LE@D - Laboratório de Educação a Distância e Elearning | Artigos em revistas / Papers in journals
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing LE@D - Laboratório de Educação a Distância e Elearning | Artigos em revistas / Papers in journals by Sustainable Development Goals (SDG) "11:Cidades e Comunidades Sustentáveis"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- AVASUS’ contributions to promoting lifelong learning in health: toward achieving the SDGs and strengthening global health securityPublication . Romão, Manoel Honório; Dias, Aline de Pinho; Caitano, Alexandre; Batista, Natalia Araujo do Nascimento; Valentim, Janaína Luana Rodrigues da Silva; Oliveira, Eloiza da Silva Gomes de; Lima, Thaísa Góis Farias de Moura Santos; Morgado, Lina; Rêgo, Maria Carmem F. D.; Oliveira, Carlos Alberto Pereira de; Coutinho, Karilany Dantas; Medeiros, Kelson C.; Bonfim, Marilyn; Melo, Ronaldo S.; Gusmão, Cristine Martins Gomes de; Lacerda, Juciano; Melo, Marcella da Rocha; Gallego, Almudena; Valentim, RicardoThe Virtual Learning Environment of the Brazilian Health System (AVASUS) was developed by the Laboratory for Technological Innovation in Health (LAIS) and the Secretariat of Distance Education (SEDIS) at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN) in partnership with Brazil’s Ministry of Health (MoH). AVASUS provides open educational resources in the health field and has emerged as the third largest platform for massive health education globally, with more than one million students. Among the various learning pathways AVASUS offers, some specifically focus on meeting the educational needs to address public health emergencies and overlooked health contexts. The main argument in this study is that technology mediated lifelong learning in health is an effective strategy for achieving the Sustainable Development Goals (SDGs) of the 2030 Agenda. This chapter analyzes the pathways related to COVID-19, syphilis, and prison health, focusing on the con tributions towards achieving SDGs 3, 4, 5, 10, 11, 16, and 17 and fulfilling the Global Health Security Agenda. Our analysis revealed two key findings. Lifelong learning in health (i) prompts decision-making on public health policies and (ii) contributes towards implementing the SDGs. Ultimately, AVASUS should be recognized as a tool to improve health services and support policy-making
- Escala de Usos da Internet: validação da versão portuguesaPublication . Aires, Luísa; Almeida, Leandro; Instituto de Educação, Universidade do MinhoA evolução tecnológica e a crescente pressão social para o uso da Internet têm evidenciado desigualdades no seu uso, tanto nas condições de acesso, como das competência de uso e usufruto. Estas desigualdades impactam na vida das pessoas, em particular na sua formação e atividade profissional. O conceito de fosso digital tem evoluído, passando do acesso básico às tecnologias digitais (1º nível) para as competências de uso destas tecnologias (2º nível) e, mais recentemente, para os resultados tangíveis do uso da internet (3º nível) (Scheerder et al., 2017). No presente estudo foi aplicada e validada uma escala de Usos da Internet. A Escala de Usos da Internet adaptada ao contexto português mostrou-se robusta e adequada para avaliação dos padrões de uso entre os estudantes universitários.
- Location-based games as tools for leisure in a military communityPublication . Jenkinsa, Anabela Pimentel da Silva; Aires, LuísaDigital media increasingly affect how people interact with their surroundings, leading to rising levels of indoor screen time. This study examines how locative media technologies can enhance meaningful leisure and learning experiences in outdoor settings. Our goal is to understand the role of location-based games in improving outdoor leisure by implementing a geolocation program within a military community at an Armed Forces base. Therefore, we conducted a qualitative case study based on the principles of the design-based research (DBR) method. By developing, implementing, and using a location-based game prototype, we increased contact with nature and found that locative play encourages learning in outdoor leisure contexts. We also found that the digital locative game promoted a sense of social belonging and positively impacted intergenerational activities, highlighting the immense potential of locative media and ubiquitous learning in outdoor leisure experiences and the creation of new educational opportunities.
- O Repositório e o compromisso da Universidade Aberta com os Objetivos do Desenvolvimento SustentávelPublication . Carvalho, Madalena; Caeiro, SandraA Universidade Aberta (UAb) avalia, de forma integrada, o desempenho da Sustentabilidade da instituição. No caso da investigação, esta é avaliada através da análise às publicações científicas depositadas no Repositório Aberto. A partir de 2019, é possível associar a cada depósito, os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável (ODS) das Nações Unidas em que as publicações se enquadram. A partir da análise das publicações do Repositório Aberto, identificam-se os ODS sobre os quais a produção académica e científica e a investigação realizada na UAb incidem e afere-se a existência de padrões entre as diferentes tipologias de produção (Académica, Publicações Científicas e Recursos Educacionais Abertos - REA). Analisa-se a abordagem adotada para a identificação sistemática dos ODS, através da avaliação do grau de aceitação dos autores para com a autoavaliação da sua produção com os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Finalmente, avalia-se o contributo e relevância da UAb para o cumprimento dos indicadores dos ODS a nível nacional, através da produção intelectual, espelhada nas publicações disponibilizadas no seu Repositório Institucional.