Loading...
10 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 10
- A deriva na análise do espaço urbano, na perspetiva da média-arte locativaPublication . Carvalho, Isabel Cristina; Bidarra, José; Figueiredo, MauroEste artigo reflete sobre a deriva urbana, em contexto pedagógico, realizada na Vila de Caminha, como prática artística e enquanto exercício de experimentação, leitura e análise daquele espaço. Através de tecnologia móvel, nomeadamente smartphones e tablets, aborda-se a média-arte locativa como instigadora da experimentação de espaços urbanos. Explora-se a deriva como exercício de apreensão urbana e processo de procura e levantamento de narrativas locativas. Com base numa investigação teórica e na análise de resultados empíricos obtidos com tecnologias de realidade aumentada atualmente existentes, reflete-se ainda acerca do papel da média-arte locativa na vivência de espaços urbanos e no seu contributo na preservação de memórias e identidades locais, pela descoberta e partilha de narrativas georreferenciadas, contextualizando-as e imbuindo-as no próprio espaço físico.
- ARTPRENEUR: uma proposta diferenciadora para a introdução ao empreendedorismo no ensino das artesPublication . Carvalho, Isabel Cristina; Veiga, Pedro Alves da; Bidarra, JoséEste trabalho apresenta o processo de conceção e desenvolvimento de um currículo inovador, baseado numa metodologia de lógica de Dinâmica de Sistemas e ferramentas digitais, instigador de competências empreendedoras e resilientes do aluno. Este currículo foi desenvolvido no âmbito do projeto “4ArtPreneur – Innovative Thinking Competences for Creative Art Entrepreneurship” e promove a educação de competências para o empreendedorismo artístico e cultural. São abordadas temáticas relativas aos diferentes tipos de artes e meios de comunicação, ao valor da arte, à propriedade intelectual e direitos de autor, às estratégias de comunicação, marketing e financiamento mais apropriados aos diferentes negócios culturais e artísticos.
- 4AP: empreendedorismo na indústria cultural e criativaPublication . Bidarra, José; Veiga, Pedro Alves da; Carvalho, Isabel Cristina
- Project IDEAS: an innovative digital education and skills approachPublication . Bidarra, José; Carvalho, Isabel Cristina; Afonso, Ana Paula; Morgado, Lina; Rocha, Maria AntonietaThe Innovative Digital Education and Skills (IDEAS) Project is an ERASMUS+ project involving four European countries(United Kingdom, Malta, Denmark, and Portugal), aiming to improve teacher digital skills and competences through a 30-hour microlearning teacher training course. The output consists of bite-sized modules using adaptive learning modelsenabling teachers from any curricular area of Vocational Education & Training or Higher Education to increase their digitalcompetences and skills. It is supported by a personalised training package with support from specially trained IDEASMentors. The project follows the EU's Digital Education Action Plan (2021-27) Strategic Priority 1: "digitally competent andconfident teachers"
- Improve teachers´ innovative digital skill across Europe: the role of IDEAS projectPublication . Afonso, Ana Paula; Carvalho, Isabel Cristina; Bidarra, José; Morgado, Lina; Rocha, Maria AntonietaThe Innovative Digital Education and Skills (IDEAS) ERASMUS+ project aimed to improve teachers' digital skills and competencies by directly responding to the EU's Digital Education Action-Plan (2021-27) Strategic-Priority 1. It involved the design of a 30-hour micro-credentialed teacher training course consisting of a digital toolkit with 14 bite-sized modules using adaptive learning models with the support of the IDEAS Mentors and implementing a pilot program that was tested and evaluated. To carry out the course's instructional design, a needs analysis was conducted based on a literature review and a baseline survey to assess teachers' strengths, weaknesses, and needs in implementing digital pedagogy. After identifying teachers' needs, specific content was conceived, designed, and made available on a platform that allows access to the knowledge society. The study showed four areas of digital competencies needing training, and a learner persona was profiled following a gap analysis of the 99 responses. This data informed a pilot program with 80 Vocational Education and Training and Higher Education teachers to test the functionality of the digital Toolkit, the e-learning platform, design, quality, and impact of the content. Data analysis indicates that participating teachers improved their digital competencies and facilitated innovative learning experiences in their practices.
