LE@D - Laboratório de Educação a Distância e Elearning | Livros / Books
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing LE@D - Laboratório de Educação a Distância e Elearning | Livros / Books by Sustainable Development Goals (SDG) "17:Parcerias para a Implementação dos Objetivos"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Guia para a IA generativa na educação e na pesquisaPublication . UNESCO; Miao, Fengchun; Holmes, Wayne; Cardoso, Teresa Margarida Loureiro; Marques, Viviane CristinaAs ferramentas de IA generativa (IAGen) disponíveis ao público estão surgindo rapidamente, e o lançamento de versões iterativas supera a adaptação das estruturas regulamentares nacionais. A ausência de regulamentações nacionais sobre a IAGen na maioria dos países deixa desprotegida a privacidade dos dados dos usuários, e as instituições de ensino não estão preparadas para validar essas ferramentas. A primeira orientação global da UNESCO sobre a IAGen na educação tem como bjetivo apoiar os países na implementação de ações imediatas, no planejamento de políticas a longo prazo e no desenvolvimento de capacidades humanas para garantir uma visão centrada no ser humano dessas novas tecnologias. O Guia apresenta uma avaliação dos riscos potenciais que a IAGen pode representar para os valores humanos fundamentais, os quais promovem o agir humano, a inclusão, a equidade, a igualdade de gênero e as diversidades linguísticas e culturais, assim como as opiniões e expressões plurais. Propõe passos fundamentais para que as autoridades governamentais possam regular a utilização das ferramentas de IAGen, incluindo a obrigatoriedade de proteção da privacidade dos dados e a consideração de um limite de idade para a sua utilização. Descreve os requisitos a serem cumpridos pelos fornecedores de IAGen para o uso ético e eficaz na educação. O Guia enfatiza a necessidade de as instituições educacionais validarem os sistemas IAGen quanto à sua adequação ética e pedagógica para a educação. Convida a comunidade internacional a refletir sobre as suas implicações a longo prazo para o conhecimento, o ensino, a aprendizagem e a avaliação. A publicação oferece recomendações concretas aos legisladores e às instituições de ensino sobre como o uso das ferramentas de IAGen pode ser orientado a proteger a agência humana e a beneficiar genuinamente os estudantes, os aprendizes e os pesquisadores.
- Sustainability assessment tools in higher education institutions : mapping trends and good practices around the worldPublication . Caeiro, Sandra; Leal Filho, Walter; Jabbour, Charbel; Azeiteiro, UlissesMuch has been written about sustainability in higher education, from the late 1980s when the concept of sustainable development was first discussed in-depth,to the 1990s with an emphasis on curriculum greening, and the period 2000–2012, with an emphasis on sustainability research. But despite the progress achieved over the years, and the plethora of publications on sustainable development produced to date, there are still many conceptual and practical gaps which need to be met. One of them is the need to map trends and good practice in higher education, and the ever-present need to document and disseminate them. The book ‘‘Sustainability Assessment Tools in Higher Education—Mapping Trends and Good Practices at Universities round the World’’ is an attempt to fill in this gap. The aim of this book is to provide a contribution to the state of the art about current sustainability practices, with a focus on assessment tools, being used or applied in higher education institutions. The first chapters discuss issues of sustainability in higher education, namely the role of universities in promoting sustainability and the emergent fields of sustainability science and education for sustainable development and how to integrate, motivate and consider time for education for sustainability into the universities. The subsequent chapters present several international examples of sustainability assessment tools specifically developed for higher education institutions, such as the AISHE—Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education, the GASU—Graphical Assessment of Sustainability in Universities tool, and the STAUNCH—Sustainability Tool for Auditing Universities Curricula in Higher Education. The use of other integrated tools are also presented to a lesser and to a greater extent. All along, the papers have adopted a pragmatic approach, characterised by conceptual descriptions, including sustainability assessment and reorienting the curricula, on the one hand, and practical experiences on the other, with good practices from different edges of the world. As the UN Decade on Education for Sustainable Development (2005–2014) is coming to an end in 2014, this book provides a concrete contribution towards showing how sustainable development principles may be implemented in practice, and the sort of action that is needed in the coming decades. This publication is therefore forward-looking and pace setting, since it outlines some areas where action is and will be needed, for many years to come.