Loading...
5 results
Search Results
Now showing 1 - 5 of 5
- História Global da Literatura PortuguesaPublication . Rita, Annabela; Leão, Isabel Ponce de; Franco, José Eduardo; Real, Miguel
- Miscigenação de linguagensPublication . Leão, Isabel Ponce deDe uma tentativa de concetualização da arte, apoiada em vários teóricos, surge a constatação da interação das suas linguagens enquanto forma de otimização da mensagem. A arte presentifica-se como forma de resposta à situação da sociedade contemporânea sem obliterar dimensões retroativas e prospetivas, aqui adiantadas através de exemplos concretos com enfoque no pós-colonialismo.
- El tema de nuestro tiempoPublication . Leão, Isabel Ponce deA literatura portuguesa questiona o autoritarismo através de variadas formas discursivas. Partindo de uma tentativa da sua conceptualização, e restringindo o corpus à narrativa ficcional e não ficcional, aqui se faz uma abordagem diacrónica do tema em obras de referência produzidas desde o século xv ao xxi.
- História global da literatura portuguesaPublication . Rita, Annabela; Leão, Isabel Ponce de; Franco, José Eduardo; Real, MiguelOs territórios da literatura configuram-se como espaços abertos, por excelência, de interconexões, de interinfluências, de intersecções, de cruzamentos, de interfecundações, quer de modelos, de géneros, de escolas e de disciplinas de saber, quer ainda de mundividências. Se a literatura é a "antropologia das antropologias", em que o ser humano se retrata na diversidade, complexidade e profundidade das suas aspirações e manifestações, o domínio da criação literária é o campo poroso pelo qual o mundo todo tem muitas vezes passado ou pelo qual pode vir a passar. A presente história global da literatura portuguesa não tem, pois, um escopo totalizante, mas possibilitante. Tem como fito primordial abrir caminhos novos para explorar uma imensidade de análises. Cem capítulos escritos por cem especialistas fazem nesta obra uma síntese abrangente da herança literária portuguesa na perspetiva do novo ideário da história global, aqui aplicado pela primeira vez à história da literatura portuguesa.
- Citizenship and english as a foreign language symbiosis in mainstream schooling: a key to intercultural democratic educationPublication . Leão, Isabel Ponce de; Ceia, Carlos; Matos, Ana GonçalvesIn light of globalisation, amongst other factors, UNESCO urges societies at large to promote a culture of peace and non-violence, global citizenship and appreciation of cultural diversity through inclusive and equitable education. Now due to the pandemic caused by SARS Cov2, this appeal has become more compelling. If children and youngsters have to learn how to mediate and cooperate with people in culturally diverse democratic societies and contribute to a more inclusive, just and peaceful world, this might be possible with the promotion of intercultural democratic education. This goal may also entail that borders between subjects are broken through creative interdisciplinary approaches. In the context of Foreign Language Education, it is argued that innovative educational approaches should consider the guidelines by the Reference Framework of Competences for Democratic Culture (Council of Europe, 2018) and Content and Language Integrated Learning, which can be combined to promote the development of Intercultural Citizenship Education. Based on these theoretical frameworks, this study examines whether two groups of disengaged and low achieving 14-year-old learners in mandatory education in Portugal, during a school year, develop democratic competences, through English as a Foreign Language within a CLIL approach. The CLIL model B3 entails teaching the Citizenship and Development discipline in English and the model B4 inserts citizenship content in the English language classroom through an international project involving Portugal and Turkey. This empirical study relies on quantitative and qualitative methods to analyse the learning process and its progress. Given the investigation findings, the doctoral thesis suggests that these approaches have benefits for low-achieving learners. The interdisciplinary models provide learners with opportunities to become more prepared citizens to interact and mediate in cross-cultural and global contexts, exploring their plurilingual resources. Furthermore, it is argued that Content and Language Integrated Learning can integrate Intercultural Citizenship Education and become Intercultural Citizenship and Language Integrated Learning.