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Dias, Paulo Maria Bastos da Silva

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Now showing 1 - 10 of 121
  • The interrelation between communities, trust and their online social patterns
    Publication . Sousa, Sónia; Lamas, David; Dias, Paulo
    This paper describes an attempt to explore possible interrelations between today's online communities, trust and their online social patterns. It reports on a study in progress to provide a deeper understanding of how and at what level such relations affect the development of learning social contexts, i.e contexts that represent individuals needs, group commitments, their responsibilities, goals and loyalties towards the need to progress, to bound and gain knowledge or become skilled. The paper starts by discussing this study's rational, and proceeds on discussing alternative ways of depicting and understanding how our attitudes regarding online relationships can be related with trust. It terminates with a briefly presentation and discussion of the early results the ongoing work.
  • Das tecnologias da comunicação às tecnologias do pensamento
    Publication . Dias, Paulo
    O presente artigo apresenta uma breve análise do desenvolvimento das tecnologias interactivas, multimédia e hipermédia, e as suas implicações na concepção de ambientes avançados de educação.
  • Fóruns de discussão no ensino e aprendizagem: perspectivas de professores do 1.º Ciclo do Ensino Básico
    Publication . Almeida, Conceição; Dias, Paulo; Morais, Carlos; Miranda, Luísa
    De entre as várias ferramentas suportadas pela internet, sobressaem os fóruns de discussão cujas características parecem ser de molde a facilitar a apropriação do contexto cultural, o desenvolvimento de um maior sentido de comunidade nos indivíduos que neles participam, e aprendizagens significativas através da comunicação e negociação de significados. Por outro lado, alguns resultados de investigação parecem indicar que os fóruns de discussão são um contributo valioso para o desenvolvimento profissional de professores que trabalham em situações de isolamento. Este é o relato de uma experiência de utilização de fóruns de discussão, no contexto de uma disciplina de Educação Matemática, em que participaram 31 professores do 1º Ciclo do Ensino Básico. Os professores manifestaram atitudes favoráveis em relação, quer ao trabalho realizado, quer ao seu contexto tecnológico, e, em particular, aos fóruns de discussão, não deixando dúvidas quanto à viabilidade deste tipo de projecto e quanto aos seus efeitos positivos a nível, quer das aprendizagens, quer da motivação dos intervenientes. Os professores parecem ter interiorizado algumas das potencialidades dos fóruns de discussão e de algumas das suas implicações para o ensino/aprendizagem de Matemática no 1º Ciclo do Ensino Básico. No entanto, parece que mais trabalho é necessário para que os professores fiquem conscientes de todas as implicações e delas aprendam a tirar o máximo partido, quer para a renovação e inovação das estratégias de ensino/aprendizagem, quer para o seu próprio desenvolvimento profissional.
  • Collaborative learning in virtual learning communities: the ttVLC project
    Publication . Dias, Paulo
    This paper describes the development of a web-based training project to educators and trainers of virtual learning communities, according to a collaborative and situated learning approach. The aim of ttVLC (trainers training to Virtual Learning Communities —www.ttVLC.com) is to provide a framework of support to the needs of educators and trainers in the use of informational and communication technologies to develop web based educational and continuous training. This support includes the identification, implementation and evaluation of the e-learning strategies and process that take place in collaborative environments.
  • Processos de aprendizagem colaborativa nas comunidades online
    Publication . Dias, Paulo
    No presente artigo apresenta-se uma naálise dos processos colaborativos nas aprendizagens realizadas nas comunidades online. Esta análise baseia-se na concepção da Web como uma interface educacional para as interacções e contextualização das aprendizagens, sublinhando a importância dos processos participativos no desenvolvimento das comunidades e a idntificação das dimensões e estratégias para a implementação das actividades colaborativas.
  • Aprendizagem (in)formal na web social
    Publication . Dias, Paulo; Osório, António
  • e-Learning diversification in higher education: conceptions of participation
    Publication . Dias, Paulo; Aires, Luísa; Moreira, Darlinda
    In this chapter, we reflect on the conceptions and different forms of participation in e-Learning contexts in higher education and its influences in climate change literacy. Although the literature review highlights intense research on the value of participation in informal contexts, we argue that the construction of a pedagogical discourse on e-Learning cannot be sustained without the pedagogy of participation. Such participation also acquires new meanings when analysed using socio-constructivist and cultural approaches. In this study, the analysis of participation in e-Learning contexts is based on categories such as leadership, sharing and cohesion. The empirical data we present are the result of more wide-ranging research carried out at the Observatório da Qualidade da Educação a Distância e e-Learning (Distance Education and e-Learning Observatory) at the Universidade Aberta, Portugal. Data were collected from the online questionnaire given to a sample of 26 e-Learning course leaders and pedagogical coordinators in face-to-face higher education institutions. The conclusions of the study highlight the different conceptions about the nature of e-Learning processes and practices in higher education, which we believe highlight the need to promote a participation-oriented pedagogy as a fundamental aspect of both climate change literacy/education and online education and based on the construction of both pedagogical innovation and teachers’ education to teach in virtual environments.