Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • 5º Retiro Doutoral em Média-Arte Digital
    Publication . Marcos, Adérito; Tavares, Mirian; Martins, Amílcar; Saldanha, Ângela; Silva, Bruno; Veiga, Pedro Alves da; António, Rui; Costa, Susana
    Livro de bordo do 5º Retiro Doutoral em Média-Arte Digital – Audentes Fortuna Iuuat”, Faro, 8-14 julho de 2017.
  • 6º Retiro Doutoral em Média-Arte Digital
    Publication . Marcos, Adérito; Tavares, Mirian; Bidarra, José; Martins, Amílcar; Coelho, José; Carvalho, Elizabeth; Saldanha, Ângela; Mucheroni, Marcos
    Livro de bordo do 6º Retiro Doutoral em Média-Arte Digital – Ad Astra Per Aspera”, Centro Cultural Magalhães Lima, Alfama, Lisboa, 21-27 julho de 2018.
  • Entre viagens: o ensino artístico, com o uso da linguagem corporal, a distância
    Publication . Saldanha, Ângela; Carvalho, Elizabeth; Teixeira, António
    O estudo “ENTRE VIAGENS -­ O ensino artístico, com o uso da linguagem corporal, a distância” realiza-­se no âmbito do Projeto: “Tele-média-­arte: a telepresença multimodal no suporte do ensino e treino artístico a distância online inclusivo”. Esta investigação pretendeu estudar o ensino artístico com uso do corpo a distância, de forma a potenciar novas didáticas de educação na área das artes, questionando a ausência/presença do corpo/corpos, na inclusão de todos. Para esta reflexão o conceito de Viagem será o eixo metodológico, como prática de experiências estéticas em quatro etapas interrelacionadas, cíclicas e fundamentais, para o questionamento contínuo e crítico perante a transdisciplinaridade de tudo aquilo que existe: Per-­corremos, Re-paramos, Re-conhecemos e Re-tornar.
  • Produção da informação dos media sonoros: desafios e entraves para a comunicação na pós-verdade
    Publication . Rocha, Rosimária; Bidarra, José; Saldanha, Ângela
    Os media sonoros atraem interesse na contemporaneidade por possibilitarem informação e entretenimento enquanto as pessoas conciliam a escuta com outras atividades. A economia de tempo é uma das prioridades da atual sociedade. No seguimento da informação, com a ampliação do acesso às notícias possibilitado pela internet, nota-se com o passar do tempo a produção e reprodução de notícias de fontes não fiáveis, o que gera, na maioria dos casos as fake news. Nesse sentido, o presente artigo reflete sobre a produção e os desafios para a comunicação na pós-verdade, traz um pequeno histórico sobre a evolução das interfaces na comunicação sonora, desde a invenção da Tecnologia sem fio, fascínio manifestado pela transmissão da voz humana e invenção da internet que proporcionou o surgimento dos audioblogs, estações de rádio online e plataformas de streaming musicais; o surgimento do Podcast e suas influências; a pós-verdade e os atuais entraves na produção da informação; por fim, expõe-se as considerações finais.
  • Assum livre performance: a live environment for cyberperformance
    Publication . Sapucaia, Rosimária; Bidarra, José; Saldanha, Ângela
    The performance “Assum Livre” integrates a sequence of artefacts fisrtly presented for the PhD Thesis “Backyard of Sounds: A path to sound immersion”. It was recently recreated in a cyberspace event, thus its transcription to cyberperformance. It consists of an artistic proposal that seeks to reflect on freedom/imprisonment, evoking a metaphor that recreates the experience of the lockdown periods in 2020/2021. The performance is based on the streaming of a video recorded with the author/singer performing part of the song “Assum Preto” (Teixeira and Gonzaga, 1950), simultaneously with the live performance of the other stanzas of the song. These alternate with the presentation of the lyrics, and the materialization of the performer. As backdrop we have a natural scenery as a projection of “freedom”, depicting the natural habitat threatened by human intervention, enhanced by the natural soundscapes and integrating the hybridization of image / sound / live performance. The main concepts, the description of the artefact, and the developments made are discussed.
  • Práticas educativas inclusivas no ensino artístico a distância
    Publication . Saldanha, Ângela; Carvalho, Elizabeth
    As escolas pouco têm alterado desde o século XIX, mas a reflexão sobre novas práticas ocorre constantemente. São urgentes ações que mobilizem modificações que se adaptem aos tempos. Neste artigo refletimos sobre duas áreas que nos parecem fundamentais para pensar a educação holística do individuo: a inclusão e o ensino artístico. Dando exemplos de duas práticas experimentais realizadas em Portugal no ensino secundário (com estudantes dos 15 aos 18 anos) e ensino universitário (estudantes adultos). Práticas colaborativas construídas com os alunos que nos fazem repensar a vida, os objetivos e finalidades da educação.
  • Backyard sounds: an immersive sound experience in Almenara-Vale do Jequitinhonha, Brazil
    Publication . Rocha, Rosimária; Saldanha, Ângela; Bidarra, José
    This article is a study on the immersive sound installation “Backyard Sounds”. The union of our artistic practice to theoretical research resulted on the birth of this project. One of the main objectives of “Backyard Sounds” was the consideration of the sounds of contemporaneity. Seeking to lead users to experience videos and sounds in a dark room, since sounds were only set off with the users’ approach,sounds of nature and those produced by humans were used intentionally to demonstrate the inherent paradoxes of contemporary life. This research consists of a study on the immersive sound installation “Backyard Sounds”. The authors approach the artistic process involved in its creation and the concepts, notions, and reflections related to the computational artifact. The sounds heard were reveries of the soundscapes (concept of sounds of nature and others produced by humans), and it was intended to bring users the extreme paradoxes of contemporary life.
  • Enhancement of Russian creative education: new post-graduation programme in digital art practice
    Publication . Marcos, Adérito; Amílcar, Martins; Saldanha, Ângela; Araújo, António; Carvalho, Elizabeth; Bidarra, José; Coelho, José; Shirley, Paulo; Veiga, Pedro Alves da; Cardoso, Vitor; Pais, Carlos Castilho
    In Project TEMPUS “Enhancement of Russian Creative Education: new Master Programme in Digital Arts in line with EU standards” (2014-2016) the Russian students had the opportunity to study in EU Universities for one semester. The Universidade Aberta, in Portugal, didn’t have a master degree in Digital Arts so a pilot programme had to be created: a new postgraduation in Digital Art Practice. This new curriculum, using blearning (based on online and face to face activities) with transdisciplinary methods, aims a practice oriented training on digital art. It started with a deep understanding of Lisbon, the relationship between people, cultural and artistic spaces and their environments. This knowledge inspired the students to produce and to create an artistic artefact presented in exhibition to an audience. With this postgraduation new possibilities started for reflection about global challenges for education in the millennium.