratory research to study 17 individuals’ narratives. Those narratives have been collected through semi-structured interviews. Empirical data analysis enhances three main discourse dimensions: “familial experiences”, “school experiences”, “competencies and uses of the technologies”. These dimensions made it possible to describe the itineraries of digital inclusion in groups with low school level, taking into account three basic constructs: techno-capital, techno-competencies and technodispositions (ROJAS et al., 2010).
This article is an output of the research project “Digital inclusion and participation. Comparing the trajectories of digital media use by socially disadvantaged groups in Portugal and in the USA” (PONTE; AZEVEDO STRAUBHAAR, 2009-2011). The dissemination of digital technologies to different social groups shows either very optimistic perspectives or very negative scenarios, according to different territories and social and age groups. This divide, interpreted by some authors as a digital divide (DE PABLOS, 2009; WARSCHAWER, 2002), means not only access and competencies asymmetries, but is also related to contradictions of a globalized and fragmented identity. The purpose of this research is to analyze familial itineraries of digital inclusion in individuals with low school levels (primary school). We decided to design an exploratory research to study 17 individuals’ narratives. Those narratives have been collected through semi-structured interviews. Empirical data analysis enhances three main discourse dimensions: “familial experiences”, “school experiences”, “competencies and uses of the technologies”. These dimensions made it possible to describe the itineraries of digital inclusion in groups with low school level, taking into account three basic constructs: techno-capital, techno-competencies and technodispositions (ROJAS et al., 2010).
Description
Keywords
Inclusão digital Tecnologias Narrativas Família Percursos escolares Digital inclusion Technologies Narratives Families School trajectories
Pedagogical Context
Citation
Aires, Luísa [et al.] - Inclusão digital e percursos escolares : a apropriação dos media digitais em grupos com baixos níveis de escolarização. "Revista e-curriculum". [Em linha]. ISSN 1809-3876. Vol. 7, nº 2 (Agosto 2011), p. 1-23