Língua, Literatura e Cultura Portuguesas | Capítulos/artigos em livros nacionais / Book chapters/papers in national books
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Língua, Literatura e Cultura Portuguesas | Capítulos/artigos em livros nacionais / Book chapters/papers in national books by Field of Science and Technology (FOS) "Humanidades"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Crónica Geral de Espanha de 1344Publication . Dias, Isabel de Barros; Andrade, Amélia Aguiar; Sousa, Bernardo Vasconcelos e; Fontes, João Luís; Oliveira, Luís FilipeCapítulo do Catálogo da exposição "José Mattoso. Fazer a História, repensar o Arquivo. Catálogo da Exposição. Arquivo Nacional da Torre do Tombo, 22 abril - 17 junho 2025" sobre a edição da Crónica de 1344 e os Professores Luís Filipe Lindley Cintra e José Mattoso.
- Dreams and visions in Fernão Lopes and gomes eanes de zurara typologies and functionsPublication . Moreira, Filipe Alves; Gomes, Joana MatosFernão Lopes and Gomes Eanes de Zurara, two of the most emblematic chroniclers of 15th-century Portugal, explored the theme of supernatural revelations in their works, integrating them in a way that transcended mere historical record. Trough visions, dreams, and prophecies, these transcendental elements not only conferred an almost divine legitimacy to the narrated events but also played a central role in consolidating identities and strengthening the project of constructing a collective memory. Tis study aims to uncover the narrative and visual strategies used by both authors. Troughout this analysis, the objective is to understand how these supernatural elements are employed to construct historical narratives and how they relate to the theological and philosophical discussions of the time. We will focus solely on episodes in which phenomena identifed as visions and dreams, either explicitly or implicitly, occur. Other supernatural premonitory elements, such as omens and prodigies, which also appear frequently in their chronicles, will be set aside.
- O lugar das humanidades no contexto da educação feminina em Portugal (Séculos XV-XVII)Publication . Moreira, Filipe Alves; Mendes, Paula AlmeidaA ‘Querelle des Femmes’ contribuiu para estimular o debate polarizado em torno das capacidades e competências do género feminino, declinado em vários textos de pendor moral e pedagógico. Estas obras, fornecendo pautas comportamentais e estabelecendo «programas» de educação, sublinham a importância das Humanidades na moldura da formação feminina. Tendo como pano de fundo esta temática, este estudo procura chamar a atenção para os moldes em que se formulou, em Portugal, entre o final do século XV e o século XVII, a educação feminina.