- Innovative Digital Education and Skills (IDEAS)Publication . Morgado, Lina; Bidarra, José; Afonso, Ana Paula; Carvalho, Isabel Cristina; Rocha, Maria AntonietaO projeto IDEAS está focado no desenvolvimento de competências digitais dos professores através de um curso de formação de professores, oferecendo módulos microcredenciados que serão flexíveis e adaptados às necessidades de desenvolvimento profissional. Baseia-se no conceito de Desenvolvimento Profissional Contínuo, apoiado numa Comunidade de Práticas online. Um recurso relevante é o Guia de Boas Práticas do Professor, que tem como objetivo o desenvolvimento de competências digitais e abordagens pedagógicas adequadas. A natureza transnacional do projeto garante acesso a um alargado âmbito de competências digitais, podendo recorrer a abordagens de boas práticas e estudos de caso destacados por cada parceiro. Esta dimensão internacional, com parceiros do Reino Unido, Dinamarca, Malta e Portugal, inclui a experiência do LE@D e da Universidade Aberta na área do Ensino a Distância. A dimensão transnacional resultará num impacto, disseminação e exploração mais alargados, permitindo uma transferência eficaz de conhecimentos. Os resultados e recomendações decorrentes do projeto terão impacto nas políticas, práticas e sustentabilidade europeias.
- FeelOpo: an interactive installation to explore the “beat of Oporto”Publication . Carvalho, Isabel Cristina; Bidarra, José; Porto, CarlaFeelOpo is an interactive art installation that allows contact with fragments of the immaterial heritage of the Oporto City in the North of Portugal. Through location-based storytelling of the living city, this interactive installation allows visitors to explore, at different levels, several typical characteristics of this city, addressing aspects of cultural identity based on contrasting images and videos. The visitors feel and explore visual stories of the live city, through a process of appropriation and articulation of these narratives, generating an expansion of this intangible heritage.
- FeelOpo: feel(ing) the beat of OportoPublication . Carvalho, Isabel Cristina; Porto, Carla; Bidarra, JoséThis digital art installation has as main goal to introduce an interface through which the image of the city of Oporto (in Northern Portugal) is designed and activated by the presence of one or more people standing in the exhibition space. It brings up the metaphor of the city as a living organism allowing visitors to explore, at different levels, several features very typical of this city. A diversity of possible routes is embedded in the outfit and activated as visitors move across the exhibition space, revealing experiences by means of projected videos related to the cultural specificity of the city. In this way, as the human body interacts with the space and the screen, uncovering stories, memories, expressions, sounds, colours, textures, new designs and emotions are presented in the form of videos that narrate life fragments of Oporto and its people. Being supported by a mix of audio-visual records, FeelOpo intends to build "the beat of Oporto" through striking visual narratives.
- Project Erasmus + IDEAS: innovative digital education and skillsPublication . Bidarra, José; Carvalho, Isabel Cristina; Morgado, Lina; Afonso, Ana Paula; Rocha, Maria AntonietaThis project is being developed in response to a European-wide need to improve teacher digital skills and competences in light of the COVID-19 pandemic and the rapid move to a fully online or blended approach to teaching, learning and assessment. In addition, technological innovations in the area of teaching and learning are leading to new challenges as educational institutions learn to adapt to new pedagogical approaches and digital tools. So, this communication aims to present the Innovative Digital Education & Skills (IDEAS) Erasmus+ project, and help tackle the digital skills gaps across Europe. The project intends to build new tools and create a community of mentors, with the development of a Community of Practice on LinkedIn, where teachers can share best practice pedagogical approaches, culminating in a Best Practice Guide which will offer a step-by-step guide for developing digital competence in their specific education setting.
- ComPassos com histórias : narrativas digitais de CaminhaPublication . Carvalho, Isabel Cristina; Bidarra, José; Figueiredo, MauroComPassos com histórias explora o contributo da média-arte locativa para o registo da identidade e das vivências de uma comunidade através da exploração do espaço urbano da Vila de Caminha, geolocalizando narrativas digitais de memórias urbanas e, incitando à (re)descoberta desse espaço, num exercício de deriva pelas memórias dos seus habitantes. O acesso a essas memórias é facilitado por duas vias, num plano digital através de um eBook interativo e num plano físico, real, através de uma aplicação, com tecnologia de Realidade Aumentada, que permite a visualização em formato de pequenos vídeos in loco.